5 copy

حدود 85درصد از سهام شرکت نخریسی و نساجی خراسان با قدمت 89ساله به آستان قدس رضوی تعلق دارد و 13درصد سهام آن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران است. حدود 50درصد از مواداولیه این شرکت از طریق واردات تامین می‌شود که عمدتا شامل پنبه و الیاف ویسکوز است. بنابر پیش‌بینی شرکت «نخریس»، طی سال‌جاری درآمد عملیاتی آن نسبت به 1401 رشد 40درصدی را تجربه می‌کند و سودهای عملیاتی و خالص این شرکت نیز تا پایان سال می‌‌‌تواند به‌‌‌ترتیب رشد 63 و 42درصدی را به ثبت برساند. ارزش‌گذاری «نخریس» توسط تامین سرمایه خلیج‌فارس صورت گرفته است. این تامین سرمایه با پنج‌روش شرکت «نخریس» را ارزش‌گذاری کرده که متوسط ارزش برآوردشده آن یک‌هزار و 826میلیارد تومان برآورد شده است. با توجه به تعداد برگه سهام 300میلیونی قابل عرضه، ارزش هر برگه سهم این شرکت به‌‌‌میزان 6هزار و 89تومان تخمین زده شده است.

ارزش بیش از 6میلیارد دلاری نساجی ایران

نساجی یا پوشاک که اولویت دوم نیازهای اولیه انسانی بعد از غذاست، از صنایعی است که حجم عمده‌‌‌ای از تجارت و بازرگانی را در بازارهای جهانی و ایران به خود اختصاص داده است. بیش از 90درصد این صنعت متعلق به بخش خصوصی است. ایرانیان نخستین ملتی هستند که به صنعت نساجی (پارچه‌بافی) پی بردند و اولین پارچه بافته‌شده در ایران به 4هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌‌‌گردد. ایران با توجه به سابقه تاریخی خود به‌‌‌طور قطع توانایی حضور در بازارهای جهانی را دارد، چنان‌که براساس کارشناسی‌‌‌های به‌‌‌عمل آمده صادرات محصولات نساجی در ایران می‌تواند در سال به 5میلیارد دلار که حدود 10درصد از صادرات غیرنفتی کشور است، افزایش یابد. براساس آمار منتشرشده در وب‌سایت statista، ارزش بازار پوشاک یک‌هزار و 700میلیارد دلار است که 900میلیارد دلار آن به پوشاک خانم‌‌‌ها، 560میلیارد دلار به پوشاک آقایان و 270میلیارد دلار نیز به پوشاک بچگانه اختصاص می‌‌‌یابد. آمریکا با 326میلیارد دلار، چین با 294میلیارد دلار و هند با 92میلیارد دلار، بازیگران این صنعت در سال 2022 بوده‌‌‌اند. ارزش صنعت پوشاک در ایران نیز طی سال 2022 برابر با 6میلیارد دلار بوده است که برابر پیش‌بینی‌‌‌ها به 4میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

تنزل ایران از صادرکننده به واردکننده پنبه

عمده‌‌‌ترین ماده‌‌‌اولیه مورد استفاده در صنعت نساجی، پنبه است. سطح کشت پنبه در کشور طی سال‌های اخیر با کاهش قابل‌توجهی همراه شده است که خشکسالی و از دست دادن مزیت تولید نسبت به دیگر محصولات کشاورزی از مهم‌ترین دلایل افت سطح کشت است. با این همه، آمارها نشان می‌دهد که سطح کشت این محصول در سال 1400 نسبت به سال 99 با رشد همراه شده است. در سال 1400 حدود 115هزار هکتار از زمین‌‌‌های کشور زیرکشت پنبه بوده که از این میزان 327هزار تن پنبه تولید شده است. استان‌‌‌های خراسان‌رضوی، فارس و گلستان، بیشترین سطح کشت پنبه در سطح کشور را دارند. ایران در سال 54، بزرگ‌ترین صادرکننده پنبه جهان بود که 254هزار تن پنبه تولید کرد و از این میزان 70تن را مصرف و مابقی را صادر کرد. تا قبل از سال 73 ایران از صادرکننده‌‌‌های برتر الیاف پنبه بود و از سال 82، حجم صادرات پنبه به کمتر از 10درصد رسید و سرانجام از سال 89 صادرات به صفر نزول یافته و فقط واردات صورت گرفته است. به‌طور میانگین همه ساله حدود 50درصد نیاز پنبه کشور از طریق واردات تامین می‌شود. این واردات عمدتا از ازبکستان صورت می‌گیرد.

