گفتنی است که هفته تعاون» از ۱۳ تا ۱۹ شهریور نام‌گذاری شده است اما امسال به دلیل تقارن با ایام اربعین، یک هفته زودتر برگزار می‌شود.

اصلاح و ابلاغ مجدد سند توسعه تعاون

حبیب‌الله بهرامی رئیس اتاق تعاون استان اصفهان به‌عنوان نخستین سخنران این نشست بابیان اینکه بخش تعاون دارای جایگاه اساسی در قانون است اظهار می‌کند: تأسیس تعاونی‌ها عین ماده‌قانون اساسی است که این امر برای سرمایه‌گذاران بخش تعاون دارای اهمیت بالایی است.

وی تصریح می‌کند :تعاون باید به‌عنوان یک نسخه نجات‌بخش برای اقتصاد کشور در نظر گرفته شود؛ زیرا  بهترین شکل در بحث اقتصاد حکمرانی تعاون است.

واضح آنکه حکمرانی تعاونی‌ها مساوی با حکمرانی مردم است و ادعای ما این است که اقتصاد بر پایه تعاونی به احکام اسلامی نزدیک‌تر است.

به گفته این مسوول اتاق تعاون پل ارتباطی بین دولت و تعاونی‌ها است و طبق برنامه توسعه پنجم، دولت باید برای رشد اقتصاد، واگذاری انجام دهد که به دلایلی چون مشکلات خارجی و عدم تمایل همه اعضای دولت این واگذاری‌ها به‌طور کاملی انجام نگرفته است.  به‌طوری‌که اکنون ۸۰ درصد دولت، ۵ درصد تعاون و ۱۵ درصد هم بخش خصوصی مالک اقتصاد هستند.

بهرامی می‌گوید :درحالی‌که در دنیا، سهم تعاونی‌ها در اقتصاد یک‌سوم است در برنامه توسعه هفتم هم به این نتیجه رسیده‌اند که تعاون فرا بخشی است و ۳۵ دستگاه  مسوول ارتقای سهم تعاون در اقتصاد کشور به بیش از ۱۰ درصد شده‌اند.

و ادامه می‌دهد :در همین راستا اصلاح و ابلاغ «سند توسعه تعاون» یکی از اقدامات مهم، ارزشمند و قابل‌تقدیر دولت سیزدهم است که سال گذشته با نظر و پیگیری رئیس‌جمهور به انجام رسید.

رئیس اتاق تعاون یادآور می‌شود: سند توسعه تعاون سال ۱۳۹۲ تصویب‌شده بود که بر زمین‌مانده اما اسفند سال گذشته با نظر رئیس‌جمهور اصلاح و به‌طور مجدد ابلاغ شد

وی در ارتباط با دیگر اقدامات مثبت انجام‌گرفته در جهت تحول بخش تعاون اظهار می‌کند: تشکیل شورای هماهنگی تعاون ایران که تاکنون سابقه نداشته و اکنون شکل‌گرفته و یک جلسه آن برگزارشده است جلسه آینده آن نیز در هفته جاری برگزار خواهد شد.

همچنین افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون از ۲۸۰ هزار به ۶۲۰ هزار میلیارد ریال و رشد بیش از پنج برابری ارائه تسهیلات بانک توسعه تعاون به بخش تعاون از دیگر اقدامات انجام‌گرفته در دولت سیزدهم است .

به گفته بهرامی میزبانی اجلاس بین‌المللی تعاون با حضور ۳۲ کشور جهان که قرار است در  نوزدهم شهریور در تهران برگزار شود از اقدامات ارزشمند دیگر است.

رئیس اتاق تعاون اصفهان با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات اتاق تعاون اصفهان نیز می‌گوید :هشت شعبه برای حل مشکلات شاکیان بخش تعاون از هیات مدیره‌های شرکت‌های تعاونی در استان تشکیل‌شده است، که ۲۲۷ جلسه کمیسیون ماده پنج برای تشکیل تعاونی‌ها در یک سال گذشته و به‌طور منظم در استان برگزارشده است.

به‌علاوه کلیه مجامع عمومی تعاونی‌ها با حضور نماینده اتاق تشکیل و ۶۳ فقره صدور و تمدید کارت بازرگانی انجام و ۲۹۷ گواهی فعالیت در یک سال گذشته صادرشده است.

بهرامی تصریح می‌کند : از برنامه‌های دیگر اتاق اصفهان آموزش و ترویج تعاونی‌ها در ۲۳ سرفصل و فعالیت‌های پژوهشی نیز در قالب حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی ارشد و دکترای تخصصی در این زمینه ارائه می‌شود.

پرداخت تسهیلات همچنان ادامه دارد

در ادامه این نشست محمدعلی محترم مدیر شعب بانک توسعه تعاون اصفهان با اشاره به دولتی بودن بانک توسعه تعاون و تشکیل آن در سال ۱۳۸۸ در راستای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با سرمایه پنج هزار میلیارد ریالی می‌گوید :یکی از رسالت‌ها و اهداف بانک توسعه تعاون ،ایجاد اشتغال جدید و کمک به بنگاه‌های اقتصادی موجود و توسعه آنان به‌منظور حفظ و بهبود اشتغال موجود و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است و این امر در سال‌های اخیر و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی از اولویت‌ها و راهبردهای اصلی بانک تعاون بوده است.

به گفته این مسوول بانک توسعه تعاون به‌عنوان یکی از بانک‌های عامل در طرح‌های حوزه اشتغال‌زا اعم از طرح اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و در کلیه بخش‌های اقتصادی بوده است.

وی تصریح می‌کند : بانک توسعه تعاون در جهت حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نسبت به پرداخت یک هزار و ۴۴۷ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزند آوری و ودیعه مسکن فرزند آوری به میزان یک هزار و ۳۵۵ میلیارد ریال اقدام کرده است.

ضمن آنکه از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز، بیش از ۴۸۰ هزار میلیارد ریال به بنگاه‌های اقتصادی و تعاونی‌ها برای حفظ و یا ایجاد اشتغال پرداخت کرده است.

محترم می‌افزاید : یکی از طرح‌هایی که بانک توسعه تعاون در سال‌های اخیر داشته پرداخت تسهیلات به مناطق روستایی بوده است : نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان تسهیلاتی با نرخ ۴ و ۶ درصد به متقاضیان پرداخت‌شده است. مدیر امور شعب بانک توسعه تعاون استان اصفهان بیان می‌کند : در دو سال اخیر بالغ‌بر ۸۰۰ میلیارد ریال در استان اصفهان پرداخت تسهیلات برای حفظ اشتغال ۵۲۶ نفر و در قالب سرمایه در گردش به واحدهای اقتصادی استان اصفهان پرداخت‌شده است.

این مسوول اظهار می‌کند :یکی از طرح‌هایی که از ابتدای دولت سیزدهم بانک توسعه تعاون مشارکت داشته پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشاغل خانگی بوده است. تسهیلات پرداخت به واحدهای مشاغل خانگی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان با نرخ ۴ درصد و بازپرداخت ۸۴ ماه پرداخت می‌شود که از ابتدای دولت سیزدهم ۸۱ میلیارد تومان با ایجاد اشتغال جدید ۶۹۳ نفر تسهیلات پرداخت‌شده است.

مدیر امور شعب بانک توسعه تعاون استان اصفهان بانک توسعه و تعاون در تسهیلات اشتغال‌زایی نهادهای حمایتی از محل بند (ب) تبصره ۱۶ قانون بودجه ۲۰۳۷ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۷۴ میلیارد تومان با اشتغال ۱۲۴۰ نفر به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد پرداخت‌شده است.