آرش اخوان طبسی در همین رابطه می گوید: : نهضت مهارت‌آموزی در استان با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب با هدف برندسازی مهارت و ارتقای کیفیت مهارت‌ها در اولویت های امسال این سازمان قرار دارد.

وی اظهار‌کرد: بر این اساس گام برداشتن در راستای ترویج و گسترش فرهنگ مهارت‌آموزی در گام دوم انقلاب، مهارت‌افزایی و کارآفرینی با هدف توجه به ارزش مهارت و ایجاد انگیزه برای دستیابی به فرصت‌های شغلی پایدار در راس برنامه‌های استان قرار گرفته است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای اصفهان با بیان نقش مهارت بعنوان ضرورتی مهم در مسیر اشتغالزایی پایدار افزود: به این منظور باید با توسعه ارتباطات و تعاملات با ذینفعان، گروه های مرجع و جریان ساز در مسیر جامعه محوری مهارت قرار بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: لازمه این مهم، توسعه نقش حمایت‌گرایانه مجلس شورای اسلامی و دولت در مسیر خروج این بخش از غربت و فعال‌سازی تریبون ملی مهارت از طریق جلب مشارکت و بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌هاست.

اخوان طبسی، همچنین با تاکید بر ضرورت ایجاد جریان‌سازی مهارت افزود: با حمایت از مهارت‌آموختگان کارآفرین در راه‌اندازی کسب و کارهای مهارت‌ بنیان و امیدبخش و ترویج خودباوری و تقویت مشارکت بخش خصوصی می‌توان جریان مهارت را در جامعه رونق بخشید.

وی یادآور شد: برای دستیابی به این هدف لازم است نُخبگان جامعه بعنوان سفیران مهارت به اعتباربخشی به این بخش مهم در راستای اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری در جامعه بپردازند و فرهنگ مهارت‌گرایی را در بین خانواده‌ها به یک باور و رفتار اجتماعی تبدیل کنند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای اصفهان، نامگذاری هفته ملی مهارت را فرصتی ارزشمند برای تجمیع فرصت‌ها و جلب توجه عموم به این ارزش از طریق حداکثرسازی نقش گروه‌های مرجع، نُخبه و جریان‌ساز در جامعه عنوان کرد و گفت: در این هفته نشست‌های بسیاری با مقامات دستگاه‌های اجرایی و شرکای مهارتی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری هفته ملی مهارت در استان گفت: برگزاری جشنواره مهارت‌آموختگان و کارآفرینان ‌برتر، نمایشگاه های مجازی و مسابقات مهارتی (تخصصی و عمومی) از جمله برنامه‌های این هفته در استان اصفهان است.

گفتنی است  اصفهان ۵۴ مرکز فنی و حرفه‌ای دولتی و حدود یک هزار و ۲۵۰ آموزشگاه آزاد فعال بخش خصوصی دارد.

۲۵۰ دانشجو در سه مرکز علمی کاربردی اصفهان پذیرفته می‌شوند

از سوی دیگر همزمان با هفته ملی کارآفرینی و مهارت سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان می گوید : حدود ۲۵۰ دانشجو در مهر امسال با» تضمین اشتغال» در سه مرکز علمی کاربردی شهرک سلامت، سیتی سنتر و گروه صنعتی انتخاب پذیرفته می‌شوند.

غلامرضا مالکی می افزاید : «تضمین اشتغال» یکی از طرح های جدید دانشگاه علمی کاربردی کشور است که با هدف بهبود کیفیت آموزش و ایجاد زمینه بهتر برای ورود دانش آموختگان به بازار کار در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه پذیرش دانشجو به‌صورت تضمین اشتغال در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ در برخی از مراکز علمی کاربردی کشور از جمله اصفهان انجام می شود، اظهار‌کرد: در این طرح، دانشجویان پس از دانش آموختگی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در مجموعه‌های تحت پوشش محیط کار دستگاه متقاضی و پشتیبان مراکز آموزش علمی کاربردی، مشغول کار می‌شوند.