«نخریس» با قدمت 89ساله

شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان در سال 1313 در استان خراسان‌رضوی تاسیس شد و در حال حاضر 500نیروی انسانی در این شرکت مشغول به فعالیت هستند. ظرفیت اسمی حال حاضر این شرکت 7هزار تن نخ و 12میلیون مترمربع پارچه در سال است. با توجه به طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای شرکت، از سال آینده 2میلیون مترمربع پارچه به ظرفیت اسمی این شرکت افزوده خواهد شد. 40هکتار از مساحت شرکت در نیشابور و 6هکتار از آن در شهر مشهد واقع شده است. براساس آمار انجمن نساجی ایران، 28شرکت بزرگ در این حوزه فعالیت می‌کنند که شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان جزو 5شرکت برتر از بابت حجم تولید قرار دارد. سهامدار اصلی این شرکت «آستان قدس رضوی» است که حدود 85درصد از سهام نخریس را در اختیار دارد. پس از آن بیشترین ‌درصد سهام این شرکت به سرمایه‌گذاری ملی ایران (سهامی‌عام) با 13درصد تعلق دارد.

ارزش‌گذاری سهام «نخریس» با 5روش

ارزش‌گذاری سهام شرکت نخریسی و نساجی خراسان توسط شرکت تامین سرمایه خلیج‌فارس صورت گرفته است. چهار طرح توسعه اصلی در این شرکت تعریف شده و در حال اجراست که سه طرح ریسندگی طرح یک و 2 و طرح مربوط به رنگرزی چون تا پایان سال‌جاری به بهره‌‌‌برداری نمی‌‌‌رسند در مفروضات ارزش‌گذاری لحاظ نشده‌‌‌اند. تنها طرح لحاظ‌شده در ارزش‌گذاری خرید 12ماشین بافنده در سال‌جاری است. به گفته نماینده ارزش‌گذاری این شرکت، ارزش‌گذاری «نخریس» با احتساب بدترین شرایط در نظر گرفته شده و فرض را بسیار محتاطانه قرار داده‌‌‌اند. در پایان مرداد 1401، مجموع ارزش بازار شرکت «نخریس» براساس روش تنزیل سود تقسیمی (DDM) به میزان یک‌هزار و 573میلیارد تومان برآورد شده است که با توجه به تعداد سهام 300میلیونی قابل عرضه ارزش هر سهم شرکت براساس این روش، 5هزار و 243تومان به دست می‌‌‌آید. روش دیگر ارزش‌گذاری که با اتکا 20درصد برای ارزش‌گذاری این شرکت در نظر گرفته شده است، روش تنزیل جریان نقد آزاد سهامداران (FCFE) است. بر مبنای این روش، ارزش مارکت شرکت یک‌هزار و 335میلیارد تومان به دست می‌‌‌آید که با توجه به تعداد سهام قابل عرضه ارزش هر سهم 4هزار و 450تومان برآورد می‌شود. روش دیگری که ارزش‌گذار به کار برده است، روش تنزیل جریان نقد آزاد شرکت (FCFF) است. براساس این روش، مجموع ارزش بازار «نخریس» یک‌هزار و 881میلیارد تومان تخمین زده شده است که با توجه به تعداد سهام 300میلیونی ارزش هر برگه سهم 6هزار و 270تومان برآورد می‌شود. برمبنای روش بازار (MULTIPLE) مجموع ارزش بازار «نخریس» یک‌هزار و 621میلیارد تومان و ارزش هر سهم این شرکت 5هزار و 403تومان تخمین زده شده است. دارایی غیرعملیاتی «نخریس» که بازار به آن اهمیت زیادی می‌دهد، زمین 58هزار متری آن در وسط شهر مشهد است. این دارایی موجب شده است تا ارزش بازار شرکت «نخریس» براساس خالص ارزش روز دارایی‌‌‌ها (NAV) نسبت به دیگر روش‌ها بسیار بالاتر به دست آید. بر مبنای روش یادشده، مجموع ارزش بازار شرکت 2هزار و 974میلیارد تومان برآورد شده است که بر این اساس ارزش هر سهم این شرکت 9هزار و 915تومان تخمین زده می‌شود. با توجه به میانگین ارزش حقوق صاحبان سهام این شرکت که در حدود یک‌هزار و 877میلیارد تومان است، متوسط ارزش حقوق صاحبان سهام پس از کسر تعهدات احتمالی شرکت یک‌هزار و 826میلیارد تومان به دست می‌‌‌آید. با توجه به تعداد سهام قابل عرضه 300میلیون برگه سهمی، ارزش هر سهم این شرکت 6هزار و 89تومان توسط خلیج‌فارس برآورد شده است.

