نکست در نصف جهان

قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در ابتدای این رویداد اظهار کرد: این جایزه اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که یکی از آن‌ها اضافه کردن محصولات دانش‌بنیان به سبد محصولات کشور و هدف دیگر ورود شرکت‌ها و صنایع بزرگ به فناوری‌های نوظهور است.

وی افزود: استان اصفهان به‌عنوان استانی که در عرصه فناوری پیشتاز بوده، «اولین‌»های بسیاری را در این عرصه به وجود آورده است. اولین شهرک علمی و تحقیقاتی ایران، اولین مرکز رشد فناوری، اولین پارک علم و فناوری، اولین منطقه ویژه علم و فناوری و اولین جشنواره کارآفرینی و فن آفرینی بانام شیخ بهایی در این استان ایجادشده است. همچنین اولین مرکز منطقه‌ای توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری یونسکو (IRIS) در اصفهان قرار دارد. رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: شعار این جایزه یعنی «ایران پیشرفته با فناوری‌های نوظهور» نیز مربوط به شرکت‌های بزرگ عرصه فناوری است که از سطح فناوری بالایی برخوردار بوده‌اند و اقدامات متعدد بسیاری در زمینه محصولات دانش‌بنیان انجام داده‌اند.

وی با اشاره به سه محور این رویداد اظهار کرد: «هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت نسل ۴»، «زیست‌فناوری و مهندسی زیستی» و «اتصال‌پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک» در اولین دوره این رویاد به‌عنوان محورهای اصلی انتخاب شدند که در دوره‌های آینده تغییر خواهند کرد و به بخش‌های دیگری از مجموعه فناوری‌های نوظهور و پیشرفته پرداخته می‌شود. مصلحی خاطرنشان کرد: ۲۴۰ شرکت در مرحله اولیه ثبت‌نام کردند و پس از ۴ مرحله داوری، ۳۰ شرکت به مرحله نهایی راه یافتند که درنهایت ۳ شرکت در هر محور و مجموعا ۹ شرکت برنده خواهند شد. جایزه ملی فناوری نکست تلاش می‌کند با تایید مسیر حرکت برندگان، بر اعتبار آن‌ها بیفزاید.

هدف جایزه ملی فناوری نکست؛ خودنمایی برج فناوری در منطقه

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در آیین اعطای جایزه ملی فناوری نکست با اشاره به توجه ویژه به تولید دانش‌بنیان در برنامه توسعه هفتم اظهار کرد: امروز هدف برگزاری رویدادهایی مانند جایزه ملی فناوری نکست این است که پرچم فناوری کشور به اهتزاز درآید و برج فناوری کشور نیز همانند برج علم، در منطقه خودنمایی کند. بنابراین می‌توان برگزاری چنین جایزه‌ای را نماد یک نوع تفکر و برنامه جدید دانست. وی گفت: در برنامه توسعه هفتم توجه ویژه‌ای به تولید دانش‌بنیان‌ها شده است. در دولت مردمی سیزدهم همه می‌دانیم که تفرقه هدر دادن انرژی‌های کشور است و وحدت رمز پیروزی است. ما تکه‌های یک پازل هستیم و همه برای یک هدف تلاش می‌کنیم. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در این وزارتخانه، برای فناوری‌هایی تا سطح ۵ و ۶ بسترسازی می‌کنیم و با پذیرش افراد صاحب ایده در پارک‌های علم و فناوری، ارائه تسهیلات از طریق صندوق پژوهش و فناوری، شتاب‌دهنده‌ها، اختصاص فضا و اقداماتی ازاین‌دست به رشد آن‌ها کمک می‌کنیم. زلفی گل افزود: باید توجه داشت که بحث زایش و رویش شرکت‌های دانش‌بنیان، بحثی بسیار مهم است. این عرصه درجاهایی وقفه داشت، اما با طرح معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در شورای عالی راهبری فناوری، اخیراً شرکت‌های دانش‌بنیان به سه سطح نوپا، نوآور و فناور تقسیم شدند و هرکدام بر اساس توانایی‌هایی که دارند مورد حمایت‌های ویژه قرار می‌گیرند. درواقع، این‌گونه اقدامات و رقابت‌های فناوری یک جهت‌دهی و جریان سازی برای عرضه فناوری در کشور است. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه‌ها در عرصه تولید علم با ایجاد مرجعیت علمی به دستیابی به علوم نوظهور و نوپدید کمک می‌کنند. ما برای نیاز محور کردن دانشگاه‌ها «سامانه نظام ایده‌ها و نیازها» (نان) را طراحی کردیم.

