Untitled-1

 

«نوری»: شرکت پتروشیمی نوری در سال ۱۳۷۷ به صورت سهامی‌خاص تاسیس شد و در سال ۱۳۸۶ به بهره‌‌‌برداری رسید. هلدینگ خلیج‌فارس با ۶۹‌درصد مالکیت، سهامدار اصلی شرکت است. هلدینگ پتروشیمی تامین و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی از دیگر سهامداران این شرکت هستند. این شرکت در حال حاضر در بازار دوم بورس با ارزش بازار ۷/ ۸۴‌هزار میلیارد تومان در قیمت هر سهم ۹۴هزار و ۱۶۰ریال معامله‌‌‌ می‌شود. (P/ E (TTM سهم در حال حاضر برابر با ۰۱/ ۵ است. ظرفیت ۱۲۸۰‌هزار تنی محصولات آروماتیک پتروشیمی نوری شامل ۷۵۰‌هزار تن پارازایلین، ۴۳۰‌هزار تن بنزن و ۱۰۰‌هزار تن اوتوزایلین است. ظرفیت تولید کل شرکت حدود ۵/ ۴میلیون تن است که مابقی ۱/ ۳میلیون تن مربوط به محصولات فرعی مانند برش‌های سبک و سنگین، رافینیت و... هستند.

پتروشیمی نوری بزرگ‌ترین واحد آروماتیک ایران است که ظرفیت اسمی 5/ 4میلیون تنی انواع محصولات پتروشیمی را دارد و پس از آن پتروشیمی بندرامام و بوعلی به‌ترتیب با 8/ 2 و 8/ 1میلیون تن در جایگاه‌‌‌های بعدی قرار دارند. این شرکت از ابتدای سال به‌طور متوسط 390‌هزارتن فروش به ثبت رسانده؛ اما در بهمن‌ماه تناژ فروش شرکت به بیش از 430هزارتن رسیده است. بیشترین فروش ماهانه شرکت با 480‌هزار تن در مهرماه به ثبت رسیده است. به‌رغم روند سینوسی مبلغ فروش، در دو ماه اخیر روند صعودی به خود گرفته و در بهمن‌ماه رکورد فروش شرکت با بیش از 8300میلیارد تومان شکسته شد. از ابتدای سال تا بهمن‌ماه به‌صورت تجمعی بیش از 2/ 4میلیون‌تن انواع محصولات آروماتیکی و الفینی به‌فروش رسیده و در مجموع بیش از 66‌هزار میلیارد تومان فروش به ثبت رسیده است. برآورد می‌شود کل فروش سال 1400 پتروشیمی نوری حدود 74‌هزار میلیارد تومان باشد. برش سبک با 26‌درصد بیشترین سهم را از کل مبلغ فروش شرکت دارد و پس از آن پارازایلین و رافینیت با حدود 20‌درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. میانگین نرخ برش سبک به‌عنوان محصول اصلی شرکت 5/ 13میلیون تومان در هر تن بوده است. همچنین میانگین نرخ پارازایلین از ابتدای سال 2/ 19میلیون تومان بوده است. نکته مهم در خصوص صورت‌های مالی فصل پاییز کاهش چشمگیر حاشیه سود ناخالص است که در پی رشد سریع‌تر میعانات گازی بوده است. برآورد سود سال‌جاری برای نوری حدود 1500تومان برای هر سهم است. همچنین سود سال آتی شرکت حدود 2100تومان برآورد می‌شود. عموما در گروه آروماتیک در پی رشد قیمت نفت در کوتاه‌مدت به‌علت رشد سریع‌تر مواد اولیه نسبت به محصولات شرکت‌ها کاهش حاشیه سود به‌صورت مقطعی اتفاق خواهد افتاد و با توجه به گزارش پاییز شرکت‌ها این کاهش حاشیه سود برای همه شرکت‌ها اتفاق افتاده است. نوری در پاییز با افت چشمگیر حاشیه سود همراه بوده و حاشیه سود ناخالص آن به 3/ 14‌درصد رسیده که این امر در پی رشد بیشتر میعانات نسبت به محصولات اصلی بوده است. البته با ارائه گزارش‌های ماهانه اخیر، به‌نظر می‌رسد افت حاشیه سود، در زمستان اندکی جبران شده است.

«بوعلی»: شرکت پتروشیمی بوعلی سینا به عنوان سومین شرکت تولید آروماتیک در کشور در تاریخ 29/ 01/ 1377 در زمینی به مساحت 36هکتار در شمال غربی خلیج‌فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی (ره) تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر در بازار دوم بورس با ارزش بازار 5/ 24‌هزار میلیارد تومان در قیمت هر سهم 70هزار و 100ریال معامله‌‌‌ می‌شود و

(P/ E (TTM سهم آن در حال حاضر برابر با 98/ 5 است. عمده‌مشتریان«بوعلی» به تفکیک داخلی وخارجی همراه با درصد دریافت محصول به شرح زیر است:

ریفرمیت: مشتریان بین‌المللی عمدتا کشورهای آسیای شرقی شامل چین و سنگاپور هستند که حدود 80درصد ریفرمیت تولیدی از این طریق به فروش می‌رسد. باقی‌مانده محصول به صورت فروش داخلی در بورس انرژی به‌صورت سیکل صادراتی و داخلی صورت می‌پذیرد.

