از سوی دیگر در جهانی که هرروزه روش‌های جدید و توسعه ابزارها و روش‌ها برای کاهش هزینه‌ها را شاهد هستیم، اصول رقابت حکم می‌کند نیروهای متخصص بر این موضوعات و روش‌ها متمرکز شوند.

در این رابطه مدیرعامل شرکت پخش عقاب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه این شرکت از همان ابتدای تاسیس با این نگاه که باید بر مبنای ساختاری علمی و مبتنی بر نیاز روز ایجاد شود به دنبال سیستم‌های روش‌مند و فرآیندمحور رفت و این مهم را به فرهنگ سازمانی خود تبدیل کرد و تا به امروز همچنان با پافشاری بر این هدف خود ایستاده است.

به گفته امیرحسین ناصری برای پیاده‌سازی این فرهنگ یا باید نیروهای صاحب دانش را جذب می‌کردیم  یا سطح دانش نیروهای خود را ارتقا می‌دادیم و این موضوع باعث شد که شرکت پخش عقاب امروز به یکی از شرکت‌های مطرح در این صنعت با اتکا بر نیروی انسانی کاملا علمی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه برای این منظور برای انگیزش و توسعه فردی نیروها برنامه‌ریزی کردیم و برخلاف روش‌های سنتی که مدیران اداری تنها به موضوعات متداول حسابداری توجه می‌کردند به دنبال ارتقای دانشی نیروی انسانی حرکت کردیم و هر جا نیاز بود نیروهای خبره را جذب کردیم.

به گفته این فعال صنعت پخش با آنکه معتقدم هنوز کیلومترها با علمی شدن در صنعت پخش فاصله داریم، اما در مسیر هستیم و درک درستی نسبت به تغییرات بازار داریم و برای این منظور تغییرات مداوم صنعت در جهان و در داخل توسط یک تیم خبره به صورت پیاپی رصد می‌شود و برای تصمیم‌گیری در برابر این تغییرات در حال برنامه‌ریزی هستیم.

ناصری copy

توسعه روش‌ها متناسب با استانداردهای دنیا

ناصری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بخش بزرگی از بازار اف ام سی جی به سمت فروشگاه‌های آنلاین و زنجیره‌ای و در فضای وب و اینترنت حرکت کرده و در این فضا انجام می‌شود، افزود: ولی نباید این نکته را از نظر دور داشت که هنوز بازار دیجیتال در ایران با دنیا فاصه زیادی دارد و سهم بازار دیجیتال ما نه تنها در برابر کشورهای اروپایی، بلکه حتی در برابر کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز کوچک است و بر این اساس فضای بازار برای شرکت‌های پخش هنوز فضای بزرگی است، زیرا بسیاری از ایرانی‌ها سنتی خرید می‌کنند.

وی ادامه داد: مدل ما هم با دنیا بسیار متفاوت است و هرچند بحث فروش آنلاین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار جدی شده، اما هنوز حضور و فعالیت خرده‌فروشی و بقالی و سوپرمارکت‌ها در ایران جدی است و فرهنگ خرید از این بازارها به قوت خود باقی است.

به گفته مدیرعامل پخش عقاب، این به این معنا نیست که باید مثل سابق ادامه داد، بلکه به‌کارگیری راهکارهای دیجیتال ضروری است و نمی‌توان از این راهکارها و موضوعاتی مانند هوش مصنوعی که می‌رود جهان را در بر بگیرد فارغ شد و شرکت‌هایی که به این موضوعات توجه نکنند، بازنده‌های آینده بازار و صنعت خواهند بود، لذا باید تغییرات فناوری را درک کرد، زیرا از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است، همان‌طور که نوکیا چون نتوانست خود را با تغییرات دنیای دیجیتال وفق دهد، ناگهان از دور رقابت خارج شد.

