توسعه گردشگری اولویت نخست سند آمایش سرزمینی یاسوج

در کهگیلویه و بویراحمد تعداد زیادی آثار تاریخی و فرهنگی وجود دارد که در برگیرنده سه دوره زمانی پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی تا عهد معاصر هستند و از این حیث این استان در زمره استان‌هایی به شمار می‌رود که دارای پتانسیل‌ها و قابلیت‌های بسیار زیادی در زمینه مطالعات و ‌ باستان‌شناسی است. آثار تاریخی بسیار ارزشمند این استان در گذشته و حال مورد توجه پژوهشگران و محققان داخلی و خارجی قرار گرفته‌اند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به گورستان‌های لما و دروهان از دوره ایلامی، پل تخت شاه‌نشین از دوره هخامنشی، نقوش برجسته تنگ سولک از دوره اشکانی (الیمائی)، پل‌های خیرآباد، چهارطاقی خیرآباد و پل بریم (پریم) از دوره ساسانی، گنبد لیشتر از دوره سلجوقی و امامزاده علی (ع) روستای سادات و بافت تاریخی دهدشت از دوره صفویه اشاره کرد. با توجه به جایگاه برجسته این استان در حوزه گردشگری و تاریخی به میزان بهره‌مندی و استفاده از این پتانسیل ارزشمند می‌پردازیم و از آنجا که درجه گردشگرپذیری هر استانی به درجه توسعه یافتگی آن استان بستگی دارد، سعی می‌کنیم میزان توسعه یافتگی این حوزه را بررسی کنیم. در این راستا علی اکبری، رئیس کمیسیون گردشگری و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این زمینه پاسخگوی سوالاتمان است.

 صنعت توریسم در استان کهگیلویه و بویراحمد و به طور خاص مرکزیت یاسوج در چه جایگاهی قرار دارد و از چه پتانسیل‌هایی برخوردار است؟

از آنجا که توریسم به عنوان صنعتی مدرن مورد توجه است صحبت از توسعه آن در وهله نخست مستلزم نگاه جامع الاطراف است. این نگاه جامع و توسعه محور با عنایت به پتانسیل‌های صنعت معنا و مفهوم می‌یابد. در استان ما هم از بعد نیروی انسانی و هم جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی و حتی فرهنگ بومی و محلی قابلیت‌های فراوانی دارد. با توجه به منابع خدادادی بکر، طبیعت گردی و نیز توریسم مذهبی به دلیل وجود بقاع متبرکه در جای جای استان با توجه به بافت فرهنگی استان، در کشور و حتی منطقه خاورمیانه از اولویت برخوردارند. پتانسیل گسترش و توسعه موزه تاریخی در کنار تاسیس موزه مردم شناسی و نیز توجه ویژه به بحث مقوله معرفی استان در قالب انتشارات خاص و کتاب‌های منتشره از سوی سازمان به صورت بالقوه وجود دارد.

 از میان پتانسیل‌های بالفعل و بالقوه استان کهگیلویه و بویراحمد، بیشتر از همه روی کدام توانمندی‌ها می‌توان مانور داد و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرد؟

باتوجه به پژوهش‌های انجام گرفته در سند آمایش سرزمینی استان، بحث‌های گردشگری و آب جزء اولویت‌های اول و دوم در بحث توسعه استان هستند. بنابراین می‌توان گفت حجم فعالیت‌های مربوط به گردشگری در سطح استان بالاست. در صورت سرمایه‌گذاری در این بخش و ایجاد زیر ساخت‌ها و تاسیسات مناسب، گردشگری اولویت اول در بحث توسعه استان قرار می‌گیرد. البته یادآوری این نکته نیز لازم است که مطالعه این سند آمایش سرزمینی هنوز به طور کامل و قطعی تمام نشده است.

 تاکنون چه اقداماتی در راستای توسعه این صنعت و جذب گردشگر بیشتر در استان انجام شده است؟

 در بخش‌های مختلف گردشگری شهری، روستایی، بین راهی و در محل جاذبه‌ها نسبت به ایجاد تاسیسات اولیه و زیر ساختی اقداماتی مثل سکو، آلاچیق، سرویس بهداشتی، پارکینگ و غیره انجام گرفته است. همچنین در حوزه شهری اقدام به احداث اماکنی مانند هتل و هتل آپارتمان و در بخش بین جاده‌ای نیز رستوران‌های بین راهی، مجتمع‌های بین راهی و سرویس‌های بهداشتی کرده‌ایم. استان از پتانسیل‌های قوی در حوزه جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی- زیارتی برخوردار است که می‌تواند جذب گردشگر را به همراه داشته باشد و سهم این بخش را در درآمدزایی استان افزایش دهد.

 بر اساس آخرین اطلاعات و آمار، وضعیت استان در حوزه جذب گردشگر خارجی چگونه است؟

باتوجه به تبلیغات گسترده، نوع و شیوه تبلیغات در معرفی هرچه بهتر جاذبه‌های گردشگری و همچنین نرم‌افزاری کردن اطلاعات جاذبه‌های گردشگری و راه اندازی تور مجازی گردشگری، حضور گردشگران خارجی در استان نسبت به سنوات گذشته  ۷۵ درصد افزایش داشته است. علاوه بر این با توجه به رواج و رونق بومی گردی و همچنین تورهای طبیعت گردی در استان زمینه هر چه بهتر و بیشتر حضور گردشگران خارجی را فراهم کرده است. علاوه بر همه اینها چاپ اقلام تبلیغاتی به چند زبان دنیا نیز زمینه حضور هرچه بهتر و بیشتر گردشگران خارجی را ایجاد کرده است.

 آیا اقدامات انجام شده برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری موجود استان کفایت می‌کند؟

فعالیت‌هایی در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان صورت گرفته است اما کافی نیست. لزوم توجه ویژه به این مهم به منظور جذب توریسم، اشتغالزایی و نیز جذب سرمایه برای توسعه گردشگری بسیار ضروری است. این آگاهی بخشی می‌تواند در قالب رسانه، برگزاری همایش‌ها و کنگره‌ها، تورهای تفریحی و... محقق شود. البته این نکته را نیز باید تاکید کنم که به لحاظ زیرساخت و توجه به جوانب مختلف از جمله اسکان، راه ارتباطی، خدمات رفاهی و بهداشتی،  معرفی صنایع دستی و مدیریت گردشگری ضعیف بوده‌ایم.

 به نظر شما در کدام یک از زمینه‌های متنوع گردشگری استان که از آن یاد کردید، امکان بیشتری برای سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

باتوجه به تنوع جاذبه‌های گردشگری و همچنین تنوع آب و هوایی و چهار فصل بودن استان در هر زمینه‌ای امکان سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری وجود دارد. در حقیقت درجه گردشگرپذیری هر استانی به درجه توسعه یافتگی آن استان بستگی دارد. به طور تقریبی در استان ما به یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه‌گذاری نیاز است.