مرثیه ای بر شهرفرنگ اصفهان

سینما« شهر فرنگ» در سال ۱۳۵۴ با فیلم تفنگ پردر کنارساحل زاینده رود افتتاح شد و اولین نام آن نیز نام بامسمای شهرفرنگ بود. در دوران انقلاب دربهمن ۱۳۵۷ این سینما نیز مثل دیگر سینماهای ایران دچاربی مهری زمانه شد و در آتش سوخت، اما پس از مدتی بازسازی شد و نام آن به سینما قدس تغییر کرد.سینمایی که خاطرات شیرین ونلخ زیادی برای سینمادوستان اصفهانی زنده می کند.از صف طولانی اکران کوتاه مدت مارمولک تا شکستن شیشه هایش بعد از اکران فیلم هایی مثل دیدار و شوکران. سینمایی که همواره محل اکران فیلم‌های جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان بود و امسال از غایبین بزرگ این جشنواره بود.

برای نوشتن این یادداشت به یادقدیم شماره سینما را می گیرم،پیام گیرسینما هنوزهم فعال است.با سلام،شما با سینما قدس تماس گرفته اید، برای اطلاع ازفیلم ها و سانس اکران عدد ۱ را شماره بگیرید.همیشه منتظر می ماندم که تلفن به اپراتور وصل شود و اکثرا خود نورپور،مدیرسینما تلفن را جواب می داد و آمارفروش و اکران بعدی را از او می پرسیدم.با تاکید می گویم که او هیچ وقت از اکران وفروش پایین گلایه نداشت.مردامیدواری بود که همه امیدش گویا زنده ماندن سینمایش بود.

 اکثرا کنار درب ورودی داخل می نشست و تماشاچی ها با او هم صحبت می شدند،از داستان فیلم و نقد آن گرفته تا خبرهای اکران فیلم بعدی.مردمهربان وخوش ذوقی بود که سینما برایش نه فقط شغل که دغدغه بود. نورپور، رئیس انجمن سینماداران کشور هم بود.

در جریانات انقلاب که سینماها یکی بعد از دیگری مصادره می‌شدند، سینمای مرحوم نورپور با مشکلاتی رو به رو شد اما اوایل دهه ۶۰ با جدیت و علاقه‌ای که شخص او به سینما داشت موفق شد مالکیت سینما را به حالت قبل بازگرداند.بعد از انقلاب اسلامی مردم ایران نیز شهرفرنگ اش را بازسازی کرد و به کار خود ادامه داد.عشق مرحوم نورپور به سینما زیاد بود، تا حدی که با سرعت، خود را به جشنواره‌های معتبر می‌رساند تا قرارداد فیلم‌های اول را ببندد و آن را در سینما قدس اصفهان پخش کند،همیشه نیز بهترین فیلم ها همزمان با تهران در سنمای او اکران می شدند.

  سینما قدس از نظر موقعیتی به خاطرقرار گرفتن در خیابان مطهری پتانسیل خوبی برای هرشغل دیگری داشت و  اگر هرکس دیگری به‌جای مرحوم نورپور مالک سینما قدس بود شاید به خاطر موقعیت جغرافیایی این ملک آن را می‌فروخت و کسب درآمد بیشتری نسبت به سینماداری داشت، اما او حتی در بدترین وضعیت های اقتصادی، پیگیرادامه کارسینما و حتی افزایش سالن‌ بود.

در اواخردهه شصت هر هفته جمعه صبح در سینما قدس اصفهان نشست‌های اکران، نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی برگزار می‌شد. در این نشست‌ها منتقدان محبوبی مانند زاون قوکاسیان، امیر شیران و محمدعلی مرادی به نقد فیلم می‌پرداختند که هنوز خاطره این نقدها برای اهالی هنر پابرجاست. در دوران کرونا وبراثر همین بیماری نورپورفوت کرد و سینمایش را هم با خود برد چون بعد از او دیگر شهرفرنگش رونق نگرفت.    اما سینما شهرفرنگ تنها سینمای تعطیل شده اصفهان نیست و پیش از این سینماهای قدیمی ایران درچهارباغ،سینماهمایون،سینما مولن‌روژ،سینما پارس وسینما مهر (تالار اندیشه)،سینما مایاک،سینما نقش‌جهان،سینما تاج و سینما سعدی نیز به دلایل مختلف به تعطیلی کشیده شدند.