نیروی انسانی ثروت مهم صنعت پخش

وی در ارتباط با موضوع نیروی انسانی در صنعت پخش نیز گفت: این صنعت پرهزینه است و پخش مویرگی به نیروی انسانی زیادی نیاز دارد و فعالیت شرکت‌ها در این حوزه با توجه به درآمد و حاشیه سود اندکی که در اختیار دارند به‌صرفه به نظر نمی‌رسد، اما در موضع منابع انسانی و دانش نباید سرمایه‌گذاری را هزینه در نظر گرفت و اتفاقا اگر قرار باشد هزینه‌ها را کاهش دهیم باید نیروی خبره و دانشی استخدام کرد و فناوری را در نظر گرفت، زیرا این موارد هزینه‌های پنهان را کاهش می‌دهند.

وی در توضیح بیشتر این موضوع ادامه داد: انبارداری مبتنی بر دانش می‌تواند اتلاف کالا را در انبار کاهش دهد و باعث فروش بیشتر و جلب رضایت خریداران شود، لذا هرچند شرکت‌های پخش پرهزینه و کم درآمد هستند، اما سرمایه‌گذاری در حوزه نیروی انسانی و دانش و فناوری برای آنها ضروری است وگرنه بهتر است تعطیل کنند.

ناصری در ارتباط با نقش دولت نیز گفت: نقش دولت یک تیغ دولبه است؛ دولت‌ها از یکسو روی هر چه دست می‌گذارند آن را دچار مشکل می‌کنند، زیرا سازوکارهای دولتی ناکارآمد هستند. دولت‌ها بیشتر از آنکه وارد بحث مدیریت شوند باید بسترها را فراهم کنند و حمایت‌گر باشند و مدیریت باید بین فعالان صنعت پخش باشد و در این مسیر انجمن صنعت پخش باید بتواند فعال‌تر عمل کند و در مقابل دولت برای شرکت‌های پخش امتیاز بگیرد.

این فعال صنعت پخش در پاسخ به سوالی درباره مقایسه این صنعت با دنیا گفت: بازار اف ام سی جی و توزیع مواد تندمصرف در ایران با همه دنیا متفاوت است و نمی‌توان ایران را با استانداردهای جهانی مقایسه کرد، با این حال به عقیده من با توجه به سیستمی که در ایران پیاده شده و با توجه به فرهنگ و بسترهای موجود، سیستم موجود یک سیستم مناسب و استاندارد است.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه پخش یک فعالیت هزینه‌بر است و نیاز به نگاه علمی دارد گفت: برای خیلی از تولیدکننده‌ها راه‌اندازی شرکت پخش به‌صرفه نیست و به همین دلیل تولیدکنندگان به جای راه‌اندازی یک شرکت پخش مستقل، در همکاری با شرکت‌های پخش فعال، این هزینه‌ها را به صرفه می‌کنند وگرنه اگر تولیدکننده شخصا بخواهد یک شرکت توزیع راه بیندازد یا باید یک پخش حداقلی در قالب سیستم‌های توزیع سنتی تاسیس کند  یا اگر بخواهد به صورت پیشرفته عمل کند باید سراغ شرکت‌های پخش موجود برود.

مدیرعامل شرکت پخش عقاب با بیان اینکه ما به عنوان چشم بینای تولیدکننده در بازار، ده‌ها تحقیقات در حوزه‌های مختلف مانند موقعیت‌یابی کالاهای برندهای تولیدکننده سبد پخش، رضایت سنجی مشتریان، صحه‌گذاری محصولات جدید و... انجام می‌دهیم افزود: برای این منظور یک تیم خبره از همکاران تحقیق و بازاریابی فعالیت می‌کنند و گزارش‌های ماهانه و فصلی و سالانه از فروش و عملکرد فروش و محصول در بازار تهیه می‌کنند که در عین حال که از استانداردترین گزارش‌ها در ایران هستند، اطلاعاتی را به تولیدکنندگان ایرانی می‌دهند که هزینه‌های آنها را به شدت کاهش می‌دهد و باید گفت شرکت‌های پخش یک شریک مطمئن برای تولیدکننده محسوب می‌شوند و در این همکاری هر دو طرف با هم سود و زیان می‌بینند.