در منطقه خاورمیانه، تقریباً هر ساختار و سازه‌ای با سیستم‌های خنک‌کننده و هواساز تقویت شده است. سیستم‌هایی که از مردم در برابر قدرت ویرانگر خورشید محافظت کرده و خنک ماندن آنها را در محیط‌های داخلی و حتی خارجی تضمین می‌کند.

سیستم‌های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) به روش‌های متعددی مانند حذف آلاینده‌های موجود در هوا، بوی منتشرشده در محیط‌های سربسته و البته خنک و مطبوع نگه داشتن فضای داخلی ساختمان به کمک مردم آمده و تضمین‌کننده رفاه ساکنان شده‌اند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود با توجه به تقاضای روزافزون مردم خاورمیانه برای کنترل دما، بازار سیستم‌های تهویه مطبوع جهانی تا سال ۲۰۳۰ به ۳۲۰ میلیارد دلار آمریکا برسد. برآوردها همچنین نشان می‌دهد که خاورمیانه در سال ۲۰۳۰ ارزش بازار تهویه مطبوع خود را به بیش از ۲۹ میلیارد دلار برساند که نشان از سهم ۹درصدی این منطقه از جهان دارد. با توجه به ارزش بازار ۱۵ میلیارددلاری صنعت تهویه هوا در سال ۲۰۲۲، رشد سالانه این بازار حدود ۵/ ۸ درصد تخمین زده می‌شود. اگرچه در عربستان سعودی و امارات متحده محصولات تجاری صنعت دچار اختلال عمده در کسب‌وکار ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ و فقدان پروژه‌های بزرگ ساختمانی شدند. وقوع همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ در تمام سطوح صنعت گرمایش و تهویه مطبوع HVAC احساس شده است. بخش تجاری به‌طور خاص در تمام نقاط جهان صدمه دیده است. تقاضای مصرف‌کنندگان و همین‌طور عملکرد و برنامه‌ریزی در میان تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات این صنعت تغییر کرده است، به‌طوری که در بخش مثبت آن به دنبال بهبود رفتار مصرف‌کنندگان، تکنولوژی‌ها و رویکردهای جدیدی ایجاد شده است. با این حال بازار جهانی این صنعت در سال ۲۰۲۰ با افت قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته مواجه بوده است. اما با پایان یافتن این دوران و بازگشت اقتصادها به روند رو‌به رشد، مجدداً رونق در این بازار افزایش یافته است.

2 copy

تقویت تقاضا برای سیستم‌های تهویه مطبوع با افزایش فعالیت‌های ساخت‌وساز

فروش سیستم‌های تهویه مطبوع در سراسر جهان به لطف افزایش فعالیت‌های ساخت‌وساز رشد داشته که این موضوع ناشی از هزینه‌های سنگین دولت‌ها در حوزه زیرساخت بوده است. در منطقه پروژه‌های متعددی در حوزه تجارت و زیرساخت ریلی در حال انجام است که از میان آنها می‌توان به مترو ریاض اشاره کرد. در ساختمان‌های تجاری و مسکونی به ویژه در کشورهایی که دائماً در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند، بقای مردم کاملاً به عملکرد موثر واحدهای تهویه مطبوع بستگی دارد. ناکارایی این سیستم‌ها باعث می‌شود تحمل شرایط آب‌وهوایی امکان‌ناپذیر شود. بنابراین نگه داشتن این سیستم در شرایط کاری مطلوب در هر وضعیت آب‌وهوایی امری ضروری است.

صنعت مهمان‌پذیری رونق‌دهنده صنعت تهویه

منطقه خاورمیانه به دلیل سواحل شن‌های سرخ، صحراهای گسترده، هتل‌های مجلل، رشته‌کوه‌های عسیر، مساجد باستانی، قلعه‌های تاریخی، فرهنگ غنی، آسمان‌خرا‌ش‌های بلندمرتبه و خوراکی‌های لذیذ و البته به دلایل مذهبی مورد توجه گردشگران قرار دارد.

به دلیل این حجم بالای گردشگران، بسیاری از هتل‌های زنجیره‌ای مطرح نظیر ردیسون، اینترکانتیننتال و هیلتون در این منطقه حضوری فعال دارند. از آنجا که سیستم‌های تهویه مطبوع در هتل‌ها نقشی حیاتی ایفا می‌کنند، افزایش توسعه هتل‌ها می‌تواند به تقویت صنعت تهویه مطبوع منجر شود.

از سوی دیگر به دلیل وجود دو شهر مقدس مسلمانان در منطقه، همه‌ساله بسیاری از زوار به این منطقه سفر می‌کنند. براساس گزارش‌ها در حدود دو میلیون نفر در سال برای حج به مکه سفر می‌کنند و این حجم از زائر نیاز به اسکان دارند و همین موضوع موجب رونق هتل‌داری در عربستان شده است. همان‌طور که همه می‌دانیم اکثر افرادی که در هتل اقامت می‌کنند به‌رغم انگیزه اقامت خود به دنبال آسایش و آرامش هستند، هتل باید با برآورده کردن خواسته‌های آنها با اقامتی آسان و لذت‌بخش، تجربیات مسحورکننده‌ای را به همه مهمانان ارائه دهد. سیستم‌های تهویه مطبوع در هتل‌ها برای لذت مهمانان بسیار حیاتی هستند، زیرا چنین سیستم‌هایی تهویه مطبوع و تهویه را کنترل می‌کنند.

سیستم خنک‌کننده منطقه‌ای

سیستم‌های خنک‌کننده منطقه‌ای به سرعت در حال تبدیل شدن به روند اصلی در منطقه هستند. چنین سیستم‌هایی آب گرم و سرد را در یک مرکز تولید می‌کنند و برق را به سازه‌ها و موسسات متعددی برای مقاصد گرمایشی و سرمایشی می‌رسانند، بنابراین نیاز به سیستم جداگانه برای هر ساختمان را از بین می‌برند. علاوه بر این، چنین سیستم‌هایی تقریباً 55 درصد انرژی کمتری نسبت به تجهیزات خنک‌کننده معمولی مصرف می‌کنند که به مشتریان در کاهش هزینه کلی برق آنها کمک می‌کند.

نیاز برای خدمات تعمیر و نگهداری

به دلیل شرایط نامساعد آب‌و‌هوایی، منطقه شاهد رشد عظیمی در فروش سیستم‌های HVAC است. علاوه بر این، پیشرفت‌های سریع فناوری موجب گسترش گردش مجدد آب گرم بر اساس تقاضا، HVAC با نیروی یخ، تهویه مطبوع فعال با حرکت و سیستم‌های HVAC با پوشش ضدمیکروبی شده است. از آنجا که چنین سیستم‌هایی نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارند، برای عملکرد مناسب، افزایش استفاده از آنها نیاز به خدمات HVAC را در منطقه افزایش می‌دهد. بنابراین، فروش سیستم‌های تهویه مطبوع در منطقه خاورمیانه در چند سال آینده به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت؛ عمدتاً به این دلیل که این سیستم‌ها تضمین‌کننده رفاه و آسایش در گرمای جوشان و بی‌رحم منطقه هستند و آب‌و‌هوای منطقه را نه‌تنها برای شهروندان، بلکه برای کسانی که از کشورهای سردتر برای مقاصدی مانند تجارت، زیارت و تعطیلات از آنجا بازدید می‌کنند، قابل ‌تحمل می‌کند.