2 copy

3 copy

اندر احوالات شوینده‌سازها در مردادماه

نگاهی به روند تولید و فروش در گزارش‌‌‌های ماهانه صنایع نشان می‌دهد که تمام صنایع بورسی روزهای سختی را در تابستان پشت سرگذاشته‌اند و به نظر می‌‌‌رسد، بحران ناشی از کمبود انرژی، خود را در تولید و فروش شرکت‌ها نشان داده است.  صنعت شوینده نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با کاهش تولید و بعضا کاهش فروش مواجه شده است.  با این حال، برخی از نمادهای شوینده‌‌‌ساز به دلیل افزایش نرخ رشد درآمدهای عملیاتی را به ثبت رسانده‌‌‌اند.  

بررسی‌‌‌ها از روند مقداری تولید نشان می‌دهد که تولید همه نمادهای صنعت شوینده‌ساز نسبت به میانگین تولید از ابتدای سال تاکنون، کاهش یافته است.  تنها نماد‌‌‌های «شپارس»، «شپاکسا» و «شگل» موفق شدند نسبت به میانگین تولید مقدار بالاتری را تجربه کنند. همه نمادهای این صنعت نیز با افت تولید نسبت به مردادماه سال گذشته همراه شده‌‌‌اند.  تنها نمادهای «کیمیاتک»، «ساینا» و «شگل» موفق شدند سطح تولید خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل حفظ کنند. علاوه بر این، رشد تولید نسبت به تیرماه نیز قابل‌توجه بوده است.  همان‌طور که انتظار می‌‌‌رفت، سطح تولید برخی از نمادها نسبت به تیرماه نه‌تنها بهبود نیافته، بلکه با کاهش نیز همراه بوده است.  با این حال، نمادهای «شگل»، «شپارس» و «شپاکسا» مرداد نسبتا بهتری را در مقایسه با تیرماه تجربه کرده‌‌‌اند.  مقایسه مقدار تولید مردادماه در ابعاد مختلف، حاکی از آن است که احتمالا در این مقیاس، نمادهای «شپارس»، «شپاکسا» و «شگل» امتیاز ویژه‌‌‌ای برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران خواهند داشت.  نتایج حاصل از مقایسه مقدار فروش مردادماه نسبت به میانگین فروش از ابتدای سال نشان می‌دهد که با وجود کاهش سطح تولید، روند عرضه محصولات در بازار مثبت بوده است.

همچنین مقدار فروش نسبت به مردادماه سال گذشته و تیرماه امسال بهبود یافته است.  نمادهای «ساینا» و «شگل» در روند مقدار فروش در مردادماه پیشتاز بوده است.  نرخ فروش نمادهای صنعت شوینده همچنان در سطح بالایی قرار داشته و شرکت‌های تولیدکننده محصولات پاک‌‌‌کننده موفق شده‌‌‌اند سطح نرخ فروش خود را نسبت به مردادماه سال گذشته بالاتر نگه دارند. با این حال، در مردادماه نرخ‌های فروش تعریف چندانی نداشته و شرکت‌های صنعت شوینده نتوانستند از پس نرخ‌های فروش تیرماه برآیند.  

برخلاف تولید و فروش، درآمد فروش ماهانه شرایط بهتری را تجربه می‌کند. درآمدهای فروش نسبت به میانگین نرخ‌ها از ابتدای سال رشد خوبی را تجربه کرده است. نمادهای «شپارس»، «شگل» و «ساینا» درآمد فروش بالاتری را نسبت به میانگین سال 1402 تجربه کرده‌‌‌اند. درآمد فروش نسبت به مردادماه سال گذشته نیز رشد خوبی را تجربه کرده؛ به طوری که «شگل»، درآمد فروش خود را 93درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل به ثبت رسانده است. «ساینا» و «کیمیاتک» نیز رشد درآمدی بالایی را به همراه داشته‌‌‌اند.  

روند افزایش درآمد در مردادماه تقریبا متوقف شده و برخی از نمادها با افت 16درصدی درآمد در مردادماه نسبت به ماه قبل مواجه شده‌‌‌اند.  در این میان «شگل» و «ساینا»، همچنان امتیاز بالایی خواهند داشت. بررسی‌‌‌ پارامترهای دیگر در انتخاب نمادهای شوینده‌‌‌ساز کاربرد فراوانی دارد، اما مطابق با گزارش‌‌‌های ماهانه، نمادهای «شگل»، «ساینا» و «شپارس» به لحاظ بنیادی و نمادهای «شپاکسا» و «قرن» نیز به لحاظ نوسان‌گیری مورد توجه تحلیلگران و معامله‌‌‌گران قرار دارند.  

شوینده‌‌‌سازها چقدر سود می‌‌‌سازند؟

صنعت شوینده در سال‌جاری با توجه به رشد بالای نرخ دلار در بازار نیما، همچنان افزایش نرخ‌های محدودی دریافت می‌کند. از این‌رو، برای پیش‌بینی سود هر سهم نمادهای صنعت شوینده مفروضات محافظه‌‌‌کارانه‌‌‌ای در نظر گرفته شده است. با این حال در سال‌جاری برخی از شرکت‌ها افزایش نرخ بسیار خوبی را تجربه کرده‌‌‌اند.  همچنین پیش‌بینی می‌شود، روند تولید عمده شرکت‌های این صنعت بهبود یابد و ظرفیت‌‌‌های خالی تا حدودی جبران شود.  

«شگل» با کارنامه سبزی که در مردادماه و گزارش‌‌‌های ماهانه قبل‌‌‌تر از خود برجا گذاشته است، یکی از گزینه‌‌‌های اصلی سرمایه‌گذاری از دیدگاه فعالان بازار است. این شرکت که با رشد تولید و فروش همراه بوده است، احتمالا موفق خواهد شد درآمد 2هزار و 300میلیارد تومانی را در سال مالی 1402 به ثبت برساند و نسبت به سال قبل‌‌‌تر از آن رشد 108درصدی را تجربه کند. سود هر سهم این نماد در سال 1402 نیز به 75تومان افزایش خواهد یافت که به نظر می‌رسد نسبت به سال قبل رشد 178درصدی را تجربه خواهد کرد.  

نماد «شپاکسا» نیز که گزینه مناسبی برای سفته‌‌‌بازان شده است، در محدوده حمایتی مناسبی به لحاظ تکنیکال قرار دارد و می‌تواند نوسان خوبی برای معامله‌‌‌گرانی که این نماد را به صورت تکنیکال بررسی می‌کنند، ایجاد کند. با این حال پیش‌بینی می‌شود، این شرکت در نهایت بتواند زیان خود را به صفر برساند. با توجه به اهداف مدیریتی، احتمالا در کوتاه‌مدت این هدف محقق خواهد شد. «پاکشو» نیز جزو شرکت‌هایی است که می‌تواند رشد سودآوری مناسبی را در نیمه دوم سال مالی تجربه کند و با P/ E مناسبی مورد معامله قرار ‌گیرد.  

با در نظر گرفتن مفروضات یادشده، می‌توان به گزارش‌‌‌های ماهانه «شگل» و «ساینا» امتیاز بالایی داد.  این در حالی است که «شگل» احتمالا با سودآوری بالایی نیز مورد معامله قرار خواهد گرفت. به لحاظ رشد سوآوری نیز «شگل» و «پاکشو» در اولویت سرمایه‌گذاران قرار دارند. از نظر P/ E نیز «قرن» و «کیمیاتک» پایین‌‌‌ترین مقدار در میان نمادهای این صنعت را دارند.