سفره صنعت غذا با «مینو» رنگین تر شد

دکتر علیرضا عباسیانفر مدیرعامل گروه صنعتی مینو در ارتباط با سرمایه گذاری های این گروه طی چند سال اخیر گفت: اولین سرمایه گذاری گروه صنعتی مینو خرید کارخانه روغن پرتو دانه خزر و ایجاد شرکت صنایع غذایی مینو کاسپین در بهشهر مازندران بود که انواع روغن و کره گیاهی صنف و صنعت و خانوار را تولید می کند. با این سرمایه گذاری، نه تنها روغن صنعتی مورد نیاز شرکت های تولیدی گروه تامین شد بلکه هم اینک انواع روغن مایع و جامد آفتابگردان، پخت و پز، سرخ کردنی، مخلوط پخت و پز، سویا، نیمه جامد و جامد خانوار و کلزا را در اوزان و حجم های مختلف از ۸۱۰ گرمی تا ۱۶ کیلویی را با برند مینو اویل تولید می کند.

  مدیرعامل گروه صنعتی مینو به دیگر سرمایه گذاری صورت گرفته ی این هلدینگ در جنوب شرق کشور اشاره کرد و گفت: ما کارخانه ی قند فسا را که یکی از مشکل دارترین صنایع کشور بود و روزانه تجمعات اعتراضی کارگری داشتند را خریداری کردیم و ضمن فراهم کردن شرایط بازگشت به کار کارگران و پرسنل، شرکت قند مینو فسا را راه اندازی کردیم. این شرکت با بیش از ۲۲۰ هکتار مساحت، ظرفیت تولید بیش از ۷ درصد از نیاز کشور به شکر را دارد و از دو روش چغندر قند و تصفیه شکر خام محصولاتی را در زمینه شکر صنعتی و خانوار و قند شکسته و کله در اوزان و بسته بندی های متنوع تولید می کند. این ظرفیت در شرایطی است که ما از محل زمین های زراعی این شرکت، بزرگترین نخلستان تجاری ایران را در فسا ایجاد کردیم و به امید خدا سال های پیش رو محصولات صادراتی و تجاری این نخلستان بزرگ تجاری به بازارهای داخلی و خارجی عرضه خواهد شد. این را هم باید اضافه کنم که ظرفیت کم نظیر شرکت صنایع غذایی مینو فارس در شیراز که انواع مشتقات خرما، قند مایع، عسل خرما و دیگر محصولات ارگانیک این گروه محصولی را تولید می کند در کنار شرکت قند مینو فسا، تکمیل کننده نیاز شیرین کننده ها در صنعت غذا و شیرینی و شکلات می باشد.

وی در ادامه به سرمایه گذاری صورت گرفته در زمینه چاپ و بسته بندی اشاره کرد و گفت: مدرن ترین ماشین آلات روز را در زمینه چاپ و بسته بندی ثانویه وارد کشور کردیم و در شهر خرمدره و در مجاورت شرکت صنعتی مینو، شرکت چاپ و بسته بندی تندیس مینو را راه اندازی کردیم و هم اینک تمام نیاز گروه صنعتی مینو به بسته بندی ثانویه در این شرکت تامین می شود و برنامه های بسیار خوبی هم برای توسعه ی فعالیت ها در زمینه چاپ و بسته بندی اولیه نیز در دستور کار قرار داده ایم و ان شاالله با تحقق این مساله، عملاً گروه صنعتی مینو گام بزرگی در تامین نیازهای بسته بندی اولیه و ثانویه بر خواهد داشت.

دکتر علیرضا عباسیانفر به خریداری شرکت کشت و صنعت ماریان با برند چاشنی توسط گروه صنعتی مینو اشاره کرد و گفت: در این شرکت انواع کنسرو، کمپوت، مرباجات، ترشیجات، آبلیمو، شوریجات، رب گوجه، تن ماهی و در مجموع بیش از ۱۰۰ قلم کالا تولید می شود و بی تردید قرار گرفتن این برند نام آشنا در کنار برند شناخته شده ی مینو و حضورش در سبد فروش شرکت قاسم ایران را می توان یک تصمیم خوب، اثرگذار و تحول آفرین ارزیابی کرد. البته بحث ورود به بسته بندی حبوبات و راه اندازی خطوط بوجاری نیز برای توسعه ی این شرکت در دست بررسی است که امیدواریم با تحقق آن، گام بلندی در پویایی هر چه بیشتر این شرکت و گروه صنعتی مینو برداشته شود.

10 copy

  مدیرعامل گروه صنعتی مینو به آب به عنوان یکی از تعیین کنندگان معادلات جهان در آینده اشاره کرد و گفت: یکی از سرمایه گذاری های خوب ما خرید شرکت آب معدنی بیشه در شهر هزار چشمه ی خرم آباد بود. این منطقه مطابق با مطالعات آمایش سرزمینی بیش از 12 درصد از آب شیرین ایران را در خود جای داده است. پس از راه اندازی و احیا، هم اکنون انوان آب های معدنی، شرب، گازدار، طعم دار، نوشابه و ماء الشعیر با برندهای بیشه و آیس لند در شرکت مینو زاگرس تولید می شود و به زودی طبق اعلام این شرکت، نوشیدنی های انرژی ها نیز با برند ماراتون وارد بازار خواهد شد. در حال حاضر محصولات این شرکت از غرب ایران تا جنوب شرق و شمال شرق ایران به واسطه ی اقدامات خوب شرکت قاسم ایران به بازار عرضه شده است. البته تولید آبمیوه های پتروپک شرکت شوکوپارس و شربت های پت و پودری این شرکت را هم اگر به سبد نوشیدنی های گروه اضافه کنیم، عملاً گروه صنعتی مینو به سمت تکمیل سبد نوشیدنی ها گام برداشته است.

