دعوت به استفاده از  هوش مصنوعی کشاورزی از سوی مایکروسافت

در کشورهای پیشرفته از هوش مصنوعی در حوزه کشاورزی در سطح وسیعی استفاده می‌شود و این امر تغییرات زیادی را در فرآیند تولید محصولات ایجاد می‌کند و آن را بسیار کارآمدتر می‌کند. امروزه استفاده از هوش مصنوعی باعث تغییر در نحوه تولید مواد غذایی ما انسان‌‌ها شده است و استفاده از آن باعث شده تولید گازهای گلخانه‌‌ای تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. کمک گرفتن از فناوری هوش مصنوعی در این حوزه همچنین به کنترل و مدیریت هرگونه شرایط طبیعی و محیطی ناخوشایند کمک می‌کند.

شرکت مایکروسافت اخیرا اعلام کرده که به دنبال توسعه کشاورزی مبتنی بر تحلیل داده است و یک جعبه ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) را به صورت منبع باز برای مبتکران فناوری کشاورزی منتشر می‌کند. جعبه ابزار FarmVibes.AI شامل الگوریتم‌هایی است که می‌تواند به استخراج اطلاعات از داده‌های مزرعه و منابع سنجش از راه دور کمک کند. این شرکت اکنون این ابزارها را در اختیار محققان و دانشمندان علوم تحلیل داده قرار می‌دهد که می‌توانند از مدل‌های هوش مصنوعی برای تخمین شیوه‌های کشاورزی، افزایش بازدهی، کاهش هزینه‌ها و اندازه‌‌گیری انتشار یا میزان کربن موجود در خاک استفاده کنند.

وبلاگ هوش مصنوعی مایکروسافت مطالعه موردی یک کشاورز و مهندس نرم‌افزار آمریکایی را تشریح کرد که از این ابزارها برای اطلاع‌رسانی تصمیماتی که در مزرعه خود می‌گیرد استفاده می‌کند. این کشاورز با محققان مایکروسافت همکاری کرد تا مزرعه خود را به محل آزمایش برخی از ابتکارات تحقیقاتی این غول فناوری در حوزه کشاورزی تبدیل کند. این اقدامات شامل جمع‌آوری داده‌ها از حسگرهای موجود در خاک، هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان و ماهواره‌ها در فضا است. این منابع، اطلاعات مستمری درباره مزرعه فراهم می‌کنند و داده‌هایی را درباره تغییرات دما، رطوبت خاک، سطوح مواد مغذی، سلامت گیاه و موارد دیگر ارائه می‌دهند.

جعبه ابزار FarmVibes.AI نخستین نسخه به عنوان بخشی از یک پروژه گسترده‌تر FarmVibes است. این مجموعه نمونه‌‌ای از الگوریتم‌ها است که برای دانلود از سرویس میزبانی وب GitHub و اجرا بر روی مایکروسافت اژر در دسترس قرار گرفته است. هدف این است که به واسطه این نوآوری، دانشمندان و محققان علوم داده را تشویق کنند تا کشاورزی مبتنی بر تحلیل داده را پیش ببرند و کشاورزان بتوانند در نهایت از آن بهره‌مند شوند. پایداری، امنیت غذایی جهانی، ایمنی و بهبود کارآیی برخی از موضوعات مهم است که مورد توجه برنامه‌های کاربردی کلان داده در صنعت کشاورزی قرار گرفته است. بدون شک، مسائل کنونی جهانی، دامنه کلان داده را فراتر از کشاورزی گسترش داده و اکنون کل زنجیره تامین مواد غذایی را در برمی‌گیرد. با توسعه اینترنت هر چیزی مانند مولفه‌های مختلف کشاورزی و زنجیره تامین به صورت بی‌‌سیم به هم وصل می‌شوند و داده‌هایی را تولید می‌کنند که در لحظه قابل دسترسی هستند.

رانویر چاندرا، مدیرعامل مایکروسافت در این خصوص اظهار کرد: به همین دلیل است که ما به صورت منبع باز فعالیت می‌کنیم، تا این اطلاعات را در دسترس جامعه قرار دهیم تا آنها بتوانند بهترین داده‌ها را در علم خاک به بهترین‌ها در علوم کامپیوتر ارائه دهند و فرصت کمک به کشاورزی پایدار را ایجاد کنند. تیم تحقیقاتی مایکروسافت در حال حاضر در حال کار بر روی ابزارهای بیشتری است که در آینده به عنوان بخشی از ابزار FarmVibes منبع باز ارائه می‌شوند. یکی از آنها ابزار FarmVibes.Connect است که برای بهبود اتصال به اینترنت در مناطق روستایی طراحی شده است.

این در حالی است که برنامه منبع باز FarmVibes.AI فعلی، چندین ابزار پیشرفته را ارائه می‌دهد. این ابزار شامل الگوریتم Async Fusion که تصاویر پهپاد و ماهواره را با داده‌های حسگرهای زمینی ترکیب می‌کند تا بینشی درباره کاشت و کوددهی محصولات ارائه دهد و الگوریتم SpaceEye است که ابرها را از تصاویر ماهواره‌ای با استفاده از هوش مصنوعی حذف می‌کند، در حالی که الگوریتم DeepMC نیز از داده‌های حسگر و پیش‌بینی ایستگاه‌های آب و هوا برای پیش‌بینی شرایط آب و هوایی استفاده می‌کند. همچنین یک ابزار تجزیه و تحلیل وجود دارد که تخمین می‌زند چگونه شیوه‌های مختلف کشاورزی بر میزان کربن تجزیه شده در خاک تاثیر می‌گذارد.

امروزه با مدرن شدن این صنعت برای مقابله با چالش‌هایی مانند بحران آب و هوا و هزینه‌های بالا، استفاده از علم تحلیل داده و مهارت‌های فناوری برای کشاورزان ضروری‌تر شده است. موسسه فناوری Dundalk، ارائه‌دهنده دوره‌های آموزشی که در ایرلند مستقر است، در حال تلاش برای آموزش نسل بعدی کشاورزان درباره اکثر امور کشاورزی است. این موسسه در اوایل سال جاری، یک دوره تحصیلات تکمیلی جدید در تجزیه و تحلیل داده‌های کشاورزی معرفی کرد.

طبق مطالعات انجام شده در بازار آمریکا، استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی باعث افزایش مقیاس بازار این حوزه در حد ۱۵۵۰ میلیون دلار تا پایان سال ۲۰۲۵ خواهد شد. همچنین استفاده از هوش مصنوعی به تشخیص یا پیش‌بینی آفات و مشکلات محصولات و همچنین پیش‌‌بینی تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند و می‌تواند به این مشکلات پاسخ هوشمندانه‌‌ای ارائه دهد. مشاغل موجود در زمینه کشاورزی به کمک هوش مصنوعی می‌توانند به راحتی داده‌های به دست آمده را برای کاهش نتیجه‌های ناخواسته و منفی مزرعه خود پردازش کنند.