وضعیت اضطراری در یزد

محمدمهدی جوادیان‌‌‌زاده افزود: با توجه به گرم شدن هوا مصرف آب در استان افزایش می‌‌‌یابد که مدیریت مصرف آن ضروری است؛ قبل از کرونا جهش افزایش مصرف آب در استان حدود پنج تا هشت‌درصد بود، اما بعد از کرونا به ۲۰ تا ۲۵‌درصد رسید. وی با بیان اینکه متوسط بارش استان ۳۸‌درصد بارندگی کشور است و باید از قطره‌قطره آب مانند گذشتگان استفاده بهینه کرد، ادامه داد‌: برای رفع مشکل کمبود و کسری منابع آب متعارف در دنیا به منابع آب غیرمتعارف آب دریا و پساب روی آورده شده است. وی تصریح کرد‌: در همین زمینه، ۱۸ طرح در حوزه آبرسانی با اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان در این استان در دست اجرا یا در مرحله برنامه جذب برای اجراست که این طرح‌‌‌ها جدا از طرح‌‌‌های خط انتقال آب به استان است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌‌‌ای استان یزد هم در تشریح وضعیت بارندگی‌‌‌های استان یزد از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا خردادماه ۱۴۰۲) اظهار کرد‌: مقدار بارندگی استان یزد تا پایان اردیبهشت ماه بر اساس داده‌‌‌های ایستگاه‌‌‌های منتخب شرکت آب منطقه‌ای ۴/ ۱۰۰ میلی‌متر است. محمدعلی امیربیکی‌یزدی با بیان اینکه میزان بارندگی در دوره مشابه سال گذشته و درازمــدت به ترتیب ۶۱ و ۲/ ۹۲ میلی‌متر بوده است، افزود : بیشترین میزان بارندگی بین ایستگاه‌های آب و هواشناسی شـرکـت آب مـنـطـقـه‌‌‌ای یــزد مــربــوط به ایستگاه تبخیرسنجی ده بالا با ۹/ ۳۰۵ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی مربوط به ایستگاه باران‌‌‌سنجی بافق با ۶/ ۵۰ میلی‌متر اعلام شده است.وی گفت: فاصله بیشترین میزان بارندگی بین ایستگاه‌‌‌های آب و هواشناسی شـرکـت آب مـنـطـقـه‌‌‌ای یــزد با کمترین میزان بارندگی حدود ۲۵۵ میلی متر در ده‌بالا تفت و بافق بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین شهرستان‌‌‌های تفت و بافق با ۸/ ۲۰۴ و ۴/ ۶۱ میلی‌متر به ترتیب بیشترین و کمترین میزان بارندگی را بین شهرستان‌‌‌های استان دارا هستند. به گفته مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌‌‌ای یزد، میزان بارندگی اردیبهشت ماه استان در سال‌جاری ۳/ ۹ میلی‌متر و در دوره مشابه سال گذشته و دراز‌مدت به ترتیب ۹/ ۸ و ۸/ ۱۹ میلی‌متر بوده است. به گفته امیربیکی‌یزدی، هر چند میزان بارندگی استان نسبت به متوسط درازمــدت افزایش داشته است و بررسی شاخص‌‌‌های اقلیمی که متاثر از شرایط بارندگی هستند نشان می‌دهد طی سال آبی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ استان در شرایط ترسالی قرار دارد؛ اما مقدار بارندگی ثبت شده فصل بهار نسبت به مدت مشابه دراز‌مدت حدود ۳۹‌درصد کاهش داشته و اغلب نقاط استان در فصل بهار در شرایط خشکسالی به سر می‌برند.

وی با اشاره به اینکه توزیع بارندگی استان نشان می‌دهد عمده بارندگی استان مربوط به ارتفاعات شیرکوه و قسمت‌هایی از جنوب استان است،گفت: متوسط بارندگی سال آبی جاری کشور تا پایان اسفند ماه حدود ۷/ ۱۹۶ میلی‌متر است. این مسوول ادامه داد‌: طی این مدت استان یزد رتبه ۲۵ را به لحاظ میزان بارندگی بین سایر استان‌‌‌ها داراسـت و کهگیلویه و بویراحمد با ۷۸۲ میلی‌متر بیشترین و سیستان و بلوچستان با ۶/ ۵۹ میلی‌متر کمترین میزان بارندگی را در بین استان‌‌‌های کشور داشته‌‌‌اند. مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌‌‌ای یزد یادآور شد: رواناب ثبت‌شده در تمام ایستگاه‌‌‌های هیدرومتری کاهش قابل‌توجهی را نسبت به متوسط دوره آماری نشان می‌دهد به گونه‌‌‌ای که در تمام ایستگاه‌های هیدرومتری، میزان آب‌دهی نسبت به متوسط دوره آماری بیش از ۹۰درصد کاهش داشته است.

تداوم خشکسالی‌‌‌ها و افزایش روزافزون گرما موجب افزایش مصرف آب و کمبود این نعمت گران‌قدر در این خطه از ایران شده و هر سال تذکراتی از سوی دستگاه‌‌‌های متولی داده می‌شود. امسال با تداوم گرما مصرف آب در این استان بسیار بالا رفته و با وجود تذکرات پی‌در‌پی در بحث صرفه‌جویی، آب یزد در وضعیت هشدار قرار گرفت. در این خصوص مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد از مردم قناعت‌پیشه یزد درخواست کرده، برای عبور از بحران کم‌آبی حداکثر صرفه‌‌‌جویی  را در مصرف آب داشته باشند. جلال علمدار گفت: با توجه به گرمای بی‌‌‌سابقه هوا در ابتدای تابستان امسال و پیش‌بینی ادامه آن در روز‌‌‌های آینده و نبود منابع آبی در استان یزد، وضعیت آب در حالت هشدار است، از این‌رو از مردم استان یزد تقاضا می‌شود حداکثر توان خود را در صرفه‌‌‌جویی و محافظت از قطره قطره آب به کار گرفته تا بحران پیش رو منجر به قطع آب نشود.

وی از مردم درخواست کرد تا از شست‌وشوی حیاط و خودرو، پر کردن حوض‌، آبیاری غرقابی فضای سبز، دوش گرفتن‌‌‌های طولانی و مصارفی که حجم زیادی آب مصرف می‌شود جدا خودداری کنند.امسال هم با توجه به اعلام هواشناسی، گرمای هوا همچنان ادامه خواهد داشت و به این ترتیب گرمای هوا در استان یزد نیز ادامه دارد.

دوره خرماپزان در استان یزد از چند روز قبل شروع شده و با تداوم گرما و کمبود آب، مشکلاتی برای مردم ایجاد خواهد شد، اما درباره ادامه این وضعیت، هواشناسی ماندگاری هوای گرم و گاهی افزایش سرعت باد با احتمال گرد و خاک را برای استان پیش‌بینی کرده است. بر اساس این گزارش‌، داستان چنگ زدن مدام گرما و خشکسالی بر چهره رنجور و خشکیده یزد، عمدتا هر سال تکرار می‌شود ولی امسال با توجه به افزایش گرما و کاهش شدید بارندگی‌های بهاری به نسبت دوره بلندمدت، شرایط خاصی بر کویر مرکزی ایران که در طول قرن‌ها با کم‌آبی سازگاری پیدا کرده حاکم شده است؛ از این رو مدیریت مصرف آب و پیشه کردن قناعت که از شعارهای زیربنایی این استان (قنات، قنوت و قناعت) بوده ضروری است.