ششمین چالش پیشِ رو در نظام شهرسازی استان اصفهان

علی هنردان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان در خصوص ششمین چالش پیش روی نظام شهرسازی استان اصفهان به پوک شدن بافت مرکزی شهرهای استان اشاره کرد.  

وی افزود: پوک شدن بافت مرکزی شهرهای استان اشاره به خالی و متروک شدن بافت فرسوده میانی و تاریخی شهرهای استان دارد لذا این چالش درواقع روی دیگر سکه افقی شدن شهرهاست.  

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: بافت‌های فرسوده میانی شهرهای استان بیش از ۱۰ هزار هکتار از مجموع مساحت ۹۵ هزار هکتاری محدوده شهرهای استان را به خود اختصاص داده است.  

وی ادامه داد: از مسائل و مشکلات چالش پوک شدن بافت مرکزی شهرها می‌توان به افت منزلت مکانی و اجتماعی نواحی مرکزی شهر به خصوص بافت تاریخی آن، خروج مالکان قدیمی و جابه جایی جمعیت و تبدیل مراکز شهری به مقصد مهاجرت درون شهری اجاره نشینان کم درآمد، فرسودگی کالبدی، اجتماعی و اقتصادی، از دست دادن میراث با ارزش مرکز شهر و نقش آن به عنوان قلب تپنده شهر، ایجاد پدیده فقر شهری و به وجود آمدن پهنه‌های ناکارآمد شهری اشاره کرد.  

هنردان با بیان اینکه اولویت ترمیم و بازسازی این بافت‌ها در شهرهای استان از ۲ منظر قابل توجه است گفت: در اکثر شهرهای استان بافت فرسوده میانی وجه اشتراک با بافت تاریخی داشته لذا موضوع حفاظت و مرمت میراث تاریخی واقع در این بافت‌ها از اهمیت فرانسلی برخوردار است.  

وی افزود: همچنین از نگاه شاخص‌های پایداری بازیافت اراضی این بافت ها، توانمندسازی ساکنین فقیر آنها و صرفه جویی در مصرف انرژی از اهمیت راهبردی در توسعه شهری پایدار برخوردار است.