علیرضا عباسیانفر در ارتباط با  دلایل حضور پررنگ مینو در صنعت غذا گفت: یکی از مهمترین راهبردهای یک مجموعه ی موفق، درک شرایط روز جامعه و تغییر و تحولات اقتصاد کلان و بین الملل است و اینکه بداند الان باید برای توسعه ی کسب و کار و تعالی شرکت چه تصمیمی اتخاذ کند؛ همانگونه که همگان آگاهند «مینو» طی 6 دهه ی اول حیات خود عموماً تمرکز خود را روی تولید شیرینی و شکلات و دارو متمرکز کرده بود؛ ما با تجریه و تحلیل شرایط اقتصادی کشور و تحولات اقتصاد بین الملل، تصمیم گرفتیم ضمن تثبیت جایگاه خودمان در صنعت شیرینی و شکلات و تداوم نوسازی و بهسازی در این شرکت ها، با سرمایه گذاری در زمینه ی صنعت غذا عملاً با یک تیر سه نشان بزنیم و به سه هدف راهبردی تکمیل «زنجیره ی تامین»، تکمیل «سبد فروش» و تولید «محصول جدید» دست یابیم.

مدیرعامل گروه صنعتی مینو ادامه داد: با این سرمایه گذاری ها عملاً «زنجیره ی تامین» مواد اولیه را برای شرکت های شرینی و شکلات کامل کردیم و علاوه بر تامین نیاز گروه صنعتی مینو در زمینه مواد اولیه، «سبد فروش» شرکت قاسم ایران را نیز توسعه دادیم. همکاران ما در صنعت غذا به خوبی به این موضوع اشراف دارند که شرکت قاسم ایران به عنوان بزرگترین زنجیره ی پخش مویرگی کشور با داشتن انبارهای مجهز و مدرن با پراکندگی قابل توجه در اقصی نقاط کشور و همچنین ناوگان قدرتمند حمل و نقل، در خلق بسیاری از برندهای مطرح کشور نقش تعیین کننده ای داشته است، لذا ما تصمیم گرفتیم از این دارایی با ارزش گروه صنعتی مینو، به نفع خود گروه بیشتر استفاده کنیم.

وی در ادامه به زنجیره ی ارزش اشاره کرد و گفت: هر چند شرکت قاسم ایران سهم قابل توجهی از صنعت پخش را به خود اختصاص داده است اما تغییر ذائقه ی خرید مردم و گرایش آنها به خرید از فروشگاه های زنجیره ای باعث شد که ما در زمینه ی راه اندازی فروشگاه زنجیره ای نیز ورود جدی داشته باشیم و به همین دلیل «مینو مارت» را ایجاد کردیم و تا به امروز بیش از 100 فروشگاه را در 14 استان کشور تاسیس کرده ایم و روند توسعه ی فروشگاه های زنجیره ای هم با جدیت در دستور کار است و تا پایان سال جاری پراکندگی راه اندازی فروشگاه ها به تمام استان های کشور خواهد رسید.

علیرضا عباسیانفر در ارتباط با ضرورت راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای مینو مارت گفت: از آنجایی که ظرفیت کم نظیر قاسم ایران در لجستیک، انبار، ناوگان حمل و نقل، نیروی انسانی ماهر و کارآزموده، تنوع در تولید و توسعه ی تولید در گروه های مختلف صنایع غذایی را در اختیار داشتیم، عملاً راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای برای گروه مینو یک اقدام کم هزینه تر در مقایسه با دیگر شرکت های فروشگاهی بود. فکر نمی کنم فروشگاه زنجیره ای در ایران وجود داشته باشد که ظرفیت بزرگ و کم نظیری همانند شرکت قاسم ایران را در کنار خود داشته باشد؛ چرا که قاسم ایران در تمام کشور شعب و نمایندگی دارد و به تبع آن در تمام این شعب و نمایندگی ها، انبار مجهز و به روز، ناوگان حمل و نقل، نیروی انسانی ماهر و کارآزموده وجود دارد و شرکت فروشگاه های زنجیره ای مینو مارت بدون دغدغه ی تامین کالا و نگهداری و حمل آن صرفاً تمرکز خود را صرف انتخاب مکان فروشگاه و تجهیز آن می کند.

مدیرعامل گروه صنعتی مینو ادامه داد: تمام این زیرساخت ها و اقدامات به خودی خود قیمت تمام شده ی عملیات را کاهش می دهد و در نهایت، مشتریان با کالای ارزان قیمت و با تخفیفات قابل توجه ناشی از حذف واسطه ها رو برو می شوند. از سویی دیگر فروشگاه های زنجیره ای مینو مارت،  نام و نشان «مینو» را با خود همراه کرده اند که اعتمادآفرین است و مشتریان وفاداری را در کل کشور دارد؛ از این رو سرمایه گذاری صورت گرفته بر روی مینومارت یک اقدام راهبردی و تعالی بخش برای گروه صنعتی مینو به حساب می آید.

11 copy