نسخه جدید همچنین شامل ضمیمه «تعصب ، پیروی و ایمان» است که مقاله‌ای قابل‌توجه است که آرون برای دفاع از افیون و برای توضیح بیشتر دیدگاه وی در مورد نقش مناسب تفکر سیاسی خود در برابر منتقدین نوشت . این کتاب موردتوجه همه دانشجویان تئوری سیاسی ، تاریخ و جامعه‌شناسی خواهد بود. سرسپردگی روشنفکران به کمونیسم محدود به بی‌مسوولیتی سیاسی‌شان نمی‌شد، بلکه خیانتی حرفه‌ای از جانب آنان محسوب می‌شد که در [گفتمان] فلسفی و [سلوک] اخلاقی‌شان نمود داشت. پذیرش مارکسیسم به‌عنوان حقیقتی علمی و پشتیبانی بین‌المللی از اتّحاد شوروی نه‌تنها حماقت سیاسی بل خطایی علمی و خِبطی اخلاقی بود و نمادی شد از سرسپردگی معرفت علمی به دستگاه ارعاب. در چنین شرایطی بود که «ریمون آرون» برای مبارزه با شیوه حکومت شوروی درصدد احیای روحیه انتقادی در برابر اراده کور برآمد و از همگان خواست تا در این راه او را همراهی کنند.

ستون چپ بالا copy

آرون با ستایش از فضیلت شکاکان در برابر متحجران به‌هیچ‌وجه مُبَلِّغِ نوعی پوچ‌گرایی یا بدبینی نیست، بلکه برعکس بر تعهدی تاکید دارد که لازمه مبارزه منطقی با ایدئولوژی‌ها و نیز ستیز دموکراسی با توتالیتاریسم است. او درزمانی که تعصبات افسارگسیخته، درست و غلط و نیز خوبی و بدی را مطلق می‌پنداشت، در دفاع از آزادی بر توانایی فردی آدمی در تمییز خوبی از بدی و خیر از شر پای فشرد و نشان داد که عمل مبتنی بر این اصل، تعیین‌کننده سمت‌وسوی تاریخ بوده است. بدین‌سان «افیون روشنفکران» کتابی است به قلم یک صاحب‌نظر و بیانیه‌ای است از سوی مبارز راه آزادی؛ کتابی که هم در قلمرو فلسفه و هم در ساحت ادبیاتِ مبارزه‌طلبانه می‌گنجد. پرداختن به سپهرهای مختلف از متافیزیک گرفته تا مجادله، کیفیت اقناع‌کنندگی کتاب را افزایش می‌دهد و زیبایی خاصی به آن می‌بخشد.

کتاب با مفاهیم متعلق به خود مارکس از عنوان گرفته - با تغییر در تعریف دین به‌عنوان افیون توده‌ها - تا سازوکار ازخودبیگانگی روشنفکران و پشت‌گرمی رادیکالیسم انتقادی که استالینیسم را از عرش به فرش می‌کشاند و ماهیت توتالیتر آن را برملا می‌سازد، پاسخ مارکسیست‌ها و تبلیغات شوروی را می‌دهد به همین شکل آرون با الهام از روش قیاسی و جامع «ماکس وبر» جنبه‌های گوناگون کمونیسم را می‌کاود و به‌وضوح از «نسبیتِ» ارزش‌ها و نیز ایده اجتناب‌ناپذیریِ جدال میان نظام‌های سازنده آن‌ها فاصله می‌گیرد. رمون آرون (به فرانسوی: Raymond Aron)؛ (زاده ۱۹۰۵  درگذشته۱۹۸۳) جامعه‌شناس، فیلسوف، مورخ و مفسر سیاسی فرانسوی بود.آرون با مخالفت سرسختانه علیه مارکسیسم در تقابل با روشنفکران جناح چپ فرانسه، به‌ویژه ژان-پل سارتر قرار گرفت، آن‌هم با انتشار کتاب انشعاب بزرگ (۱۹۴۸) که گسست ایدئولوژیک و دیپلماتیک را در سطح جهانی بررسی می‌کرد. کتاب مهمش افیون روشنفکران (۱۹۵۵) سازشگری چپ‌گرایان و گرایش‌های استبدادی حکومت‌های مارکسیست را به‌نقد کشید.

آزادی مقدم بر لیبرالیسم  

«آزادی مقدم بر لیبرالیسم» توسط یکی از مورخان برجسته جهان، کوئنتین رابرت داثی اسکینر، در بخش نخست خود به دنبال کشف و اثبات نظریه نو رومی در مورد شهروندان و کشورهای آزاد است، که در اوایل شکل‌گیری انگلیس مدرن مطرح بود. این تحلیل به دفاع قدرتمندانه از طبیعت، اهداف تاریخ روشنفکری و تاریخ عقاید منتهی می‌شود. همان‌طور که کوئنتین اسکنر می‌گوید، «مورخ روشنفکر می‌تواند به ما کمک کند تا ارزش‌های تجسم‌یافته در شیوه زندگی فعلی خود را بیابیم، و درک کنیم که روش‌های فعلی تفکر ما در مورد آن ارزش‌ها، بازتابی از سلسله‌ای از انتخاب‌های انجام‌شده در زمان‌های مختلف بین انتخاب جهان‌های محتمل مختلف است».

«آزادی مقدم بر لیبرالیسم» یکی از مهم‌ترین آثاری است که تاکنون در مورد اهمیت، و هیجان بالقوه این شکل از تحقیقات تاریخی ارائه‌شده است. «آزادی مقدم بر لیبرالیسم» بر اساس سخنرانی آغازین کوئنتین اسکنر به‌عنوان استاد تاریخ مدرن در دانشگاه کمبریج، در سال 1997 به تحریر درآمده است.  کوئنتین رابرت داثی اسکینر (متولد ۲۶ نوامبر ۱۹۴۰ اولدهام، لانکاشر) یک مورّخ اندیشه است. او یکی از بنیان‌گذاران مکتب کمبریج در حوزه تاریخ اندیشه سیاسی است و در میانه سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۸ او استاد رجیوس (استاد دارای کرسی سلطنتی) تاریخ در دانشگاه کمبریج بوده است. او در حال حاضر صاحب کرسی باربر بیمونت در علوم انسانی و مدیرعامل مرکز مطالعه تاریخ اندیشه سیاسی در دانشگاه کوئین مری لندن است.