رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران، گفت: «ساماندهی تشکل‌ها را به‌منظور تقویت آنها در دستور کار قرار داده‌ایم.» به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، محسن مهرعلیزاده در نوزدهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران افزود: «توانمندشدن تشکل‌ها از آن جهت حائز اهمیت است که آنها می‌توانند در عرصه تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها نقش پررنگ‌تری ایفا کنند.» وی اظهار کرد: «بخش خصوصی اکنون در تدوین قوانین نادیده انگاشته می‌شود. در واقع دیدگاه حاکم بر تدوین قوانین، دولتی است و آنچه به تصویب می‌رسد با تجربه‌های میدانی متفاوت است.» رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران با اشاره به تصمیم دولت برای به‌روزآوری طرح ملی گردشگری تصریح کرد: «انتظار این است که نهادهای ذی‌ربط در بازنگری این طرح و تدوین آیین‌نامه‌های آن از بخش خصوصی مشورت بگیرند.» مهرعلیزاده به بررسی موضوع ساماندهی تعطیلات پایان هفته در هیات رئیسه اتاق نیز اشاره کرد و نظر حاضران را برای جمع‌بندی و ارائه این مساله به هیات‌رئیسه جویا شد.

همچنین در نشست حاضر، معاون آموزشی اتاق تهران و کارشناس این کمیسیون با تاکید بر اینکه اتاق‌ها موظف به شکل دادن و تقویت تشکل‌ها هستند، گفت: «اکنون ۱۷ نوع تاسیسات گردشگری در کشور وجود دارد که برخی از آنها فاقد تشکل هستند و از این میان تنها سه تشکل به عضویت اتاق‌ها درآمده‌اند. تعداد دیگری از این تشکل‌ها نیز از سایر نهادها نظیر اتاق اصناف مجوز دریافت کرده‌اند.» ناصر عندلیب با بیان اینکه در بسیاری از مواقع، از ناحیه بخش خصوصی صدای واحدی شنیده نمی‌شود، اضافه کرد: «به‌دلیل عدم سازماندهی تشکلی در حوزه گردشگری، با چالش مواجه می‌شویم و به همین سبب بود که ساماندهی تشکل‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.»

در ادامه این نشست، یکی از اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران نیز تاکید کرد: «ایده ساماندهی تشکل‌ها باید در رسانه‌ها به صورت پررنگ مطرح شود.» محمد نجفی‌عرب افزود: «بسیاری از فعالان صنعت گردشگری عضو تشکل‌ها نیستند و به صورت انفرادی به فعالیت می‌پردازند. آنها اغلب از امکاناتی که اتاق به اعضای خود ارائه می‌کند، مطلع نیستند.» وی همچنین دو پیشنهاد نیز ارائه کرد وگفت: «ما می‌توانیم در کمیسیون دو هدف را تعقیب کنیم؛ نخست ایجاد و تقویت تشکل‌ها توسط اتاق تهران و سازماندهی این تشکل‌ها زیر چتر یک فدراسیون. درعین حال می‌توان کسانی که به صورت منفرد فعالیت می‌کنند را نیز به این مجموعه متصل کرد تا صدای واحدی از این بخش شنیده شود.»

همچنین رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران، نیز در این باره گفت: «بسیاری از فعالان صنعت گردشگری اعتقادی به کارکردهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و اتاق‌ها ندارند. این موضوع باید آسیب‌شناسی شود که به چه دلیل، بخش خصوصی نتوانسته برای فعالان این بخش انگیزه ایجاد و سازمان میراث فرهنگی نیز نتوانسته نظر آنها را تامین کند.» به گفته احمد اصغری نقش اتاق‌ها در شکل‌گیری تشکل‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که فعالان صنعت گردشگری، زمانی که می‌خواهند اقدام به ایجاد تشکل کنند، برنامه خود را به کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌ها بدهند و از فیلتر آنها عبور کنند. او از رایزنی‌های خود برای شکل‌گیری کمیسیونی تحت عنوان گردشگری در مجلس نیز سخن گفت. در این نشست همچنین، محمدجعفر رایجی، عضو کمیسیون گردشگری اتاق ایران، با اشاره به اهداف مندرج در برنامه ششم گفت: «تعداد گردشگران در پایان این برنامه به ۵ برابر نمی‌رسد؛ جز به شرط آنکه فعالان بخش خصوصی با یکدیگر متحد شوند و صدای واحدی از این بخش شنیده شود.»