جزئیات سانحه جاده‌ای برای گردشگران آلمانی

دنیای اقتصاد: عصر روز دوشنبه یک سانحه در منطقه سیدان در استان فارس و محور سعادت‌شهر شیراز موجب فوت دو گردشگر آلمانی شد. در پی واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس حامل ۱۸ توریست آلمانی در جاده تهران-شیراز، یک زن و یک مرد در دم جان باختند و ۱۶ نفر مصدوم حادثه به بیمارستان منتقل شدند. طبق آخرین خبرها و به گفته مدیرکل اداره میراث فرهنگی فارس، ۱۳نفر آنها از بیمارستان مرخص شده‌اند اما براساس برخی اخبار غیررسمی دو گردشگر دیگر نیز در بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند. تا کنون لغزندگی جاده و همچنین سرعت بالا از دلایل اصلی این حادثه عنوان شده است. پیش از این، کمتر حوادثی از این دست برای گردشگران خارجی رخ داده و گرچه نظیر این حوادث ممکن است در هر کشوری حادث شود اما به باور کارشناسان بروز چنین اتفاقاتی می‌تواند منجر به تبلیغات نامناسبی برای گردشگری ایران شود.

اقدامات انجام‌شده

در همین حال به‌گزارش میراث‌آریا، در همان لحظات اولیه حادثه مسوولان دستگاه‌های اجرایی اعم از نیروی انتظامی، استانداری، فرمانداری شهرستان مرودشت، اورژانس و مدیرکل میراث‌فرهنگی استان فارس در محل حادثه و بیمارستان حاضر شدند و اقدامات لازم برای رسیدگی به وضعیت حادثه‌دیدگان را صورت دادند. معاون گردشگری کشور ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه تلخ، با خانواده توریست‌های جان‌باخته ابراز همدردی کرد. مرتضی رحمانی موحد همچنین دستور بررسی فنیِ علت وقوع حادثه و رسیدگی دقیق و تخصصی را برای تعیین شرایط تورگردانی دفتر خدمات مسافرتی مجری تور صادر کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» تصریح کرد: «براساس آخرین اطلاعات، سه نفر از توریست‌های مصدوم و دو نفر از سرنشینان ایرانی (راننده و راهنمای تور) به‌دلیل شکستگی در بیمارستان شهید رجایی شیراز بستری هستند.»مصیب امیری از رو به بهبود بودن حال عمومی سه نفری که در شیراز بستری هستند ابراز خرسندی کرد. به گفته وی، توریست‌های آلمانی مانند هر گردشگر دیگری از سوی آژانس‌های مسافرتی در برابر حوادث بیمه هستند و با هماهنگی استاندار و معاون گردشگری استانداری و حمایت سازمان میراث فرهنگی کشور، اقدامات لازم برای انتقال توریست‌های ترخیص شده از بیمارستان مرودشت به هتل تخت‌جمشید داده شد. این مقام مسوول تاکید کرد: «فعلا توریست‌های حادثه‌دیده میهمان میراث فرهنگی فارس هستند.»

در همین حال، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، لغزندگی جاده و سرعت غیرمجاز راننده را علت این سانحه عنوان و بر لزوم تامین امنیت گردشگران تاکید کرد. بهرام پارسایی با اشاره به تلفات سالانه جاده‌ای در کشور، تصریح کرد: «تورهای گردشگری باید از خودروهای ایمن استفاده کنند و آموزش‌های لازم را به رانندگان بدهند تا گردشگرانی که با اطمینان خاطر به کشور ما سفر کرده‌اند، امنیت و جانشان مورد حفاظت قرار بگیرد و این سوءتبلیغی برای صنعت گردشگری کشور نشود.» وی خاطرنشان کرد: «البته عمدتا این فعالیت‌ها مربوط به بخش خصوصی است، اما انتظار می‌رود نظارت بیشتری صورت گیرد تا شاهد این حوادث تاسف‌بار نباشیم.»