صنعت سموم؛ بازیچه تبصره‌های خلق‌الساعه

به اعتقاد این تولید‌کنندگان دولت با یکسان‌سازی تعرفه واردات تکنیکال‌ها و سموم خارجی خواسته یا ناخواسته باعث شده حیات تولید این محصولات با خطرات و بحران‌های جدی روبه‌رو شود.

عزم دولت برای نابودی حیات اقتصادی تولید‌کنندگان

در همین رابطه رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم با انتقاد از یکسان شدن تعرفه واردات تکنیکال‌ها و سموم خارجی گفت: این اقدام به معنی خارج شدن تولیدکننده‌ها از چرخه تولید و افزایش سموم بی‌کیفیت خارجی در بازار است.

مسعود گیل‌آبادی گفت: در این حوزه وضعیت به نحوی است که به هیچ‌وجه از تولید داخل حمایت نمی‌شود. در حقیقت تعرفه واردات تکنیکال‌ها به عنوان مواد اولیه و همچنین تعرفه واردات محصول آماده مصرف یکسان شده است؛ در واقع سموم و آفت‌کش‌های وارداتی غالبا چینی دارند جای تولیدات داخل را در بازار کشور پر می‌کنند.

به گفته وی مساله مهم اینجا است که اصلی‌ترین تاثیر چنین اقدامی این است که تولید‌کننده از دور خارج می‌شود و سموم خارجی که چندان کیفیت آن مشخص نیست وارد کشور و با سموم تقلبی به نوعی مخلوط و در بازار توزیع می‌شود.

گیل‌آبادی در پاسخ به این سوال که اگر این روند ادامه یابد، تولید سموم و آفت‌کش‌های داخل چقدر کاهش می‌یابد؟ خاطرنشان کرد: در حال حاضر کاهش تولید نداشتیم چون معمولا از فصل قبلی تدارک دیده می‌شود اما اگر این روال پیش برود قطعا برای تدارک سال آینده به مشکل می‌خوریم. به عبارت دیگر در حال حاضر۳۵هزار تن سموم و آفت‌کش در سال مصرف می‌شود که بیش از ۸۰درصد را تولید‌کننده‌ها در سال قبل تامین کردند و اگر مشکل تعرفه درست نشود قطعا سهم تولیدکننده‌های داخل در تامین نیاز کشور به سموم و آفت‌کش‌ها به ۵۰درصد می‌رسد؛ یعنی ۵۰درصد تولیدات داخل آماده مصرف می‌شود که به معنای تعطیلی واحدهای تولیدی خواهد بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور گفت: به بهانه تخصیص ارز ترجیحی چهارسال صادرات سموم و آفت‌کش‌های کشور ممنوع اعلام شد و همین امر موجب از دست دادن بازارهای صادراتی ما شد که بازپس‌گیری آنها بسیار زمان‌بر خواهد بود.

وی تصریح کرد: بعد از اینکه تخصیص ارز ترجیحی را متوقف کردند دوسال دیگر طول کشید و صادرات را آزاد نکردند. به عبارت دیگر در این دو سال هم در حالی که ارز نیمایی می‌دادند باز هم صادرات را باز نکردند که بر مشکلات ما بیش از گذشته افزود.

رئیس انجمن تولید‌کنندگان سموم و آفت‌کش‌های کشور درباره اصلی‌ترین موانعی که در فرآیند صادرات پیش‌رو دارند نیز اظهار کرد: به عبارت بهتر به دلیل اینکه چهار سال در بازارهای صادراتی حضور نداشته‌ایم و باری ارسال نکرده‌ایم در نتیجه الان بازاریابی و بازار‌سازی مجدد در این بازارهای از دست‌رفته بسیار سخت است به‌ویژه اینکه کشورهای دیگری جای ما را در این بازارها گرفته‌اند.