رونمایی از سامانه نابینایان برای بازدید از موزه‌‌‌های نیاوران

او ادا مه داد: درنظر داریم تا پایان سال‌جاری، شرایط مجموعه را برای افرادی که دارای معلولیت جسمی حرکتی هستند نیز مناسب‌‌‌سازی کنیم.  وی توضیح داد: برای استفاده جامعه هدف از این امکانات نیاز به تبلیغات و اطلاع‌‌‌رسانی در سراسر کشور از راه‌های مختلف است. همچنین به تناسب میزان بازدید و مراجعه به مجموعه برای استفاده از این سامانه امکانات را در آینده گسترش خواهیم داد. علیرضا تابش، دبیر ستاد معرفی و آموزش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‌دستی نیز گفت: در حوزه میراث فرهنگی به‌خصوص موزه‌ها، عنصر مخاطب برایمان بسیار مهم است و از این جهت که موزه‌‌‌های ما و مسوولان مجموعه نیاوران چنین کار ارزشمندی انجام داده و جهت دسترس‌پذیر کردن موزه‌‌‌ها برای معلولان پیشقدم شده‌اند، جای تقدیر دارد.

وی گفت: امیدوارم به جایی برسیم که همه بخش‌‌‌ها و دستگاه‌‌‌های دولتی در کشور پیشگام خدمت به قشر معلولان شوند.  وی تصریح کرد: فرهیختگان و کارشناسان انجمن نابینایان می‌توانند در تولید محتوای فرهنگی برای موزه‌‌‌ها خصوصا در حوزه کودکان و نوجوانان کمک شایانی انجام دهند.  تابش خاطرنشان کرد: معرفی و آموزش در میراث فرهنگی جز با این قبیل اقدامات میسر نخواهد بود و مسیری که همکاران در مجموعه نیاوران در پیش گرفته‌اند بسیار درست است. علی‌‌‌اکبر جمالی، مدیرعامل انجمن نابینایان ایران نیز ضمن قدردانی از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برای راه‌‌‌اندازی این سامانه، اظهار امیدواری کرد: حرکتی که از اینجا آغاز شده به عنوان الگویی برای سایر موزه‌‌‌های کشور تداوم یابد.

وی ادامه داد: خوشحالیم که نگرش مدیریت و مسوولان مجموعه نیاوران نسبت به معلولان مثبت و خوب است؛ بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان، اماکن باید برای قشر یاد شده دسترس‌‌‌پذیر باشند و از اینکه این حرکت پس از پاندمی کرونا از نیاوران آغاز شده جای تقدیر دارد.  جمالی افزود: پس از پشت سر گذاشتن کرونا و با پیشقدم شدن مجموعه نیاوران، امیدواریم این حرکتی که آغاز شده در سایر موزه‌‌‌های کشور تداوم پیدا کند.  منصور شادکام، قائم‌‌‌مقام انجمن نابینایان ایران نیز گفت: راه‌‌‌اندازی این سامانه کار بسیار مفید و ارزشمندی است. قانون حمایت از حقوق معلولان سال‌هاست که تصویب شده ولی بسیاری جاها مغفول مانده است؛ مجموعه نیاوران امروز پا از این قوانین فراتر گذاشته و در راستای مسوولیت اجتماعی خود عمل کرد. وی خاطرنشان کرد: از این پس نابینایان می‌توانند بدون نیاز به همراه به مجموعه نیاوران مراجعه کنند که این موجب حفظ کرامت انسانی آنها خواهد شد. اگر امکانات مناسب در اختیار نابینایان قرار گیرد، مستقل می‌شوند و از لحاظ روحی و روانی تاثیر بسزایی بر آنان خواهد داشت.