ساز ناکوک در یک سمفونی، برای زاینده‌رود

همه می‌خواهند وضعیت موجود تغییر کرده و رونق اقتصادی قرین روزگار شده و حداقل رفاه در جیب‌ها و سفره‌ها را تجربه کنند. در این وانفسا یکی از شهرداری‌چی‌ها می‌گفت «خواستار منحل شدن کمیسیون ماده ۱۰۰ هستم تا هرگونه خلاف سازی تنها با تخریب پاسخ داده شود، نه بافرهنگ، پولش را بده و ...» و دیگری از آموزش‌وپرورش و دیگری از ... می‌گفت.

تا یکی از همین روزها نوبت اصفهان شد، هیات دولت به نصف جهان سفر کرد. مردم حاضر شدند تا کوهی از مشکلات را مستقیماً و بدون واسطه به دست رئیس‌جمهور برسانند.

رئیس‌جمهور، انقلابی شروع کرد و گفت، اصفهان، استان انقلاب است و سپس از پیکر بیمار زنده رود که اینک به لطف برخی سو مدیریت‌ها گویا به کما رفته عیادت کرد تا پیامی را برای همگان بفرستد، از شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان به‌عنوان اولین سازمان موسس مراکز رشد پارک‌های علم و فناوری در کشور نیز دیدن کرد تا بدانند که می‌داند، اصفهان قطب صنایع پیشرو و دانش‌بنیان  کشور است و این البته برای جوانان این دیار، نویدبخش، حضور پیگیرانه شخص رئیس دولت است. همه‌چیز داشت خوب پیش می‌رفت، اما طبق قانون  مورفی در این سمفونی، یک ساز ناکوک و آماتور هارمونی سفر را به هم‌ریخت! یکی از مسوولان گویا بی‌توجه به هویت و شناسنامه اصفهان، در جلسه شورای اداری استان با خواندن شعر «چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن/  که می‌گویند ملاحان سرودی/  اگر باران به کوهستان نبارد/  به سالی دجله گردد خشک‌رودی». موجب نگرانی مردم و مسوولان از نتیجه سفر رئیس‌جمهور به اصفهان شد.

این گفته موجب واکنش بسیاری از اصفهانی‌ها از نمایندگان مجلس تا شورای شهر شد تا جایی که اعضای شورای شهر اصفهان در چهل و ششمین جلسه علنی این شورا بر پیگیری مصوبات سفر رئیس‌جمهور و هیات دولت به استان اصفهان تأکید کرده و با گلایه از صحبت‌های وزیر نیرو و یکی از معاونان رئیس‌جمهور، بار دیگر خواستار توجه به مساله مهم آب و زاینده‌رود برای اصفهان شدند.

 نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع آب، گفت: آب، دغدغه همه مردم است و می‌توانست جزو مصوبات سفر استانی هیات دولت به اصفهان باشد. هیچ‌کس از هیچ کجای استان به‌جز آب، خواسته عمده دیگری از دولت ندارد. این دغدغه عمومی، به‌حق بودن مساله آب اصفهان را می‌رساند و نشان می‌دهد که چقدر برای همه مردم اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: در انعکاس نظرات مسوولان در جلسه شورای اداری به‌خوبی عمل شد، اما انتظار این بود که وزیر نیرو مقداری روشن‌تر و شفاف‌تر درباره طرح جامع آب صحبت کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه از ۲۰ سال پیش مساله زاینده‌رود مطرح‌شده، اما دولت سیزدهم از یک سال پیش مستقرشده است، گفت: حتماً وزارتخانه، کانون انواع طرح‌ها در این حوزه است و فعالان و دغدغه‌مندان حوزه آب جزئیات این طرح‌ها را می‌دانند، اما در سخنان وزیر نیرو به این جمله اکتفا شد که درصدد طرح جامع هستیم. انتظار ما از وزیر نیرو این بود که به‌عنوان وزارتخانه تخصصی به موضوع آب بهتر می‌پرداختند.

نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان نیز درباره سخنان معاون رئیس‌جمهور گفت که حق نبود به اصفهان تشریف بیاورید و این شهر را که می‌دانید جایگاه آن در دوران دفاع مقدس و اداره کشور چگونه بوده این‌گونه خطاب کنید. انتظار ما از نمایندگان استان این است حالا که رئیس‌جمهور برای حل مشکل اصفهان دستور داد، برنامه همه‌جانبه‌ و مطالعه‌ شده‌ای را برای اجرا در اختیار دولت قرار دهند تا مساله آب اصفهان حل شود.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان در واکنش به این گفته، به ایسنا، توضیح داد: در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان مردم امید به حل مشکل آب و زاینده‌رود داشتند، اما با صحبت مسوول دیگر اصفهانی‌ها، ناراحت و نگرانی بین آن‌ها ایجادشده که هیات دولت تحت تاثیر نظرات وی قرار نگیرد.

حسین وحیدا افزود: متأسفانه شعری که در لحظه آخر این سفر خوانده شد موجب ناراحتی اصفهانی‌ها شد.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان البته تاکید کرد: رئیس‌جمهور در سفر به اصفهان در تأمین آب و پروژه‌های نیمه‌تمام آب قول و قرارهایی داده‌اند که امیدواریم عملی شود.

وی با اعتقاد بر اینکه بحران زاینده‌رود در کوتاه‌مدت و بلندمدت قابل‌حل است، گفت: حل بحران زاینده‌رود در کوتاه‌مدت به مدیریت موجود وزارت نیرو برمی‌گردد و رئیس حوضه باید مشکلات را حل کند، همچنین در بلندمدت آب فروخته‌شده از زاینده‌رود باید در قالب برخی طرح‌های انتقال آب بازگردانده شود.

وحیدا توضیح داد: آب طبیعی زاینده‌رود و تونل اول کوهرنگ متعلق به حقابه‌داران است، اما تونل دوم کوهرنگ، خدنگستان و چشمه لنگان آبی است که دولت وارد حوضه زاینده‌رود کرده که جمع آن ۳۷۰ میلیون مترمکعب است، اما در ازای آن‌یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون مترمکعب آب به صنعت، کشاورزان، استان‌های دیگر و ... فروخته است که باید در بلندمدت در قالب تونل سوم کوهرنگ و بهشت‌آباد توسط وزارت نیرو جبران شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز دراین‌باره به ایسنا، گفت: قاعدتاً این صحبت بجایی نبود و نباید این‌گونه مطرح می‌شد.

مهران زینلیان گفت: بعدازاین صحبت و گلایه و اعتراض اصفهانی‌ها، گفته شد که قصد ناراحتی مردم اصفهان را نداشته و بعدازاین اظهارنظر به‌اندازه کافی نمایندگان مجلس و شورای شهر و ... دراین‌باره صحبت کرده‌اند.

وی اما درباره تصمیمات گرفته‌شده برای زاینده‌رود در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان، اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که از چند ماه قبل صورت گرفت، این سفر دستاوردهای خوبی در حوزه آب برای اصفهان داشت، اگرچه رسیدن به نقطه هدف و پیگیری و اجرایی شدن این مصوبات مسیر راحتی نیست و نیازمند زمان است.

به گفته معاون استاندار، در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان حدود ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای موضوع آب و طرح‌های آب‌رسانی، طرح تعادل بخشی و فرونشست زمین مصوب شد.

وی درباره باور مدیران کشور و رئیس‌جمهور نسبت به پیشروی فرونشست زمین در اصفهان، تأکید کرد: اولویت نخست مدیریت استان حتی قبل از کشاورزی رسیدگی به موضوع فرونشست زمین است و این چالش بزرگ اصفهان امروز باور مدیران کشور قرارگرفته است.