در گزارش زیر قصد بر این است در رابطه با تسویه نقدی معاملات قراردادهای آتی سکه به بحث بپردازیم: براساس قوانین و مصوبه‌های موجود در بورس کالای ایران، با انجام عملیات به روز رسانی حساب‌ها بر مبنای آخرین قیمت تسویه روزانه، سود یا زیان ایجاد شده در اثر خرید یا فروش قرارداد آتی طی روز توسط اتاق پایاپای در پایان جلسه معامله به حساب عملیاتی مشتری واریز یا از آن حساب کسر می‌شود. تسویه روزانه و به روزسانی حساب ها، در صورت عدم تشکیل بازار جبرانی (بازار جبرانی در صورتی تشکیل می‌شود که پس از پایان معاملات روزانه، کارگزار نتواند موقعیت تعهدی باز مشتری را در مهلت مقرر ببندد). بعد از پایان آخرین جلسه معاملاتی آغاز می‌شود. آغاز این دوره در روزهای شنبه تا چهارشنبه تا ساعت 18 و پنج‌شنبه تا ساعت 13 است که حدودا یک ساعت طول می‌کشد.
اما سوال اصلی این است که تسویه نقدی قراردادهای آتی سکه چگونه انجام می‌شود؟ قیمت تسویه روزانه، میانگین وزنی قیمت معاملات انجام شده طی نیم ساعت پایانی آخرین جلسه معامله همان روز است. چنانچه حجم معاملات انجام شده در نیم ساعت پایانی کمتر از ۲۰ درصد حجم کل معاملات همان روز باشد؛ برای محاسبه قیمت تسویه روزانه، میانگین وزنی قیمت معاملات انجام شده طی یک ساعت پایانی آخرین جلسه معامله آن روز را در نظر می‌گیرند؛ اگر حجم معاملات انجام شده در یک ساعت پایانی کمتر از ۲۰ درصد حجم کل معاملات همان روز باشد؛ محاسبه قیمت تسویه روزانه براساس میانگین وزنی قیمت کل معاملات انجام شده در آن روز است.
در صورتی که در یک روز معامله‌ای انجام نشود، برای به دست آوردن قیمت تسویه، میانگین ساده قیمت بهترین سفارش خرید و فروش ثبت شده در تابلو معاملات در لحظه پایان معامله آن روز در نظر گرفته می‌شود. اگر نتوان با هیچ یک از روش‌های مصوب شده بورس، قیمت تسویه را محاسبه کرد: قیمت تسویه از طریق فرمول تعیین شده کمیته قراردادهای آتی که به تصویب هیات مدیره بورس رسیده، تعیین می‌شود. اما پس از محاسبه قیمت تسویه روزانه، عملیات به روز رسانی حساب‌ها انجام می‌شود، به این معنی که تفاوت «قیمت تعهد شده در قرارداد آتی» با «قیمت تسویه روزانه محاسبه شده» و متناسب با اندازه قرارداد، توسط اتاق پایاپای به حساب عملیاتی مشتری در صورت سود یا واریز یا در صورت زیان از آن حساب کسر می‌شود. تسویه روزانه برای سه دسته از مشتریان (سرمایه‌گذاران) انجام می‌شود که برای اینکه به جزئیات آن بپردازیم لازم است بحث مفصلی در این باره ارائه داد که امید است در هفته‌های آینده فرصت ارائه تشریح آن فراهم آید.