معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان ادامه داد: بخش خصوصی، این ظرفیت را در استان ایجاد کرده و در سال‌های ابتدایی بخوبی مورد استفاده قرار گرفته اما در سال‌های اخیر با توجه به شرایط موجود بویژه کمبود هواپیما، مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: انجام بیش از ۳۸۸ پرواز باری در ۲ سال(سال های ۹۸ و ۹۹) و جابه‌جایی پنج هزار و ۵۰۰ تُن بار نشان دهنده ظرفیت بالای استان اصفهان است هرچند این آمار در انتهای سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بشدت اُفت پیدا کرد و باید بکوشیم تا کارگو ترمینال فرودگاه اصفهان به جایگاه اصلی خود بازگردد.

نقش بیان کرد: پنجره واحد در کارگو ترمینال اصفهان پیش بینی شده است و نماینده کلیه دستگاه‌های مجوز دهنده در این محل حضور دارند تا روند پرواز و حمل و نقل بار به مقصد تسهیل شود و هیچگونه نیازی به مراجعه به مرکز شهر و اداره‌ها وجود نداشته باشد.

پنجره واحد سرمایه‌گذاری، سامانه‌ای است که امکان گردش استعلام‌ از دستگاه‌های صدور مجوز سرمایه‌گذاری را بصورت الکترونیکی فراهم می‌کند و از طریق آن از یکسو سرمایه‌گذار با تسلیم درخواستش، امکان پیگیری مطالبات خود و از سوی دیگر سازمان سرمایه‌گذاری امکان گزارش‌گیری از وضعیت استعلام‌های مربوطه را خواهد داشت. بنابراین بهبود محیط کسب و کار و سادگی روند دریافت مجوز سرمایه‌گذاری از اهداف اصلی راه‌اندازی پنجره واحد الکترونیکی سرمایه‌گذاری است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: باید از این ظرفیت خوب در استان بیشترین استفاده را ببریم تا فعالان اقتصادی و صادرکنندگان اصفهانی با خیال راحت بتوانند به فعالیت های خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه روزانه ۲۰۰ تُن فلفل دُلمه‌ای به روسیه منتقل می‌شود، اضافه کرد: این مقدار فلفل در شهرستان های دهاقان و تیران و کرون تولید و صادر می‌شود و برای فعال شدن بیشتر کارگو ترمینال باید حساب ویژه‌ای را روی روسیه باز کنیم.

وی تصریح کرد: تازگی محصولات کشاورزی و باغی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در زمان حاضر بدلیل حمل و نقل زمینی، در این زمینه با چالش‌هایی مواجه هستیم.

نقش گفت: هواپیماهای موجود برای حمل بارهای استان کوتاه بُرد هستند و امکان استفاده از آنها در مسیر کشور روسیه وجود ندارد اما باید با برگزاری جلسه تخصصی با حضور شرکت هواپیمایی، اتحادیه و تشکل‌های بخش خصوصی، تضمین لازم برای استفاده از هواپیماهای بزرگتر با بُرد بیشتر به شرکت‌های هواپیمایی داده شود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی باید حمل بارهای گرانقیمت و کم‌حجم از جمله زعفران، پسته و طلا و جواهر در اولویت قرار داده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان ادامه داد: این استان از ظرفیت بالایی برای تولیدات گل شاخه بُریده و محصولات گلخانه ای برخوردار است و زمینه مساعدی در زمینه تولید محصولات لبنی در استان هم وجود دارد. به گفته وی، آمادگی لازم برای پیگیری جدی در زمینه تخصیص یارانه سوخت برای تولید و صادرات محصولات کشاورزی در استان اصفهان وجود دارد.

نقش افزود: صادرات مستمر به روسیه با توجه به شرایط کنونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید زیرساخت صادرات محصولات و حمل و نقل هوایی به این کشور فراهم شود و استانداری اصفهان نیز آماده ارائه هرگونه همکاری در این زمینه است.