گذری کوتاه بر زندگی هنری خالق قصه‌های مجید

یک سال قبل، موزه سینما در یکی از سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی خود میزبان کیومرث پوراحمد بود و جمله‌ای که اکنون خواندید بخشی از ناگفته‌های این کارگردان نامدار بود که درست نوروز سال قبل منتشر شد.

حالا خبر رسید که خالق «شب یلدا» در بندر انزلی درگذشته است. خبری دردناک از مردی که آخرین فیلم او با نام «پرونده باز است» در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روی پرده نقره‌ای‌رنگ اکران شد، فیلمی برگرفته از پرونده‌ای جنایی و پرحاشیه در دهه ۸۰. مردی که متولد استان اصفهان و شهر نجف‌آباد بود و قصه‌های مجید، یکی از خاطره‌سازترین سریال‌های تلویزیونی است که با کارگردانی او در اصفهان ساخته شد. سریالی که پوراحمد آن را در کنار شب یلدا، اتوبوس شب، خواهران غریب، و به خاطر هانیه بیش از سایر آثارش دوست داشت.

حالا خبر درگذشت کیومرث پوراحمد را زمانی می‌شنویم که تنها ۲ روز است ایام نوروز به پایان رسیده و می‌خواستیم که آغاز سال کاری جدید سالی باشد برای خبرهای خوش، اما نشد و خبر تلخ منتشر شد:

کیومرث پوراحمد کارگردان سینما و تلویزیون و خالق سریال قصه‌های مجید صبح امروز ۱۶ فروردین ماه در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

خبری تلخ و شوک آور به سینمای ایران و به همه خاطرات کودکی ما دهه شصتی ها...

کیومرث پوراحمدفعالیت خود را ابتدا با نقدنویسی در ماهنامه فیلم آغاز کرد و از ۱۳۵۳ با دستیاری در مجموعه تلویزیونی «آتش بدون دود» به سینما وارد شد. او فیلم شب یلدا را با الهام از زندگی خود ساخت؛ ضمن اینکه شرح‌حال خود را در کتابی تحت عنوان «کودکی نیمه‌تمام» نیز منتشر کرد. مادرش، پروین‌دخت یزدانیان نیز با بازی در فیلم‌های او، کار بازیگری را آغاز کرد.

جایزه ویژه و لوح تقدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای فیلم «به خاطر هانیه»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر برای فیلم «خواهران غریب»، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم پنانگ برای فیلم «خواهران غریب»، تندیس بهترین فیلم جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای فیلم «شب یلدا» و تندیس بهترین کارگردانی و تندیس بهترین فیلم‌نامه جشن خانه سینما برای فیلم «اتوبوس شب» ازجمله جوایز این کارگردان بوده است.