جهش 63درصدی سود عملیاتی

طی سال 1401 مجموع درآمد عملیاتی ثبت‌شده این شرکت 800میلیارد تومان بوده که در قیاس با سال ماقبل خود رشد 31درصدی را تجربه کرده است. طی شش‌ماه امسال مجموع فروش این شرکت 691میلیارد تومان ثبت شده و ظرف شش‌ماه نخست بیش از 61درصد از مجموع درآمد سال گذشته به ثبت رسیده است. براساس پیش‌بینی خود شرکت تا پایان سال‌جاری مجموع فروش شرکت به یک‌هزار و 114میلیارد تومان می‌رسد که با این حساب رشد نزدیک به 40درصدی در درآمد این شرکت رقم خواهد خورد. بررسی سود عملیاتی این شرکت نشان می‌دهد که «نخریس» طی سال 1401 موفق به ثبت سود 191میلیارد تومانی شده که نسبت به سال 1400 رشد 16درصدی را تجربه کرده است. طی سال‌جاری هم وضعیت متغیرهای مربوط به سودآوری «نخریس» بهبود چشمگیری داشته است. بر این اساس مجموع سود عملیاتی این شرکت طی شش‌ماه آغازین سال‌جاری، 143میلیارد تومان به ثبت رسیده که با این حال بیش از 74درصد از سود 1401 ظرف شش‌ماه امسال به ثبت رسیده است. براساس پیش‌بینی، سود عملیاتی «نخریس» تا پایان سال‌جاری به 313میلیارد تومان خواهد رسید که در صورت تحقق، نسبت به سال 1401 رشد 63درصدی خواهد داشت. بررسی سود خالص این شرکت نیز نشان می‌دهد که همچون سود عملیاتی عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده است. بر این اساس مجموع سود خالص «نخریس» طی شش‌ماه نخست امسال 97میلیارد تومان بوده که با این احتساب طی شش‌ماه توانسته است بیش از 59درصد از فروش سال 1401 خود را محقق کند. «نخریس» پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال‌جاری مجموع سود خالص 220میلیارد تومانی را به ثبت برساند که با این حساب نسبت به سال 1401 رشد 42درصدی سود خالص به وقوع خواهد پیوست.

ترکیب 50درصدی واردات ماده‌‌‌اولیه

بنا بر گفته عوامل اجرایی شرکت «نخریس» در حال حاضر سالانه 5هزار تن پنبه موردنیاز این شرکت برای تولید است که 3هزار تن آن از طریق واردات و 2هزار تا 2هزار و 500تن مابقی نیز از منابع داخلی تهیه می‌شود. یکی دیگر از مواداولیه موردنیاز این شرکت پلی‌استر است که نیاز سالانه «نخریس» 2هزار و 500تن بوده و تماما از طریق بازار داخل تامین می‌شود. از دیگر مایحتاج اولیه این شرکت، الیاف ویسکوز است که بنابر تولیدات بین 800 تا یک‌هزار تن در سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده‌‌‌اولیه نیز همچون عمده پنبه مصرفی تماما از طریق واردات از چین، اندونزی و هند تامین می‌شود.