سفر پربازده به همدان

ممکن است بگویید همدان رفته‌‌‌اید، ‌‌‌ کتیبه و آبشار گنجنامه را دیده‌‌‌اید، ‌‌‌ در محوطه آرامگاه ابوعلی‌‌‌سینا و آرامگاه بابا طاهر هم قدم زده‌اید، در لاله‌‌‌جین سفال خریده‌‌‌ و در غار علیصدر هم قایق‌‌‌سواری کرده‌‌‌اید. اینها گرچه برخی از جاذبه‌‌‌های همدان هستند اما سفر به همدان تنها به این موارد محدود نمی‌شود، ‌‌‌ ضمن اینکه همان آثار بازدید شده را هم می‌توان از نگاه دیگری دید. نمونه آن آرامگاه ابن سیناست. طراح این آرامگاه «هوشنگ سیحون» معمار پرآوازه ایرانی است که از کارهای دیگر او می‌توان به آرامگاه‌‌‌ خیام، ‌‌‌ نادرشاه، ‌‌‌ کمال‌‌‌الملک و فردوسی اشاره کرد. او در دهه ۳۰ شمسی این آرامگاه را به سبک معماری دوره ابن‌‌‌سینا یعنی مشابه برج گنبد قابوس طراحی کرد و به واسطه آن که در آن سال‌ها قرار بود هزاره بوعلی سینا برگزار شود،از ‌‌‌ ۱۰ ستون در ایوان به نشانه یک قرن در آن استفاده کرد. تصویر این آرامگاه خیلی زود به پول ملی آن دوره راه یافت و می‌شد آن را روی اسکنا‌‌‌س‌‌‌های ۱۰ ریالی دید.

در این آرامگاه اما جز ابن‌‌‌سینا شاعری هم خفته است، ‌‌‌ «عارف قزوینی» شاعر مشروطه‌‌‌خواه ایرانی را اغلب با تصنیف «از خون جوانان وطن لاله دمیده» می‌‌‌شناسند. اما او علاوه بر شعرها، ‌‌‌ تصنیف‌‌‌های معروف دیگری دارد که خوانندگان شهیری چون «محمدرضا شجریان»، ‌‌‌ «ایرج بسطامی»، ‌‌‌ «شهرام ناظری» و... از آنها در آثارشان بهره گرفته‌‌‌اند. «از کفم رها شد قرار دل»، «دیدم صنمی، سرو قدی، روی چو ماهی»، «گریه را به مستی، بهانه کردم!! شکوه‌ها زِ دست، زمانه کردم»، «نکنم اگر چاره دل هرجایی را» از جمله این تصنیف‌‌‌ها هستند. تجربه متفاوتی خواهد بود که شما در کنار آرامگاه عارف باشید و همزمان تصنیفی از او را گوش دهید‌‌‌، تصنیف‌‌‌هایی که هر کدام گوشه‌‌‌ای از اندیشه و زندگی شاعر را بازنمایی می‌کنند.

پس از بازدید از آرامگاه ابن سینا و صرف کردن زمانی در این محوطه می‌توانید برای تجربه یک غذای همدانی به رستوران‌هایی بروید که این غذاها را سرو می‌کنند. شاید یکی از جذاب‌‌‌ترین این غذاها آبگوشت قورمه باشد. این غذا ترکیبی از آبگوشت و قورمه‌‌‌سبزی است و در آن سبزی قورمه، سیب زمینی، لیموعمانی، پیاز داغ، لوبیا قرمز و تخم‌مرغ وجود دارد.‌آش برنج همدان، ‌آش بادمجان ملایر، ‌آش آماج( از دیگر غذاهای محلی همدان است که در شهرهای دیگر هم طبخ می‌شود البته با کمی دستور پخت متفاوت! مواد لازم برای تهیه این آش سبزی‌اش (تره و پیازچه)، حبوبات (عدس، لوبیا چشم‌‌‌بلبلی)، پیازداغ، سیر، تخم‌‌‌‌مرغ و البته آماج است. آماج یک جور خمیر در شکل‌های نامنظم است که بعد از اینکه در حرارت خشک شد درآش‌های سنتی استفاده می‌شود)، ‌آش هویج و جو، ‌‌‌ خورشت غوره بادمجان، آبگوشت فلفل، کوفته وآش کاچی در همدان سفارش دهید. در کاچی‌‌‌ همدان هم از بلغور گندم، کشک، آب، سیر، فلفل، نمک و روغن حیوانی استفاده می‌شود.

