با همه این‌ها فن نما آغاز شد و از سوی تعداد زیادی از علاقه‌مندان و ازجمله برخی مسوولان رسمی استان هم مورد استقبال گرفت، محمود حقیقت سرشت، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان  ازجمله کسانی بود که در آیین آغاز به کار نمایشگاه مذکور  حضور یافت و خواستار آن شد که مزیت رقابتی داشتن در فعالیت‌های نمایشگاهی بیشتر موردتوجه قرار گیرد

او یکی از اهداف نمایشگاه  را تبادل اطلاعات خواند و گفت:  البته به‌روز بودن تکنولوژی موضوع مهمی است که باید به آن مسلط باشیم و نسبت به مزیت رقابتی‌ داشتن فعالیت‌ها نیز توجه ویژه داشته باشیم.            

حقیقت سرشت افزود یکی از مزیت‌های رقابتی بودن کیفیت است، بنابراین باید برند ایران در جهان شناخته‌شده باشد و نگاه جهانی داشته باشیم و به سمتی پیش رویم که بتوانیم در حوزه کیفیت نیز گام برداریم.

 او سه عامل  تولید، کیفیت، قیمت و ظرفیت  را مهم‌ترین موضوعاتی خواند که باید موردتوجه قرار گیرد و ادامه داد:  در این حوزه‌ها حرکت کنیم که امیدواریم به برکت برگزاری این نمایشگاه‌ها جهت‌های کیفیتی و قیمتی را در کشور به جریان بیندازیم.

دانش‌بنیان‌ها،  الگوی رشد اقتصادی برتر

 همچنین سعید ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان  نیز در این رویداد گفت: بحث دانش‌بنیان‌ها امروزه به‌عنوان یک الگوی رشد اقتصادی برتر دنبال می‌شود.

سعید ابراهیمی دهم مهرماه، در آئین افتتاح نمایشگاه ملی فناوری و  نوآوری فن نما گفت:  نمایشگاه فن نما سه هدف مهم روایت کارآمدی زنجیره نوآوری و فناوری، ایجاد ارتباط فعال اقتصادی در زیست‌بوم فناوری و جلب مشترکت مردم و افزایش شوق در بین آن‌ها را دنبال می‌کند.

او افزود: نگاه و توجه به الگوی دانش‌بنیان‌ها یک الگوی درون‌زا است، یعنی سعی می‌کند به ظرفیت‌های داخلی نگاه کند که مبتنی بر این نگاه از سال گذشته، برای برگزاری این نمایشگاه فن نما برنامه‌ریزی شد و یک همراهی و همدلی‌ها بین نهادها و ارگان‌های مختلف ایجاد شد و ماحصل آن این نمایشگاه است.

وی ادامه داد: فضای کل نمایشگاه هفت هزار مترمربع است و بالغ‌بر ۸۰ شرکت دانش‌بنیان در وسعت سه هزار مترمربع و ۱۰ صنعت بزرگ در هزار مترمربع حضور دارند؛ همچنین صندوق پژوهش و فناوری و مجموعه هم‌آوا برای مباحث قراردادها، دانشگاه‌ها و نهادهای علمی و هسته‌های فناوری ذیل آن، رسانه‌های فعال در حوزه فناوری و مدیریت شهری و موزش و پرورش در مابقی وسعت نمایشگاه حضور فعال دارند.

ابراهیمی گفت: نمایشگاه ۱۰ ناحیه تخصصی شامل اصفهان پیشرو، ساختمان و صنایع وابسته، نفت و گاز، پتروشیمی، نوآوری و صنایع، فولاد، ماشین‌سازی کشاورزی و سلامت و محیط‌زیست، فناوری‌های زیستی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه ۴۱ رویداد پیش‌بینی‌شده است که اهداف مختلف همچون انگیزشی، توانمندسازی و آموزشی را پیگیری می‌کند، همچنین رویدادهای سرمایه‌گذاری، مسابقات ملی رباتیک، نشست‌های آموزشی تخصصی، رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، ایده کاپ‌های متنوع برگزار می‌شود. معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تصریح کرد: حوزه دانش‌بنیان مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است و مجموعه استان تاکید دارد که این مزیت نسبی استان بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این مسیر را ادامه خواهیم داد و سال آینده دومین نمایشگاه را برگزار خواهیم کرد، این نمایشگاه ملی است، اما سه هیات خارجی از روسیه، ارمنستان و عراق در آن حضور خواهند داشت.   

   یکی از زمینه‌های توسعه علم و فناوری در سایه نمایشگاه به وقوع می‌پیوندد

رئیس بنیاد علمی اکو هم در این رویداد گفت: بی‌شک یکی از زمینه‌های توسعه علم و فناوری در سایه برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهایی چون نمایشگاه است.

کمیل طیبی در افتتاحیه نمایشگاه فن نما اظهار کرد: آنچه امروز اهمیت دارد، تکیه‌بر شاخص‌هایی تحت عناوین علم، فناوری و نوآوری مطرح است که اهدافی چون توسعه اقتصادی را برای رسیدن به توسعه پایدار را مدنظر قرار می‌دهد.

او بابیان اینکه در توسعه اقتصادی اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار مانند نبود فقر و گرسنگی، رسیدن جوامع به‌سلامت و بهداشت و رفاه مطرح است، افزود: ابزاری برای رسیدن به این اهداف نیاز است و آن ابزار وجود سازمان‌های بین‌المللی چون سازمان همکاری اقتصادی «اکو» است که ایران نیز یکی از سه عضو اصلی آن در کنار پاکستان و ترکیه است.

طیبی با اشاره به اینکه ایران، ترکیه و پاکستان و هفت‌کشور آسیای میانه عضو اکو هستند، گفت: برای اولین بار در سال ۲۰۲۴ کنفرانس و نمایشگاه تکنولوژی خواهیم داشت که در اسلام‌آباد برگزار خواهد شد و به‌صورت رسمی از شهر اصفهان و شرکت‌های فناورانه آن جهت حضور دعوت کرده‌ام.