نقش کلیدی و محوری صنایع کوچک در توسعه صنعتی و اقتصادی

کارآفرینی، نوآوری، انعطاف‌پذیری، پویایی در کسب‌وکار، بهره‌گیری از فناوری، ایجاد فرصت‌های شغلی، کاربردی بودن، توزیع عادلانه درآمد و ثروت، بازدهی بالا و عدم نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین ازجمله ظرفیت‌های صنایع کوچک در حوزه کسب‌وکار است که نقش مؤثری در توسعه پایدار جامعه دارد و به‌طورقطع تقویت صنایع کوچک نقش بسزایی در تحقق اقتصاد پایدار و توسعه و تعالی ایران اسلامی دارد و هر چه کشور ازنظر اقتصادی در وضعیت مطلوب‌تری قرار داشته باشد، تکیه توسعه صنعت، بیشتر بر صنایع کوچک معطوف می‌گردد.

نقش محوری صنایع کوچک در توسعه اقتصادی انکارناپذیر است و حرکت به سمت صنایع کوچک و متوسط نه‌تنها امری بهینه و سودآور است، بلکه در شرایط فعلی کشور، امری لازم و ضروری شمرده می‌شود و بدیهی است که تحقق صنعتی پویا و اقتصادی پایدار مستلزم وجود ساختار مناسب برای صنایع کوچک و حمایتی نهادینه از آن‌هااست و در چنین شرایطی می‌توان اقتصادی شکوفا و پررونق با افزایش تولید و مهار تورم را انتظار داشت.

بررسی روند پیشرفت کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد که دست‌یابی به توسعه پایدار، نیازمند همکاری صنایع بزرگ و کوچک با یکدیگر است و واحدهای صنعتی خرد و متوسط در واقع تأمین‌کننده، تکمیل‌کننده چرخه، خریدار و درنهایت مکمل صنایع تولیدی بزرگ محسوب می‌شوند و نبود آنان، خللی اساسی در فعالیت شرکت‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی ایجاد می‌کند. طبیعی است که در چنین شرایطی، حیات و بقای صنایع کوچک نیز درگرو همکاری با شرکت‌های بزرگ و حمایتگری صنایع مادر از صنایع آن‌هاست.

کارایی مضاعف، بازدهی بالا، نوآوری، خلاقیت و خلق بازارهای نو و نگاه منطقی به کسب‌وکار، فرصت‌های خوب و فزاینده‌ای را برای کارآفرینان صنایع کوچک فراهم می‌سازد و همین مساله سرعت و ابتکار عمل بیشتری را برای توسعه صنعتی ایران اسلامی به وجود می‌آورد که در صورت توجه به نیازها و رفع موانع این بخش، شاهد شکوفایی صنعت و اقتصاد کشور خواهیم بود.

شرکت فولاد مبارکه در طی سه دهه فعالیت مستمر، پایدار، مؤثر و سازنده خود، همواره به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ و مادر میهن، بر همکاری با صنایع کوچک در راستای تأمین نیازها از صنایع داخلی کشور تأکید داشته و مفتخر است که برای تأمین مواد اولیه و هزاران قلم کالای موردنیاز خود، با چندین هزار واحد صنعتی خُرد و متوسط همکاری مستمر و مداوم داشته و خریدوفروش محصولات در حوزه‌های لوله و پروفیل، نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو، موتورهای الکتریکی، لوازم‌خانگی، صنایع فلزی سبک و سنگین، ساختمانی، غذایی، کشتی‌سازی، سازه‌های دریایی و... به‌منظور دست‌یابی به اهداف متعالی شرکت، همواره جزو راهبردها و سیاست‌های کلی مدیریت عامل این شرکت بوده است. به نظر می‌رسد در راستای اجرای سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی در حوزه صنعت و اقتصاد و تحقق توسعه پایدار و همچنین عمل به منویات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال جاری به نام «رشد تولید و مهار تورم»، نقش مهم و سازنده صنایع کوچک در این زمینه روشن و آشکار است؛ بنابراین شایسته است ضمن حمایت از صنایع کوچک از سوی دولت و نهادهای دولتی و شرکت‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی، موانع کسب‌وکار این بخش‌ها رفع شود تا شاهد پیشرفت روزافزون کشور و تسریع روند شکوفایی اقتصاد و صنعت باشیم.