محمد انسال، قهرمان مراکشی پنج ماراتن بین‌المللی، دویدن در کویر لوت را تجربه‌ای بی‌نظیر توصیف کرده که تا پیش از این هیچ تصوری از حرارت و گرمای آن نداشته است.

به گزارش «ایسنا» پائولو برگینی، قهرمان ماراتن‌های قطب جنوب و شمال که اولترا ماراتن راه ابریشم ایران را طراحی و برنامه‌ریزی کرده، گفته است: «دمایی که در منطقه گندم بریان کویر لوت طی اجرای این ماراتن کویری ثبت شده، ۷۰ درجه سانتیگراد بوده است. با این حال فضای سوررئالیستی لوت، به اعتقاد دوندگان آن را به صحنه‌ای از یک کارت پستال شبیه کرده بود؛ کویری با مناظر بی‌نظیر که در کمتر مناطقی دیده بودند.»

مدیرعامل شرکت ایرانی مجری این ابرماراتن نیز‌ به تجربه‌ سایر دوندگان این ماراتن اشاره و خاطرنشان کرده است: «دویدن در یکی از گرم‌ترین نقاط زمین، بی‌نظیرترین و شگفت‌آورترین تجربه ۳۰ دونده‌ای بوده که از سراسر جهان در کویر لوت گردهم آمدند.» افشین عزیزی مهم‌ترین هدف از اجرای این برنامه را تغییر دیدگاه‌ها نسبت به امنیت ایران عنوان کرده و معتقد است این هدف محقق شده.

او با تشریح وضعیت شرکت‌کنندگان در جریان این مسابقه، افزوده است: «سخت‌ترین مرحله ماراتن بیشتر از یک روز طول کشید و بعضی از دونده‌ها پنج صبح فردای آن روز به کمپ رسیدند و تمام شب را درحال دویدن بودند. دونده‌ها با فاصله‌های زیادی از یکدیگر به نقطه پایانی می‌رسیدند و تقریبا همه آنها در مسیر پراکنده بودند؛ در این حالی بود که هیچ اتفاقی در طول ماراتن رخ نداد و امنیت حتی در عمق کویر تامین بود. این مهمترین شاخصه‌ای بود که از نظر شرکت‌کنندگان بسیار اهمیت داشت.»

این فعال گردشگری یادآور شده است: «اولترا ماراتن راه ابریشم تجربه‌ای بود که حتی «محمد انسال» را که قهرمان پنج دوره ماراتن جهانی بود و رکورد این رویداد را شکست، شگفت‌زده کرد. او گفته که لوت گرم‌ترین جایی بوده که تا به حال در آن دویده است و اصلا فکر نمی‌کرده گرمای آن تا این حد طاقت‌فرسا باشد. دمای هوا حتی برخی دوندگان را با مشکل جسمی مواجه کرد، اما با این حال همه‌ آنها موفق شدند هر ۶ مرحله را کامل پشت سر بگذارند.»

عزیزی با اشاره به استقبال دوندگان خارجی از این رویداد تصریح کرده است: «اولترا ماراتن راه ابریشم ایران به جدول ماراتن‌های کویری جهان اضافه شد و از این پس هر سال در همین تاریخ که لوت روزهای گرمی را سپری می‌کند، شاهد برگزاری اولترا ماراتن راه ابریشم خواهیم بود.» اولترا ماراتن راه ابریشم در فاصله‌ای به طول ۲۵۰ کیلومتر در کویر لوت ایران به مدت ۶ روز برگزار شد و بیش از ۳۰ دونده از ایران، ایتالیا، کانادا، انگلستان، آلمان، اتریش، نروژ، مراکش، هند و لبنان در آن حضور داشتند. در این ماراتن پنج دونده خانم از کشورهای ایران، ایتالیا، کانادا و انگلستان نیز شرکت داشتند. در میان شرکت کنندگان، فابیو فرراریو تمام مسیر را با دوچرخه طی کرد و تولیو فراو، دونده نابینای ایتالیایی نیز تمام مراحل را کامل پشت سر گذاشت.