ایجاد و تقویت ارتباطات تجاری بین‌المللی احتمالاً مهم‌ترین دلیل برگزاری این نمایشگاه‌ها برای کشور میزبان باشد که این مهم به روش‌های مختلفی قابل انجام است. نمایشگاه‌های تجاری، محفلی است که در آن شرکت‌ها و نمایندگان آنها از سراسر جهان می‌توانند در آن حاضر شوند و این فرصت فراهم شود تا افراد با زبان‌ها، فرهنگ‌ها و روش‌های تجاری مختلف آشنا شوند. این تنوع فرصتی عالی برای برقراری ارتباطات تجاری بین‌المللی فراهم می‌کند. علاوه بر این شرکت‌ها می‌توانند اطلاعات و تجربیات و دانش خود را در زمینه‌های مختلف با همتایان خود به اشتراک بگذارند. این تبادل اطلاعات شرکت‌ها را قادر می‌کند ضمن استفاده از تجربیات یکدیگر و تکرار نکردن اشتباهات مشابه، به دانش مشترکی در حوزه خود دست پیدا کرده و از روندهای موجود در آن باخبر شوند. اتفاقی که می‌تواند به بهبود روند ارتباطات تجاری بین‌المللی کمک کند. از سوی دیگر شرکت در نمایشگاه‌های تجاری به شرکت‌ها فرصتی فوق‌العاده برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نوآورانه با دیگران می‌دهد. این تبادلات می‌تواند به بهبود فناوری‌ها، بهبود فرآیندهای تولید و افزایش کارایی کسب‌وکارها کمک کند.

 علاوه بر این در نمایشگاه‌های تجاری معمولاً پنل‌ها و جلسات مختلفی برگزار می‌شود که به موضوعات روز صنایع مختلف می‌پردازد. ضمن اینکه این محیط معمولاً فضای مناسبی برای برگزاری جلسات و مذاکرات تجاری فراهم می‌کند که فرصتی عالی برای بررسی مسائل تجاری، ارائه پیشنهادها و امضای قراردادهای همکاری دو‌جانبه و چندجانبه میان شرکت‌هاست. همچنین شرکت‌ها با حضور در نمایشگاه‌های تجاری، به فرصت‌های جدید تجاری دسترسی پیدا می‌کنند. این فرصت‌ها ممکن است شامل همکاری‌های جدید، قراردادهای تجاری یا بازارهای جدید باشند که بهبود ارتباطات تجاری بین‌المللی را فراهم می‌کنند.

یکی دیگر از جنبه‌های مهم برگزاری نمایشگاه‌های تجاری، امکان ارتباط شرکت‌ها با نمایندگان و مشتریان بین‌المللی است. این ارتباطات می‌توانند به انجام قراردادها، ایجاد شبکه‌های تجاری جدید و ارتقای روابط تجاری موجود کمک کنند. معرفی محصولات و خدمات جدید هم دیگر فرصتی است که شرکت‌ها و کسب‌وکارها در بستر نمایشگاه‌های تجاری می‌توانند نسبت به آن اقدام کنند. این فرصت به شرکت‌ها امکان می‌دهد نیازها و تقاضاهای بازارهای جدید را شناسایی کرده و به‌طور موثرتر به آنها پاسخ دهند.

نمایشگاه‌های تجاری به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند تا با رقبای خود بیشتر آشنا شده و فعالیت آنها را تحلیل و همچنین روند بازار و نوآوری‌های صنعتی را پیگیری کنند. این اطلاعات می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا استراتژی‌های خود را برای رقابت در بازارهای جهانی بهبود بخشند. از این‌رو فرصتی عالی برای تبلیغات و بازاریابی محصولات هم در اختیار آنهاست تا با برندسازی یا تقویت آن، برند خود را به مشتریان بین‌المللی خود بیشتر بشناسانند.

برگزاری نمایشگاه‌های تجاری نقش بسیار مهمی در ارتقای سطح تولیدات و افزایش درآمد عمومی ایفا می‌کند که از نتایج جانبی آن بهره‌مند می‌شویم. انعقاد قراردادهای همکاری‌های دوجانبه یا چندجانبه و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک، که در جریان برگزاری نمایشگاه‌های تجاری فراهم می‌شود، نقطه آغازی برای تشکیل واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ در داخل کشور است. این اقدام، علاوه بر ارتقای سطح اشتغال، به افزایش درآمد عمومی منجر می‌شود.

از سوی دیگر و با توجه به فرآیند عرضه و تقاضا، افزایش تعداد موسسه‌های تولیدی فعال در زمینه‌های مختلف، تاثیر بسزایی در تثبیت نظام اقتصادی کشورها و تحکیم آن در برابر نوسانات احتمالی دارد. در نهایت، این اقدام به حصول تعادل اقتصادی داخلی کمک می‌کند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، با برپایی نمایشگاه‌ها هر سال حداقل ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد، به‌طور مستقیم به اقتصاد جهانی منتقل می‌شود.

یکی دیگر از جنبه‌های برگزاری نمایشگاه‌ها که کمتر به آن پرداخته شده، پویایی اقتصاد بومی و کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقای سطح اشتغال ملی است. به‌طور مثال در آلمان که سالانه نزدیک به ۱۴۰ نمایشگاه بین‌المللی تجاری با حضور ۱۶۰ هزار تا ۱۷۰ هزار شرکت‌کننده برگزار می‌شود بین ۹ تا ۱۰ میلیون نفر بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند.

قریب نیمی از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه‌ها از کشورهای مختلف برای مشارکت در نمایشگاه‌های آلمان به این کشور عزیمت می‌کنند که یک‌سوم از این تعداد نیز از کشورهای خارجی به این کشور می‌آیند و از این تعداد، بیست درصدشان از کشورهای غیراروپایی هستند. مشخص است که برپایی نمایشگاه‌های تجاری در این کشور علاوه بر تاثیری که به عنوان نتایج مستقیم برپایی نمایشگاه‌ها در شکوفایی اقتصادی این کشور برجای می‌گذارد به نحو موثری به توسعه صنعت گردشگری و رونق مشاغل وابسته می‌انجامد.

 از این‌رو توسعه صنعت نمایشگاهی، خود موتور محرکه و عامل پویایی بخش‌های مختلف اقتصاد بومی و ملی به‌شمار می‌رود. امروزه مبحث گردشگری نمایشگاهی در جهان از اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است. چرا که در نتیجه برگزاری نمایشگاه‌های تجاری به‌ویژه نمایشگاه‌هایی که دارای ماهیت بین‌المللی هستند اعم از تخصصی و عمومی، فرصت مناسبی جهت حضور فعالان بخش‌های صنعتی و خدماتی خارجی، هیات‌های بازرگانی خارجی و تورهای بازدید پدید می‌آیند که این امر موجب ورود ارز به کشور و رونق بخش‌های مختلف می‌شود.