استاندار اصفهان در این جلسه، ناپایداری در تامین انرژی را ناشی از عوامل مختلفی ازجمله فرهنگ مصرف، عدم توجه لازم به استانداردهای ساخت‌وساز و توسعه‌های نامتناسب با ظرفیت‌های  پایه در بخش انرژی و بی‌توجهی به توسعه نیروگاه‌ها و تامین انرژی در طول سالیان عنوان کرد و افزود: این در حالی است که به دلیل شدت گرما، قطعی برق در بخش تولید انجام شد درحالی‌که باید اقدامات مناسب‌تری در حوزه صنایع صورت می‌گرفت.   سید رضا مرتضوی ضمن تاکید بر جلب‌توجه کشور به خسارات و پیامدهای ناشی از این نوع سیاست ورزی، بر پیگیری مجدانه اقدامات زیرساختی در حوزه تامین انرژی از  برنامه‌ریزی برای توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی در استان خبر داد.

فرهنگ مصرف انرژی در کشور در حال تغییر است

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز عدم همخوانی نرخ رشد مصرف برق با میزان تولید و جمعیت را موضوع مهمی دانست و گفت: سبک مصرف انرژی کشور هم در بخش تولید و هم در بخش خانگی در حال تغییر  و به سمت انرژی برشدن در حال حرکت است.

وی در پایان سخنان خود خواستار توجه ویژه به اصلاح قیمت انرژی به‌ویژه برق در کشور و ارایه هشدار برای افزایش شکاف تولید و مصرف گاز و جوابگو نبودن سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه شد.

الگوی مصرف برق مردم اصفهان تقریبا نصف کشور است

محمدرضا قاسمی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان نیز بابیان اینکه صنایع و معادن کشور صنایعی انرژی بر هستند افزود: صنایع بزرگ و معادن استان بیش از ۶۷ درصد ، بخش خانگی ۱۷ درصد و بخش کشاورزی ۱۱ درصد،بخش عمومی۴.۲، تجاری۴.۶ و بخش معادن۱.۷ درصد مصرف برق استان را به خود اختصاص داده‌اند ،  این در حالی است که مصرف برق خانگی در سطح کشور ۳۱ درصد بوده یعنی الگوی مصرف برق مردم اصفهان تقریبا نصف میانگین کشور است.

قطعی برق در بخش خانگی راه‌حل جبران کسری برق استان

محمدرضا گل احمد عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: بر اساس گزارش مرکز ملی آمار ، زیان GDP استان ناشی از قطعی برق صنایع در سال ۱۳۹۹، با در نظر گرفتن ۱۳ درصد خسارت به واحدهای تولیدی، حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان در فصل تابستان بوده است که ۴۲هزار میلیارد تومان آن خسارت بخش صنعت است. وی افزود: این در حالی است که خسارت نیروی کار حدود ۱۳۷هزار میلیارد تومان بوده و در حقیقت جامعه ۲میلیون نفری از بخش صنعت همچنین همین میزان در بخش کشاورزی شغل خود را از دست

خواهند داد. گل احمد علاوه بر تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه برق، قطعی برق دوساعته بخش خانگی را علاوه بر عدم زیان به صنایع، در اصلاح الگوی مصرف تاثیرگذار دانست. وی حمایت از بخش تولید در سال حمایت از تولید و چاره‌اندیشی فوری در خصوص تامین انرژی را درخواست صاحبان صنایع عنوان کرد.  

دود قطعی برق صنایع درنهایت به چشم مصرف‌کننده خواهد رفت

در ادامه مجتبی ملااحمدی مشاور شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بر لزوم برآورد خسارات ناشی از قطعی برق صنایع در استان تاکید و تصریح کرد: مسوولان کشوری باید از خسارات جبران‌ناپذیر قطع برق صنایع آگاه شده تا خاموشی‌های خانگی لحاظ شود. وی در ادامه با اشاره بر خسارات واردشده به صنایع، گفت:

به دلیل افزایش قیمت تمام‌شده ، دود این قطعی برق درنهایت به چشم مصرف‌کننده خواهد رفت و باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.

تاثیر عایق‌بندی ساختمان‌ها در جلوگیری از اتلاف انرژی

مصطفی وعیدی عضو بخش خصوصی شورا با اشاره بر لزوم عایق‌بندی درست در ساختمان‌ها گفت: بر اساس قانون نباید مجوز پایان کار ساختمان‌هایی که مقررات را رعایت نکرده‌اند صادر شود و لازم است با تشکیل کمیته انرژی در استانداری اصفهان بر رعایت قوانین در ساختمان‌ها نظارت دقیق شده و از هدر رفت انرژی جلوگیری شود.

وی عایق‌بندی درست را موجب صرفه‌جویی بیش از ۸۰درصد انرژی دانست.

تبصره ۲ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب‌وکار اجرایی شود

 مهدی خلیلی نماینده اداره کل بازرسی استان در این جلسه بر لزوم اجرای تبصره ۲ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب‌وکار مبنی بر تکلیف شرکت‌های عرضه‌کننده برق و گاز به هماهنگی با شرکت‌های بیمه و امکان خرید بیمه‌نامه پوشش‌دهنده خسارات ناشی از قطع برق یا گاز تاکید کرد.

وضع قوانین جدید و سخت‌تر شدن شرایط تولید

در ادامه این جلسه محمدرضا برکتین عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در خصوص مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی در تامین نفت و گاز گفت: مقررات، تعیین‌کننده نرخ سوخت صنایع است و نباید به دلیل عدم مصرف سوخت سهمیه‌ای، به صنایع به‌عنوان یک متخلف نگاه شود.