از دیگر جاذبه‌‌‌های شهر، کلیسای گریگوری استفان است که برای دیدن آن باید به میدان امام خمینی این شهر بروید. شما می‌توانید علاوه بر بازدید از تپه هگمتانه و موزه شهر، از این کلیسا که در محله قدیم ارامنه قرار گرفته هم دیدن کنید. در بلوار علویان همدان هم می‌توانید گنبدی به همین نام را ببینید که یادگاری از دوره سلجوقی است. گفته می‌شود ازگنبد علویان ابتدا به عنوان مسجد استفاده می‌‌‌شده و بعدتر در سرداب آن مقبره برای خاندان علویان بنا شده است. این گنبد به آرامگاه باباطاهر هم نزدیک است و می‌توان پس از بازدید از آن به آرامگاه این «دو بیتی» سرای مشهور ایرانی سری زد.

اگر قصد داشته باشید از همدان سوغات هم تهیه کنید در این شهر می‌توان نان کماج (ترکیبی از آرد، شکر، کره، پودر دارچین، تخم‌‌‌مرغ، کنجد، گردو، شیر و نمک)، حلوا زرده (نوعی دسر با ظاهری شبیه به فرنی ولی کمی سفت‌‌‌تر که در تهیه آن از زرده تخم‌‌‌مرغ، شکر، گلاب، نشاسته و زعفران استفاده می‌شود)، انگشت‌‌‌پیچ (نوعی دسر با ترکیبی از سفیده تخم‌‌‌مرغ، گلاب، شکر، جوهر لیمو و هل)، نان چای (مناسب برای کسانی که قند مصرف نمی‌‌‌کنند زیرا در آن آرد، ماست، تخم‌‌‌مرغ و کره به کار رفته است)، شیره انگور، آبنبات‌‌‌ قیچی (در انواع طعم‌‌‌های پسته‌‌‌ای، زعفرانی، ساده، هل دار)، برگه قیسی، کشمش، برساق (شیرینی محلی همدانی)، حلوا لوزی (ترکیبی از آرد برنج، مغز گردو، سبوس گندم و زعفران)، باسلوق و انواع ترشی‌‌‌ها را تهیه کرد. در حوزه صنایع‌‌‌ دستی هم سفال، ‌‌‌ چرم، ‌‌‌ صنایع چوبی، طلاکوبی و نقره‌‌‌کوبی، ‌‌‌ مسگری و قلم‌‌‌زنی، ‌‌‌ گلیم و آبگینه همدان معروف است.  فاصله تهران تا همدان ۳۲۰ کیلومتر است و برای رفتن به این شهر همه گزینه‌‌‌های حمل‌ونقل اعم از ماشین شخصی، قطار، اتوبوس و هواپیما روی میز است.

 چنانچه با ماشین شخصی بخواهید به این شهرهمدان سفر کنید و زمان بیشتری هم داشته باشید می‌توانید هم سری به ساوه و هم در مسیر  ازروستاهایی مانند «باغ شیخ» دیدن کنید. این روستا در ۸ کیلومتری ساوه و بین دو روستای احمدآباد و طراز ناهید قرار دارد. «باغ شیخ» بافت کویری دارد و میان دیوارهای بلندی محصور شده است. سفر ریلی به همدان این مزیت را دارد که مسافت را به زیر ۳۰۰ کیلومتر می‌‌‌رساند.