رشد شاخص‌ها، بهره‌وری و ارزش افزوده

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پی کسب این موفقیت‌ها، با بیان اینکه کسب رتبه دوم ارزش‌افزوده توسط فولاد مبارکه ارزشمندترین شاخص ارزیابی شرکت‌هاست گفت: در شرکت فولاد مبارکه طی یک سال گذشته شاهد افزایش تولید بوده‌ایم؛ در‌حالی‌که قیمت‌های صادراتی فولاد مبارکه متأثر از قیمت‌های جهانی و قیمت‌های داخلی حاصل رقابت در بورس کالا و دستورالعمل‌های جاری در کشور است.

 اهمیت شاخص بهره‌وری و ارزش‌افزوده

محمدیاسر طیب نیا  با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه طی این سال‌ها همواره به لحاظ شاخص‌های فروش، صادرات، نیروی انسانی و… جزو رتبه‌های نخست شرکت‌های برتر ایران قرار داشته است؛ تصریح کرد: باید در نظر داشت شاخص بهره‌وری و ارزش‌افزوده اهمیت زیادی در این ارزیابی دارد و در شرایط کنونی باید در کشور مورد توجه قرار گیرد.

به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، این شرکت در حوزه ارزش‌افزوده سال گذشته رتبه نخست را به دست آورد و در سال جاری نیز با فاصله کمی توانست رتبه دوم را از آن خود کند و این موضوعی است که نقش اصلی مجموعه‌هایی مثل فولاد مبارکه را به‌عنوان پیشرانان توسعه و اقتصاد ملی نشان می‌دهد.

تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده حداقل ۲۰۰ برابری در فولاد مبارکه

طیب‌نیا ادامه داد: به لطف و یاری خداوند مواد معدنی در کشور ما وجود دارد و با توجه به ذخایر معدنی از واردات این مواد اولیه بی‌نیاز هستیم. فولاد مبارکه با استفاده از ظرفیت‌های گروه خود و از طریق استخراج ماده معدنی و سنگ‌آهن در داخل کشور و استفاده از آن‌ها در پروسه تولید یعنی از سنگ تا رنگ، توانسته محصولاتی با ارزش‌افزوده حداقل ۲۰۰ برابری ایجاد کند یا به سمت محصولات دیگری مانند ورق استیل برود که تولید آن هزار برابر نسبت به مواد اولیه ارزش‌افزوده دارد.

وی اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه نه‌تنها در تولید، صادرات و ایجاد ارزش‌افزوده در محصولات خود موفق عمل کرده؛ بلکه محصولات این شرکت در زنجیره‌های بعدی نیز ارزش‌آفرینی می‌کند. در واقع محصولات نهایی فولاد مبارکه، ابتدای فرایند تولیدات در زنجیره‌های بعدی دیگر مجموعه‌های صنعتی کشور مانند لوازم‌خانگی، خودرو، ساختمان، لوله و پروفیل و… است و باعث ارزش‌افزوده بیشتر در کشور می‌شود.

ارزش افزوده بالای سنگ‌آهن از رهاورد  محصولات فولاد مبارکه و تولیدات زنجیرهای بعدی است

مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه ارزش‌افزوده تولیدات نهایی فولاد مبارکه ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند، ادامه داد: اگر ارزش‌افزوده این محصولات را در زنجیره‌های بعدی دنبال کنیم به این نتیجه می‌رسیم که سنگ‌آهن به‌واسطه محصولات فولاد مبارکه و تولیدات زنجیرهای بعدی، چندین هزار برابر ارزش‌افزوده پیدا می‌کند. گفتنی است رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر کشور از سال ۱۳۷۷ آغاز شده و همه‌ساله توسط سازمان مدیریت صنعتی انجام می‌شود و در سال جاری بر مبنای ۳۳ شاخص و با صحت‌سنجی اطلاعات شرکت‌ها به‌منظور شکل‌گیری فضای رقابتی در حوزه اقتصاد صورت می‌پذیرد.

میزان فروش، سودآوری، صادرات، شاخص‌های بهره‌وری، تعداد کارکنان، نقدینگی و ارزش بازار برخی از شاخص‌هایی هستند که در روند رتبه‌بندی IMI-۱۰۰ مورد ارزیابی قرار گرفته است. رتبه‌بندی شرکت‌های برتر با ارزیابی شرکت‌های ایرانی شامل شرکت‌های دولتی و خصوصی، همچنین شرکت‌های بورسی و غیر بورسی، بر اساس ۳۳ شاخص صورت می‌پذیرد و اطلاعات آماری حاصل از ارزیابی شاخص‌ها به‌منظور بررسی آخرین وضعیت برترین بنگاه‌های اقتصادی کشور قابل‌تحلیل خواهد بود.