زیر تیغ زیبایی

  زیبایی پربها

کره جنوبی، یونان، ایتالیا، برزیل ،کلمبیا و تایوان از کشورهایی هستند که بر طبق آخرین آمارهای منتشرشده از سوی انجمن بین‌المللی جراحی زیبایی پلاستیک،در صدر فهرست جراحی‌های زیبایی قرارگرفته‌اند و در همین بررسی‌ها ایران در رتبه بیستم این فهرست قرار دارد. البته آمار عجیب آن است که کشورمان ازلحاظ جراحی بینی در میان ۲۰۶ کشور جهان با ۲۰۰۰۰۰ مراجعه‌کننده سالانه، رکورد بیشترین جراحی بینی جهان را به خود اختصاص داده است.

نکته قابل‌تأمل آنکه بخش زیادی از این نوع جراحی‌های زیبایی نه‌فقط ضروری نیستند بلکه دامنه آن از طیف جوانان هم گسترده‌تر و به بزرگ‌سالان رسیده است .که بنا به گفته صابری دبیر انجمن علمی جراحان پلاستیک و زیبایی ایران نسبت به ده سال گذشته مراجعه مردها برای انجام جراحی زیبایی نیز بیشتر شده است.

به گفته این جراح از هر ۱۰۰ نفر مراجعه‌کننده ۳۰ نفر آن‌ها به عمل نیاز دارند، ۳۰ نفر دیگر واقعاً نیازی به عمل ندارند، اما به دلیل مسائلی مانند مد روز یا مواردی مانند چشم‌وهم‌چشمی خواستار عمل زیبایی بینی هستند، ۴۰ درصد باقی‌مانده هم کسانی هستند که هم می‌توانند عمل کنند و هم می‌توانند عمل نکنند بنابراین به سلیقه خودشان برمی‌گردد.

در این حال گذشته از شخصی و سلیقه‌ای بودن این‌گونه عمل‌های زیبایی اما آنچه موجب شده است این مورد ،اخیراً محسوس‌تر و در رسانه انعکاس بالاتری یابد، اخبار مرگ‌ومیری است که دراین‌باره منتشرشده است .گرچه آمار دقیقی از میزان مرگ‌ومیر و یا مشکلات ثانویه جراحی‌های زیبایی در دسترس نیست اما خواه‌ناخواه هرچند وقت یک‌بار خبری ناگوار از چنین فوتی‌هایی شنیده می‌شود که به گفته سید نجات حسینی رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی، «لیپوساکشن با بالاترین آمار مرگ‌ومیر، بیشتر قربانی را می‌گیرد. بروز نکروز، انواع، کم‌خونی، صدمه احشا داخل شکمی، عفونت و آبسه محل تزریق چربی، اغما و حتی مرگ، مهم‌ترین عوارض این نوع جراحی هستند که طی چند ماه گذشته فقط ۷ مورد فوت در این نوع عمل گزارش‌شده که ۳ مورد اخیر نیز در همین دسته بوده‌اند.»

ضمن آنکه جدای از چنین مرگ‌ومیرهایی ، بخشی از افرادی هم که جان سالم به درببرند ممکن است با عواقب و نتایج بسیار ناخوشایندی روبرو شوند که اغلب غیرقابل‌جبران است.

برترین متخصصان زیبایی در اصفهان

عمل زیبایی بینی ،بعدازآن عمل لیفت صورت، تزریق چربی‌های صورت و پلک فوقانی و تحتانی از عمده‌ترین جراحی‌هایی است که در ایران انجام می‌گیرد. بیشترین جراحی‌های پلاستیک هم به لیپوساکشن مرتبط می‌شود.

اما در اصفهان چه خبر است ؟شهر بزرگ و پرجمعیتی که به دلیل موقعیت کلان‌شهر بودنش  ، پزشکان متبحر و درکل  قابلیت‌های بالای جراحی در آن افراد زیادی ،کاندیدای چنین عمل‌هایی هستند.  بدون شک تبلیغات فراوان و چشم‌وهم‌چشمی‌هایی که میان افراد وجود دارد در شهرهای بزرگ‌تر ، به دلیل امکانات بیشتر ،شدت بالاتری هم پیدا می‌کند. به‌طوری‌که مشاهده می‌شود چنین جراحی‌هایی که اغلب نیاز به مبالغ سنگینی دارد از سوی خانواده‌هایی با توانمندی‌هایی مالی نه‌چندان مناسب نیز انجام می‌گیرد.

علاوه بر آن به دلیل مناسب‌تر بودن قیمت‌ها و محبوبیت پزشکان اصفهان ،از کشورهای هم‌جوار هم برای اعمال زیبایی به این شهر سفر می‌کنند.

پیش‌ازاین عمرانی فرد دبیر انجمن جراحی پلاستیک شاخه اصفهان اظهار کرده بود،اصفهان مقصد بسیاری از مراجعان برای انجام عمل‌های زیبایی به‌خصوص از کشورهای همسایه است.

این مسوول تزریق بوتاکس، تزریق ژل، جوان‌سازی پوست و لیپوساکشن را در رده‌های پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی عنوان کرد. که بعد از عمل زیبایی بینی ،رفع چروک‌های دور چشم و افتادگی پلک و خطوط پیشانی و اعمال جراحی شکم و سینه‌ها استقبال بیشتری از سوی مردم داشته است.

