ثبت خانه‌های مسافر در تهران کلید خورد

دنیای اقتصاد: به گفته رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران، ثبت‌نام برای خانه‌های مسافر در تهران از هفته گذشته کلید خورده و اکنون هر کسی می‌تواند از طریق سامانه ثبت نام کند و مجوزهای لازم را بگیرد؛ امری که به اعتقاد محمدعلی فرخ‌مهر با تبعات نامناسبی برای صنعت هتلداری همراه خواهد بود. این درحالی است که به گزارش «دنیای اقتصاد»، در ماه‌های اخیر پروژه ساخت هتل‌های بسیاری در تهران آغاز شده است و سرمایه‌گذاران هتل‌سازی حالا در کنار چالش‌هایی نظیر روند کند دریافت مجوز و تسهیلات بانکی، باید با چالش خانه‌های مسافر نیز دست و پنجه نرم کنند.

به گفته فرخ‌مهر، در حال حاضر ۱۳۷ مورد هتل، هتل آپارتمان و پانسیون در تهران وجود دارد که ۱۲۵ مورد آن هتل و هتل آپارتمان و ۱۲ مورد آن پانسیون‌ هستند. علاوه‌بر این ۵۰تا۶۰ هتل نیز از قبل مجوز ساخت دریافت کرده‌اند که در ۳۰ مورد از آنها ساخت و ساز خود را آغاز کرده‌اند و بقیه موارد نیز در حال گودبرداری هستند. حالا البته اجاره خانه به گردشگران، چیز تازه‌ای نیست و تا پیش از این نیز خانه‌های بسیاری در تهران به گردشگران داخلی و خارجی اجاره داده می‌شد و هنوز هم اجاره داده می‌شود؛ اما حالا قرار است این کار لباس قانون به خود بپوشد. برخی معتقدند گردشگران خارجی که در تهران دنبال خانه‌های اجاره‌ای می‌گردند، اصلی‌ترین دلیلشان اقامت بدون مزاحمت است. آنها می‌خواهند خارج از قوانین دست و پا گیر هتل‌ها، چند روزی را در تهران بگذرانند. اما همین خواسته آنها برای هتلداران تهرانی گران تمام خواهد شد.

سم مهلک برای حیات هتل‌ها!

رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های استان تهران با یادآوری اینکه پس از برجام وضعیت کسب و کار در صنعت هتلداری بهبود یافته، از ایجاد خانه‌های مسافر انتقاد کرده و به «ایسنا» گفته است: «این اقدام نه تنها بلای جان صنعت هتلداری در ایران است، بلکه سم مهلک برای ادامه فعالیت هتلداران خواهد بود.» محمدعلی فرخ‌مهر ضمن ابراز نگرانی از ایجاد خانه‌های مسافر، ابراز امیدواری کرده است که هرچه سریع‌تر در این زمینه تصمیمات تغییر کند. وی با اشاره به روند شکل‌گیری خانه مسافر نیز توضیح داده است: «ابتدا سازمان میراث فرهنگی در دولت قبل تصمیم گرفت در مقطع زمانی که مسافرت‌ها به اوج می‌رسد، تنها در ۶استان که با کمبود هتل مواجه بودند، خانه‌های مسافر در اختیار مسافران قرار گیرد. تصمیم اتخاذ شده در آن زمان مصوبه هیات وزیران نداشت و این تصمیم تنها مربوط به ۶ استانی بود که با کمبود هتل مواجه بودند و در زمان اوج انجام مسافرت‌ها تعداد مسافران آنها بیشتر از ظرفیت هتل‌ها می‌شد.»

این هتلدار با انتقاد از اینکه در زمان ریاست مسعود سلطانی‌فر در سازمان میراث فرهنگی، این تصمیم مصوبه هیات وزیران را اخذ کرد، خاطرنشان کرده است: «در این دوره علاوه‌بر تصویب این تصمیم در هیات وزیران، محدودیت استانی برداشته و ایجاد خانه‌های مسافر به پدیده‌ای در سراسر کشور تبدیل شد. علاوه‌بر این ماهیت خانه‌های مسافر از حالت مقطعی که مربوط به اوج سفرها بود، خارج شد و به موضوعی دائمی تغییر حالت داد.» فرخ‌مهر ادامه داده است: «نکته قابل تامل درباره خانه‌های مسافر این است که هر کسی خانه‌ای داشته باشد که در آن اتاق مازاد دارد یا می‌خواهد آن را با تقسیم به اتاق‌های مختلف اجاره دهد اکنون می‌تواند در سامانه خانه مسافر ثبت نام کند و مجوز بگیرد.»

رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های استان تهران با تاکید بر اینکه در تهران کمبود هتل نداریم، گفته است: «در تهران کمبود هتل خوب داریم. اگر ۵۰ تا ۶۰ هتلی که اخیرا مجوز دریافت کرده‌اند ساخته شوند، در وضعیت مناسبی قرار خواهیم گرفت و هتل‌هایی نیز که مدت زمان چندانی از ساخت آنها می‌گذرد مجبور می‌شوند خود را به‌روزرسانی کنند.» وی این اطمینان را هم داده که در حال حاضر تهران به کمبود اقامت دچار نمی‌شود؛ مگر اینکه برخی نمایشگاه‌ها و سمینارها با یکدیگر تداخل داشته باشند و اگر مدیریت لازم نیز در این زمینه به کارگرفته شود، این مشکل پیش نخواهد آمد.

این فعال بخش خصوصی در پایان گفت‌وگوی خود با «ایسنا» تاکید کرده که این تصمیم ریشه صنعت هتلداری در کشور را خواهد زد و نه تنها بسیاری از هتلداران از ساخت هتل‌های خود انصراف می‌دهند بلکه بسیاری دیگر نیز از ادامه فعالیت در این حرفه منصرف می‌شوند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیش از این نیز اتحادیه‌های هتلداران در دیگر شهرها نیز نسبت به چنین پدیده‌ای اعتراض کرده‌اند و همچنان نیز به این موضوع معترض هستند. در همین حال اما، معاون گردشگری در اظهارنظرهای پیشین خود ابراز کرده که مخاطب هتل‌ها و خانه‌های مسافر با هم متفاوت است و مشتری هتل هیچ‌وقت به خانه مسافر نمی‌رود. کارشناسان در این باره معتقدند ممکن است خانه‌های مسافر، به بازار هتل‌های ۴ و ۵ ستاره صدمه ایجاد نکنند اما بازار هتل‌های ۲ و ۳ ستاره و همچنین هتل آپارتمان‌ها را برهم خواهند زد. راهکار این کارشناسان، سپردن مدیریت خانه‌های مسافر در هر شهر به هتل‌های همان شهر است که هم این خانه‌ها با استاندارد‌های هتلی همراه باشد و هم تنها در صورت سرریز مسافر از هتل‌ها، آنها به خانه‌های مسافر هدایت شوند.