گلایه گازی خانه صنعت یزد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد تاکید کرد: دولت چگونه می‌‌‌خواهد ارز صادرات غیرنفتی را جایگزین ارز منابع نفت و گاز کند و درآمد مالیاتی را جایگزین درآمدهای نفتی کند. یا چگونه وقتی در اثر افزایش نرخ خدمات دولتی، بهای مواد اولیه منشأ خارجی در اثر جهش نرخ ارز، دستمزد، کرایه حمل‌ونقل و... نیاز به نقدینگی تولید دو تا سه برابر شده است تسهیلات بانکی را کاهش و در مواردی متوقف کرده؟ و بخش مهمی از تولید دو تا سه ماه در سال در اثر قطع گاز و برق با کاهش تولید و فروش مواجه هستند، چگونه می‌خواهد درآمد مالیات را جایگزین درآمد نفت کند؟

رئیس خانه صمت استان یزد با بیان اینکه داستان تولید و تولیدکننده این روزها سراسر غم و اندوه است، ادامه داد: این داستان مانند بندبازی است که در ارتفاع بالا، ده‌ها وزنه را با خود حمل می‌کند و برای حفظ تعادل و رسیدن به مقصد مطمئن هر لحظه با التهاب منتظر وزنه‌‌‌های جدید است. کلانتر گفت: تولیدکننده با سختی‌‌‌های تامین منابع مالی و پولی تا پیدا کردن راهی برای واردات مواد اولیه، تامین و انتقال ارز و عبور از تحریم‌‌‌ها تا برگشت سریع‌‌تر بهای کالای فروش‌رفته و پرداخت سر وقت حقوق کارگران مواجه است که می‌‌‌دانیم این حقوق‌‌‌ها حتی نیمی از حداقل نیازهای آنها را پوشش نمی‌‌‌دهد اما خیلی از ما برای سرپا نگه داشتن کارگاه، توان افزایش حقوق آنها را نداریم.

این فعال بخش خصوصی یادآور شد: اگر انرژی نباشد یا کم باشد یا دمادم قطع و وصل شود نمی‌توان برنامه تولید و افزایش کیفیت، فروش، صادرات، نوسازی و بازسازی، کاهش مصارف انرژی و قیمت تمام‌شده داشت.  کلانتر با اشاره به اینکه کشور طی چند سال گذشته با کمبود برق در تابستان و گاز و سوخت در زمستان مواجه است و باید وزرای نیرو، نفت و صمت پاسخ دهند در این چند سال برای رفع مشکل ناترازی چه کرده‌‌‌اند، گفت: در خصوص صرفه‌‌‌جویی و کاهش مصرف در حوزه‌‌‌های مختلف خانگی، تجاری اداری، صنعت و معدن و کشاورزی چه کار فرهنگی و اجرایی انجام داده‌‌‌اند؟ آیا برنامه‌‌‌ای برای کنترل افزایش و شدت مصرف در صنعت و در زمینه صدور مجوزهای جدید صنایع پرمصرف داشته‌‌‌اند؟

وی با تاکید بر لزوم برنامه‌‌‌ریزی برای صرفه‌‌‌جویی مصارف خانگی تصریح کرد: آیا برای کنترل و کاهش مصارف خانگی برق و گاز نمی‌‌‌شد از محل صرفه‌‌‌جویی نسبت به اصلاح و بهینه‌سازی سیستم‌های سرمایش و گرمایش و تعویض و دو‌جداره کردن درب و پنجره خانه‌‌‌ها و اماکن عمومی اقدام کرد تا حالا مجبور نباشیم از صنعت بخواهیم برای جلوگیری از تبعات اجتماعی و اعتراضی قطع برق و گاز منازل و بخش‌‌‌های تجاری و عمومی تولید خود را دو ماه متوقف کند؟

رئیس خانه صمت یزد ادامه داد: ناترازی چگونه برطرف می‌شود؟ یا باید تولید را بالا ببریم یا مصرف را کم کنیم؛ کدام یک از این دو را انجام داده‌‌‌ایم؟ از وزرا بخواهیم بیایند پاسخ دهند. ما تولیدکنندگان هم در همین قایق هستیم و با وجود نابلدی‌‌‌ها و ناترازی‌‌‌هایی که در ایجاد آن نقشی نداریم اگر پاسخ‌‌‌ها خالصانه و درست باشد با جان و دل کمک می‌‌‌کنیم تا مردم عزیزمان که مشکلات اقتصادی، نایی برایشان باقی نگذاشته حداقل در زمستان و تابستان مشکل سرما و گرما نداشته باشند. کلانتر گفت: کمک می‌‌‌کنیم تا تولید بیشتر و تعادل عرضه و تقاضا باعث کاهش قیمت‌ها شود؛ تا درآمدهای صنعت و معدن و کشاورزی زیاد شده و با افزایش وصول مالیات اقتصاد و معیشت مردم رونق یابد.