برش سنگین: مشتریان بین‌المللی عمدتا کشورهای آسیای شرقی شامل چین و سنگاپور هستند که حدود 70درصد برش سنگین تولیدی از این طریق به فروش می‌رسد. باقی‌مانده محصول به صورت فروش داخلی به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی یا فروش در سیکل صادراتی بورس انرژی صورت می‌پذیرد.

بنزن: مشتریان داخلی بنزن تولیدی این شرکت، پتروشیمی پارس، پتروشیمی بیستون و صنایع شیمیایی ایران و خریداران در بورس‌کالا هستند که در دوره گزارش‌شده معادل70‌درصد فروش بنزن را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین 30‌درصد فروش بنزن در سال مورد گزارش از طریق صادرات انجام شده است.

 ال‌پی‌جی (LPG): مشتری 100درصد این محصول پتروشیمی امیرکبیر است. این شرکت به‌طور متوسط از ابتدای سال 158‌هزار تن تولید داشته که عمده تولیدات شرکت، محصولاتی نظیر ریفرمیت و انواع برش (سنگین و سبک) بوده است. مجموع تولید 11ماهه شرکت 1745‌هزار تن بوده است. از سال 1395 در پی آتش‌سوزی واحد پارازایلین، تولید این محصول مهم متوقف شده است؛ ولی با توجه به پیش‌بینی تکمیل طرح در سال آینده به‌نظر می‌رسد بخشی از این واحد در سال آینده به مدار تولید بازگردد.در 11ماه 1400 حدود 1578‌هزار تن فروش به ثبت رسیده که از لحاظ مبلغی کل فروش شرکت به بیش از 24‌هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین محصول اصلی شرکت ریفرمیت است که با بهره‌برداری واحد پارازایلین بخشی از آن به این محصول مهم تبدیل می‌شود.

محصول اصلی شرکت، یعنی ریفرمیت، به‌میزان زیادی به نرخ نفت بستگی دارد، به همین دلیل احتمالا با رشد نرخ نفت، رشد مطلوبی را تجربه خواهد کرد.

شرکت پتروشیمی بوعلی با فروش 3/ 19‌هزار میلیارد تومان در 9ماه 1400 موفق به ثبت سود 2/ 3‌هزار میلیارد تومانی شده و در مبلغ فروش نسبت به 9ماه سال گذشته حدود 160‌درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین در مبلغ سود با رشدی معادل 158‌درصد مواجه بوده است.

«شصفها»: شرکت سهامی پتروشیمی اصفهان، اولین تولیدکننده محصولات آروماتیک در ایران، یکی از طرح‌های ملی و مهم دهه اول انقلاب است که در سال ۱۳۷۱ با هدف تولید بیش از 300هزار تن مواد آروماتیک در سال شامل بنزن، تولوئن، ارتوزایلین، پارازایلین و مخلوط زایلین به جمع واحدهای تولیدی کشور پیوست. این مجتمع از واحدهای زیربنایی کشور بوده و محصولات آن به عنوان خوراک صنایع پایین‌دستی نظیر شوینده‌ها، پلاستیک‌ها، الیاف پلی‌استر، نرم‌کننده‌های پلاستیکی، رنگ‌سازی و صنایع نظامی به کار می‌روند. این شرکت در حال حاضر در بازار پایه نارنجی فرابورس با ارزش بازار 8/ 2‌هزار میلیارد تومان در قیمت هرسهم 93هزار و 900ریال معامله‌‌‌ می‌شود. (P/ E (TTM سهم در حال حاضر برابر با 3/ 9 است. گزارش‌های شرکت شفافیت مطلوبی ندارد، به همین دلیل تحلیل شرکت پتروشیمی اصفهان کمی دشوار‌تر از سایر شرکت‌هاست. شرکت به‌صورت ماهانه به‌طور متوسط حدود 17‌هزار تن تولید داشته که عمدتا از محصولاتی نظیر پارازایلین و تولوئن است که انحصار نسبی محصول تولوئن در اختیار این پتروشیمی است. در 11ماه حدود 1/ 3‌هزار میلیارد تومان فروش به ثبت رسیده که عمدتا از محصول پارازایلین و تولوئن بوده است. ماده اولیه شرکت پلاتفرمیت است که از پایشگاه اصفهان تامین می‌شود. فروش کل شرکت در 9ماه سال‌جاری 6/ 2‌هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته رشد 5/ 2درصدی داشته است. همچنین در 9ماه 226میلیارد تومان سود خالص محقق شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی بالغ بر 63‌درصد داشته است.