شرکت‌های فناور پیشرو؛ بهترین آشیانه توسعه فناوری

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، نیز بابیان اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان یکی از پرافتخارترین مجموعه‌های علمی و فناوری کشور گفت: فناوری در هیچ کجا آشیانه‌ای بهتر از شرکت‌های فناور پیشرو ندارد و تمام شرکت‌هایی که در رویداد نکست شرکت کرده‌اند، شرکت‌های تراز فناور دانش‌بنیان هستند.

وی افزود: اگر امروز شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند، به‌واسطه اقداماتی است که بیست سال پیش انجام‌شده‌اند. بنابر‌این لازم است امروز نیز زیرساخت‌هایی ایجاد شود که بسترساز توسعه فناوری در سال‌های آینده باشد. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به وجود یک پارادایم فکری طراحی‌شده در این معاونت اظهار کرد: ما نیاز داریم که مراکز بزرگ فاخر با زیرساخت‌های عظیم داشته باشیم که محل آفرینش و تولید فناوری باشد. امیدوار هستیم تا دو سال آینده چهار مرکز آفرینش و فناوری در کشور ایجاد شود.

جایزه ملی فناوری نکست؛ مأموریتی برای  توسعه فناوری و تولید محصولات فناورانه جدید

شقایق حق‌جوی جوانمردی، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز تأکید بر لزوم توسعه فناوری اظهار کرد: با توسعه فناوری مقدمه‌ای برای تولید محصولات فناورانه جدید بسیاری است. با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد فناوری در تحقیق و توسعه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی توسعه می‌یابد، جایزه ملی فناوری نکست و همه امکانات معاونت علمی ریاست جمهوری برای حمایت از این شرکت‌ها در مسیر توسعه فناوری بسیج شده است.

حق‌جوی جوانمرد اظهار کرد: در همه جای دنیا شرکت‌های بزرگ پیشران تحقیق و توسعه هستند و مانند لوکوموتیو، شرکت‌های کوچک‌تر را نیز با خود همراه می‌کنند. این‌یکی از مهم‌ترین سیاست‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در دوره جدید است. به‌بیان‌دیگر این معاونت تبدیل کردن شرکت‌ها به شرکای اصلی در توسعه فناوری را دنبال می‌کند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: علاوه بر جوایزی که پیش‌تر برای این رویداد اعلام‌شده بود، با همکاری معاون رئیس‌جمهور جایزه ویژه‌ای تحت عنوان «پیشگامی و تداوم تحقیق و توسعه» نیز تعریف شد که به دو شرکت برتر در زمینه تداوم و تحقیق و توسعه تعلق‌گرفته است. حق‌جوی جوانمرد بابیان اینکه حداقل ۲۰ برنامه جدید برای توسعه فناوری در معاونت علمی برنامه‌ریزی‌شده است، اظهار کرد: همه ابزارهای این معاونت برای تحقق این مهم در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است.

برگزیدگان اولین دوره جایزه ملی فناوری  نکست

در بخش پایانی آیین اعطای جوایز اولین رویداد ملی فناوری نکست، ۱۱ شرکت برگزیده در ۴ بخش متفاوت معرفی و تجلیل شدند. در حوزه «هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت ۴» شرکت مد فناوران پلاس رتبه اول، پردازش اطلاعات مالی پارت رتبه دوم و شرکت پگاه داده کاوان شریف رتبه سوم را از آن خود کردند. در حوزه «اتصال‌پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک» شرکت‌های توسعه صنایع پرتونگار پرشیا، صنایع ارتباطی پایا به‌عنوان شرکت اول و دوم و شرکت‌های ملک آسمان‌ها و زمین نقش‌جهان و گروه نوآور امید فضا رتبه سوم مشترک را در اولین رویداد جایزه ملی فناوری نکست به دست آوردند. در بخش «زیست‌فناوری و زیست مهندسی» شرکت‌های داروسازی روناک (روناژن)، ایدئال تشخیص آتیه و نوآوران زیست گستر ارگ به ترتیب رتبه اول تا سوم را در اولین دوره جایزه ملی فناوری نکست را از آن خود کردند. پس از اعلام شرکت‌های برگزیده اول تا سوم در سه بخش محوری رویداد، دو جایزه ویژه نیز با عنوان «جایزه ویژه پیشگامی و تداوم تحقیق و توسعه» به‌پاس توجه ویژه و پایدار به تحقیق و توسعه به شرکت‌های «نوآوران رباتیک و پزشکی سینا» و «توسعه بن دا فناور» تعلق گرفت.