به گفته دبیر انجمن جراحی پلاستیک شاخه اصفهان ، بیشترین افرادی که برای اعمال زیبایی مراجعه می‌کنند بین ۲۰ تا ۴۵ ساله هستند و بوتاکس رتبه اول اعمال زیبایی در دو طیف زن و مرد را دارد . زنان بیشترین مراجعه‌کننده برای انواع اعمال جراحی زیبایی و مردان هم بیشتر خواستار بوتاکس، عمل زیبایی بینی و کاشت مو هستند.

قابل‌ذکر است دلیل فراوانی این نوع از جراحی‌ها در استان ، باوجودآنکه دریک سوی این جریان متقاضیان قرارگرفته‌اند اما در طرف دیگر هم به تعدد پزشکانی بازمی‌گردد که از متخصص گرفته تا عمومی و تکنسین با گذراندن دوره‌هایی مهارت ارائه چنین خدماتی را به دست آورده و خدمات مختلف زیبایی را ارائه می‌دهند.

در اصفهان به‌قدری تعداد این پزشکان زیبایی فراوان است که شخص دریافت‌کننده برای انجام هر نوع جراحی با گزینه‌های متعدد و انواع قیمت‌ها و هزینه‌ها روبروست. گویی پزشکانی از تخصص‌های دیگر، هم گاهی چنین خدماتی را ارائه می‌دهند و حتی گستره این کار به آرایشگاه‌ها رسیده  است که به‌طور غیرقانونی در این عرصه فعالیت می‌کنند.

دوری از وسوسه‌های تبلیغی

واقعیت آن است گرایش به زیبایی امری فطری و در همه دوران و جوامع کم‌وبیش وجود داشته است.

و حالا در عصری قرارگرفته‌ایم که  آمار متقاضیان اعمال زیبایی در تمامی کشورها رو به رشد رفته است و ایران هم از این امر مستثنا نیست.

اما آنچه قابل‌بحث است این نوع جراحی‌ها در شرایط کنونی به مرحله‌ای تحت عنوان خودنمایی رسیده است، به‌طوری‌که افراد زیادی با تقبل ریسک جانی و صرف هزینه‌های بالا ، در معرض عمل‌های زیبایی  قرار می‌گیرند.

از دیدگاه جامعه شناسان چنین رفتاری به دلایلی بازمی‌گردد که ریشه در تربیت خانوادگی ، گروه هم‌سن‌وسالان و تبلیغات فضای مجازی دارد.

و ظاهرا فضای مجازی سهم بسیار پررنگ‌تری را نسبت به دیگر متغیرها  برای این‌گونه اقدامات زیبایی بازی می‌کند. به‌طوری‌که یک پژوهش میدانی نشان می‌دهد  به هر میزان افراد ، ارتباط بیشتری با فضای مجازی داشته باشند بیشتر به سراغ جراحی‌های زیبایی می‌روند .

 تبلیغات گسترده و وسوسه‌انگیزی که در این فضاها به‌خصوص اینسناگرام موجود است به‌راحتی می‌تواند بسیاری از مخاطبان را جذب خود کند و زمانی این موضوع فاجعه آور می‌شود که این تبلیغات از سوی غیرمتخصصانی انجام گیرد که از صلاحیت علمی و مهارتی لازم و کاملی برای انجام جراحی برخوردار نیستند و بخشی از این اعمال توسط  افراد غیرحرفه‌ای در مراکز غیرمجاز ازجمله مراکز مشاوره زیبایی   غیرمجاز انجام گیرد که خطرات و عوارض بسیار زیادی را برای بیمار موجب می‌شود.

و فاجعه بیشتر ارائه خدمات زیبایی توسط آرایشگران و افراد غیر مرتبط با پزشکی در محیط‌های غیرقانونی است .تا جایی که یکسری از جراحی‌های زیبایی در اماکن غیرمجاز و فاقد هرگونه استانداردهای بهداشتی انجام می‌شود. درحالی‌که این‌گونه عمل‌ها بسیار حساس و حتماً باید توسط افراد متخصص و در مکان مناسب مورد تائید وزارت بهداشت انجام گیرد.

به گفته سید نجات حسینی نایب‌رئیس انجمن جراحان زیبایی و پلاستیک ایران  تعداد قابل‌توجهی از جراحان برتر دنیا درزمینهٔ جراحی پلاستیک و زیبایی ایرانی هستند  و کشورمان در این زمینه جزو کشورهای مطرح دنیا است.اما  بخشی  بزرگی از معضلات  جراحان پلاستیک رسیدگی به عوارض مربوط به ترمیم عوارض جراحی‌هایی است که توسط غیرپزشکان و افراد فاقد تخصص کافی انجام‌شده است .

براین اساس ضرورت دارد داوطلبان جراحی‌های زیبایی در انتخاب جراح خود نیز مانند هر انتخاب دیگری، دقت کافی را داشته باشند .

بسیار تأکید می‌شود که مردم برای انجام اعمال زیبایی فریب تبلیغات در خصوص انجام این امور با هزینه‌های پایین را نخورند.  

چه‌بسا جراحان پلاستیک ایرانی به روش‌های مختلف توانمندی‌های خود را در دنیا   نشان داده‌اند. بنابراین اگر افراد ، خواستار انجام هر نوع از این جراحی‌ها هم هستند بهتر است از متخصص ویژه خود بهره ببرند.

و درنهایت شاید اگر یکسری عوامل بازدارنده از سوی متولیان بهداشت و درمان وجود داشت و هشدارهای جدی از طریق رسانه‌های مختلف و متخصصان مربوطه به‌صورت گسترده انعکاس می‌یافت تا این میزان ،مردم متمایل به انجام انواع و اقسام جراحی‌های زیبایی نبودند.