مالکی با اشاره به اینکه در کشور حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو از این طریق جذب مراکز علمی کاربردی می‌شوند، خاطرنشان کرد: مراکز اصفهان سیتی سنتر، گروه صنعتی انتخاب و شهرک سلامت که برای اجرای این طرح در استان اصفهان اعلام آمادگی کردند، درخواست پذیرش حدود ۵۰۰ دانشجو را داشتند که با توجه به مجوز شورای گسترش دانشگاه با پذیرش حدود ۲۵۰ دانشجو بصورت ضمانت اشتغال بصورت مستقیم و غیر مستقیم موافقت شد.

مالکی خاطرنشان کرد: بر اساس طرح ضمانت اشتغال از این پس مراکز علمی کاربردی جدید با این شرط مجوز فعالیت دریافت می‌کنند که بحث تضمین اشتغال را برای دانش آموختگان خود داشته باشند و در استان اصفهان از بین مراکز دانشگاه علمی کاربردی، مرکز شهرک سلامت جزو این دسته است.

به گفته وی، روند پذیرش دانشجو در طرح ضمانت اشتغال به‌صورت غیر متمرکز انجام می‌شود؛ به این صورت که قبل از اینکه مشخصات فرد به‌عنوان پذیرفته شده نهایی از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام شود، به میزان ۲ یا سه برابر نیاز به دستگاه متقاضی اعلام می شود و آن دستگاه از بین افراد معرفی شده تعدادی را انتخاب و به سازمان سنجش اعلام می کند و در نهایت دانشجویانی که در طرح ضمانت شغلی پذیرفته شدند به‌عنوان پذیرفته شده نهایی برای تحصیل معرفی خواهند شد.

مالکی، یکی دیگر از برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی در زمینه اشتغال دانش آموختگان را طرح « آباد « عنوان کرد و گفت: در این طرح که مخفف « آموزش برای دانش آموختگان و دانشجویان « است ، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت مهارت افزایی برای دانش آموختگان دانشگاه های مختلف با هدف تسهیل ورود آنها به بازار کار ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان زیر نظام‌های مختلف آموزشی کشور با وجود تحصیلات دانشگاهی، مهارت خاصی ندارند که این موضوع یکی از موانع جدی ورود آنها به بازار کار است به همین دلیل اجرای طرح « آباد» برای رفع این معضل در دانشگاه علمی کاربردی در پیش گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: دوره های کوتاه مدت مراکز علمی کاربردی در سه قالب آموزش های عالی آزاد ( چهار تا ۳۰ ساعت)، تک پودمان ( ۱۶۰ تا ۴۸۰ ساعت) و تک درس ( ۳۰ تا ۱۰۰ ساعت) برگزار می شود و متقاضیان می توانند در این دوره ها که عمده آنها در جوار محیط کار برگزار می شود شرکت کنند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان اضافه کرد: این دوره ها مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را دارند. مالکی درباره نتایج و مزایای اجرای طرح های مذکور توضیح داد: زمانی که موضوع ضمانت شغلی مطرح باشد وقتی دانشجو می خواهد رشته ای را انتخاب کند این کار را آگاهانه انجام می دهد.

وی با بیان اینکه به مراکزی که ضمانت شغلی ارائه می دهند اجازه داده شده است که نسبت به دانشجویان عادی ، شهریه بیشتری بگیرند، تصریح کرد: با توجه به اینکه این مراکز تعهد الزام آور برای اشتغال دانشجویان پذیرفته شده در این طرح دارند امکان استفاده از محیط کار واقعی را برای این دانشجویان فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دانش آموختگان دانشگاهی برای ورود به بازار کار و اشتغال نیاز به کسب مهارت دارند، افزود: طرح آباد می‌تواند نیازهای موجود در این زمینه را پاسخ دهد.

دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان دارای ۲۵ مرکز فعال با حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ دانشجو و حدود ۳۰۰ کد رشته در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی است.

این دانشگاه در مجموع حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مدرس دارد که از بین آنها در هر نیم سال تحصیلی به‌طور میانگین حدود یکهزار نفر در مراکز علمی کاربردی استان فعالیت دارند.