برپایی نمایشگاه فرش دستباف در اصفهان

فرش‌‌‌های تولیدی قدیم اصفهان در موزه‌‌‌های جهانی به نمایش گذاشته‌‌‌شده است.  وی با اشاره به اینکه بهبود بازار و کسب جایگاه و منزلت برای بافندگان از اهداف برگزاری این نمایشگاه است، افزود: در اصفهان بیش از ۲۷۰‌هزار بافنده رسمی داریم که این تعداد از شاغلان سایر صنایع بیشتر است. این در حالی است که پیش ‌‌‌از این ۴۲۰‌هزار بافنده داشتیم اما به دلیل مشکلات بازار فرش این تعداد کاهش یافت.  رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه همایش دکوراسیون داخلی و معماری نیز همزمان با این نمایشگاه برگزار می‌شود و در قالب آن تفاهم‌‌‌نامه همکاری با انجمن معماران برای برگزاری کلاس‌‌‌های آموزشی برگزار می‌شود، افزود: برای نخستین بار در این نمایشگاه مراحل تولید فرش دستباف به نمایش گذاشته می‌شود.  وی اضافه کرد: صادرات فرش دستباف ایران از۲میلیارد دلار در سال‌های ابتدایی دهه ۷۰، در سال گذشته به ۶۵ میلیون دلار رسید. بر اساس آمار گمرک، ۱۲‌درصد صادرات کشور به فرش اصفهان اختصاص دارد، اما آمار واقعی حاکی از سهم بیش از ۱۵درصدی فرش دستباف اصفهان از صادرات کشور بوده که از مبادی دیگری صادرشده است.  عصاچی پیمان ارزی و بازگشت ارز صادراتی همچنین تعهد بازگشت فرش را از مشکلاتی دانست که در حوزه فرش دستباف وجود دارد و گفت: به‌‌‌رغم فرصت خوبی که در جام جهانی برای فروش فرش دستباف ایرانی در قطر وجود داشت، به دلیل بعضی قوانین، فرشی از ایران به قطر صادر نشد.  وی گفت: در حوزه فرش دستباف خودتحریمی کرده‌‌‌ایم و رقبا توانسته‌‌‌اند از خلأ فرش ایرانی استفاده و بازارهای فرش را از آن خود کنند.  

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان تصریح کرد: طراحی فرش باید ضمن حفظ اصالت خود، با دکوراسیون داخلی هماهنگ باشد، از این رو به‌‌‌روزرسانی در طراحی نقشه‌‌‌ها امری ضروری است، امروز فرش‌‌‌های غیرهنری کشورهای رقیب و فرش‌‌‌های ماشینی جایگاه فرش دستباف را گرفته‌‌‌اند.  

اسماعیل نادری، معاون بازرگانی سازمان صمت استان اصفهان نیز گفت: بازنگری جایگاه فرش دستباف درگذشته، حال و آینده در سال‌های اخیر انجام شد. این جایگاه و ارزآوری فرش دستباف منجر به توجه دشمنان و تحریم فرش دستباف پس از نفت شد. در همه رویدادهایی که برگزار می‌شود به دنبال تغییر نگرش مردم و مسوولان به این هنر - صنعت هستیم تا فرش جایگاه واقعی خود را مجددا به دست آورد.  وی با اشاره به کاهش تعداد بافنده‌‌‌های رسمی فرش دستباف در اصفهان گفت: تعداد بافندگان بیمه‌‌‌شده در اصفهان به کمتر از ۲۰‌هزار نفر رسیده است. این موضوع ناشی از وقفه‌‌‌ای است که در بودجه سازمان تامین اجتماعی شکل گرفت. در حالی که بین مرکز ملی فرش، تشکل‌ها و سازمان تامین اجتماعی، تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای برای بازرسی‌‌‌ها و جایگزینی افراد بیمه‌‌‌شده شکل‌‌‌گرفته بود، اما این سازمان به این تفاهم‌‌‌نامه توجهی ندارد و به‌‌‌طور سلیقه‌‌‌ای عمل می‌کند.  معاون بازرگانی سازمان صمت استان اصفهان گفت: به دنبال آن هستیم که این مساله در استان اصفهان رفع شود و در آینده به ازای قطع بیمه هر بافنده، یک بافنده دیگر بیمه شود. اشتغال روستایی در حوزه فرش دستباف اهمیت بسیار زیادی دارد، چراکه از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می‌کند؛ بنابراین همه تلاش خود  را برای حفظ این اشتغال انجام می‌‌‌دهیم.