زمانی که استاندار سمنان در خاتمه سفر آبان ماه رئیس‌جمهور و هیات دولت به سمنان خبر از اختصاص ۱۴‌هزار میلیارد تومان اعتبار سفر به این استان خبر داد روزنه امیدی بین فعالان تولیدی، اقتصادی و حتی مردم باز شد که این استان بالاخره قرار است در مسیر توسعه اقتصادی و عمرانی قرار گیرد. هنوز چهار ماه از این سفر نگذشته شاهد هستیم که نه تنها بخش خوبی از این اعتبارات اختصاص یافته بلکه بسیاری تحولات خوب عمرانی و اقتصادی نیز در استان سمنان رقم خورده است.

استاندار سمنان همان چهار ماه قبل درباره سفر هیات دولت به استان بیان کرده بود: ۱۴۵ طرح به ارزش ۱۴۰‌هزار میلیارد ریال در سفر اخیر رئیس‌‌‌جمهوری به استان سمنان مصوب شد و ۲۵ دستگاه دولتی و اجرایی نیز از این طرح‌‌‌ها سهم دارند.

استاندار سمنان با بیان اینکه ۱۵‌هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی و تسهیلاتی سفر نیز به صورت کلی (نقدی و تسهیلات) به استان اختصاص یافته است، گفت: این اعتبارات در نشست‌‌‌هایی که با هیات دولت داشتیم مقرر شد در چهار مرحله و به صورت نقدی به استان ابلاغ شوند که خوشبختانه شاهد عملی شدن وعده دولتمردان در نوبت اول هستیم. سیدمحمد رضا هاشمی با بیان اینکه ۷۶۱‌میلیارد تومان اعتبار عمرانی سفر رئیس‌جمهوری به صورت نقدی به استان ابلاغ شده است، گفت: این اعتبارات فرصت خوبی را برای اجرای طرح‌‌‌ها و توسعه اقتصادی استان مهیا می‌‌‌سازد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی و متولی و همچنین بانک‌ها در بحث اعتبارات تسهیلات اهتمام ویژه‌‌‌ای برای جذب اعتبارات داشته باشند، اظهار کرد: ۱۰‌هزار میلیارد تومان اعتبار در حوزه تسهیلات اقتصادی از محل سفر حجت‌الاسلام رئیسی و هیات دولت به سمنان تخصیص یافته که این اعتبارات هم فرصت خوبی به استان برای خیزش رو به جلو می‌دهد. استاندار سمنان با بیان اینکه ۸۰۰‌میلیارد تومان از این اعتبارات نیز به صورت استانی و برش شهرستانی تعیین‌تکلیف شده است، گفت: دستگاه‌های اجرایی را موظف کرده‌‌‌ایم نسبت به جذب این اعتبارات اهتمام داشته باشند وگرنه نمی‌توانیم به درستی به اهدافی که در ستاد برنامه‌‌‌ریزی پیش‌بینی کرده‌‌‌ایم دست یابیم.

اعتبارات ریاست جمهوری برای استان سمنان در بخش‌‌‌های مختلفی مورد پیگیری و جذب قرار گرفته‌‌‌اند برای مثال مدیرکل منابع‌‌‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز درباره آخرین وضعیت اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در حوزه منابع طبیعی، گفت: ۱۰۰‌میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس‌جمهور و هیات دولت به بخش منابع طبیعی و آبخیزداری استان مصوب شد. وی با بیان اینکه در سفر رئیس‌جمهوری به استان سمنان همچنین ۳۰‌میلیارد تومان اعتبارات به موضوع مقابله با بیابان‌‌‌زایی مصوب شده است، تاکید کرد: ۳۳‌درصد یا یک‌سوم از این اعتبارات نیز با پیگیری‌‌‌های صورت گرفته خوشبختانه جذب شده است.

مدیرکل فرهنگی و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز با بیان اینکه برای ساخت تالار مرکزی شهر سمنان که از جمله طرح‌‌‌های مطروحه در سفر رئیس‌جمهوری به استان بود ۱۶۰‌میلیارد تومان اعتبار مصوب شد، گفت: ساخت این مکان فرهنگی می‌تواند در ارتقای فرهنگ و هنر استان موثر باشد.

فرشید فلاح لاله زاری با بیان اینکه قرار است این اعتبار در مدت دو سال و همزمان با ساخت و تکمیل مجموعه اختصاص یابد، اظهار کرد: این طرح در ارتقای زیرساخت فرهنگی هنری استان سمنان اثری شگرف خواهد داشت،بنابراین برای ما دارای اهمیت است.

بخش قابل‌توجهی از اعتبارات مصوب این سفر در قالب چند بخش و به صورت نقدی و اسناد تخصیص یافته است که به گفته مسوولان استان سمنان قرار است این اعتبارات سرآغازی برای تحولات اقتصادی و همچنین صنعتی و تولیدی استان طی سال‌های آینده شود.

در بخش کشاورزی نیز شاهد اختصاص اعتبارات خوبی بوده‌‌‌ایم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره این موضوع می‌‌‌گوید: ۷۰۰‌میلیارد تومان مصوبه در بخش جهاد کشاورزی در سفر حجت‌الاسلام رئیسی به استان سمنان مصوب شد که تا نیمه بهمن ماه یعنی یک ماه قبل یک هفتم یا ۱۰۰‌میلیارد تومان آن اختصاص یافت و به دنبال اختصاص مابقی اعتبارات هستیم.

سیدحسن میرعماد با بیان اینکه دو موضوع لایروبی و احیای قنوات و منابع آبی در اختیار جهاد کشاورزی و همچنین موضوع سامانه‌‌‌های نوین آبیاری با ۳۰۰‌میلیارد تومان اعتبار بیشترین میزان اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری به استان در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده‌‌‌اند، اظهار کرد: توسعه کشت گلخانه‌‌‌ای و منابع طبیعی با ۲۰۰‌میلیارد تومان دیگر سرفصل مهم اعتباری در این سفر محسوب می‌‌‌شوند.

وی افزود: در این سفر همچنین اعتبارات ریز و درشتی در بخش‌‌‌های توسعه باغ‌‌‌ها در اراضی شیب‌‌‌دار، سیلوی گندم، صنایع تبدیلی و… در نظر گرفته شده که هم می‌تواند در توسعه اقتصادی بخش کشاورزی استان و هم در زمینه اشتغال موثر باشد.

یکی دیگر از تحولاتی که در زمینه سفر استانی رئیس‌جمهوری به استان سمنان رقم خورده مقوله احیای قنوات است اما از آنجا که سازمان جهاد کشاورزی به تنهایی شاید نتوانسته اعتبارات این زمینه را فراهم کند دولت از ستاد اجرایی درخواست کرده تا از اعتبارات خود به کمک مصوبات سفر استانی رئیسی بیاید که این مهم در تفاهم نامه‌‌‌ای با حضور استانداری، جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی عملیاتی شده است.

هاشمی با بیان اینکه این قرارداد شامل ۲هزار دستگاه اتوبوس به ارزش ۷‌هزار میلیارد تومان است، تاکید کرد: این قرارداد زمینه اشتغال جدید ۴۰۰ نفر را در مجموعه تولیدکننده اتوبوس در شهرک صنعتی سمنان فراهم خواهد کرد.