سالانه ۱۴۷ میلیون تُن ریزگرد وارد کشور می‌شود

ایرج حشمتی بعد از ظهر پنجشنبه در نشست کارگروه مقابله با گردوغبار استان در سالن جلسات استانداری اصفهان افزود: هم اکنون ۲۳ استان کشور درگیر پدیده گردوغبار هستند که منشأ بیشتر آن ها ۲۷۰ میلیون هکتار کانون گردوغبار خارجی است که سالانه ۱۴۷ میلیون تن گردوغبار از این کانون‌ها به کشورمان گسیل می شود که استان اصفهان را نیز درگیر می‌کند.

حشمتی ادامه داد: گردوغبار گسیل شده از کشورهای همسایه مشکلات عدیده بهداشتی، تجاری و کشاورزی برای کشورمان بدنبال داشته است. وی خاطرنشان کرد: سال‌ها استفاده از دیپلماسی برای حل مشکلات محیط زیست مغفول مانده بود ولی این مهم مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفت و سال گذشته با دستور رییس جمهور نشست منطقه‌ای با شعار محیط زیست برای آینده بهتر با حضور ۱۱ کشور همسایه برگزار شد. وی افزود: ۲۱ تیرماه هر سال با پیشنهاد ایران و با وجود تحریم‌های ظالمانه، با موافقت مجمع عمومی سازمان ملل به‌عنوان روز جهانی «توفان‌های ماسه‌ای و گردوغبار» تعیین شد.

ناسالم بودن هوای کلان‌شهر اصفهان در ۱۲ ماه سال

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست گفت: ناسالم بودن هوای کلان‌شهر اصفهان در ۶ ماه ابتدای سال ناشی از گردوغبار و در ۶ ماه دوم به علت پدیده وارونگی هوا و انباشت آلاینده ها است که باید برای کاهش آن ها اقدامات موثر انجام داد.

وی تصریح گرد: آلودگی هوا از مهمترین معضلات پنج‌گانه محیط زیست است که بسیاری از مناطق کشور و بویژه کلانشهر اصفهان را آزار می‌دهد. وی تصریح کرد: امروز بازدیدی از شرق کلانشهر اصفهان انجام شد و مشاهده شد اقدامات خوبی در زمینه مقابله با کانون های گردوغبار در طول این چند سال انجام شده ولی کافی نیست.

وی افزود: تاکنون حدود ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان برای مقابله با گرد و غبار توسط صندوق توسعه ملی در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفته که تمام آن هزینه شده است و رقم این اعتبار در سال ۱۴۰۲ نیز ۳۰۰ میلیارد تومان است که هنوز توزیع نشده است.

وی یادآور شد: در چهار میلیون هکتار از کانون های گرد و غبار کشور عملیات مقابله با گردوغبار انجام شده و در استان اصفهان نیز در ۱۱۲ هزار هکتار عملیات مقابله با گردوغبار صورت گرفته است و ۳۸۰ کیلومتر بادشکن و تله رسوبگیر احداث شده که کافی نیست.

وی اظهار‌کرد: ۶۸ درصد از کل اعتبارات مقابله با گردوغبار کشور به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی، ۹ درصد به محیط زیست و ۲۰ درصد به وزارت نیرو تخصیص داده شده و مابقی به سایر دستگاه‌های مرتبط اختصاص یافته است.