گروه گردشگری- خانه‌های قاجاری محله سرمیدان در پشت بقعه سبزقبای دزفول واقع شده‌اند که بخش گسترده‌ای از بافت تاریخی دزفول را تشکیل می‌دهند، به‌دلیل توسعه بقعه سبزقبا، این خانه‌ها توسط اوقاف خریداری و از بین برده می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، «مجتبی گهستونی» دبیر انجمن تاریانا و فعال میراث‌فرهنگی خوزستان در این رابطه می‌گوید: اداره اوقاف شهرستان دزفول به استناد توافق‌نامه‌ای که در سال ۱۳۷۳ منعقد شده بود، به‌منظور توسعه بقعه سبزقبا اقدام به تخریب بناهای پیرامونی بافت تاریخی دزفول کرده است. گهستونی می‌گوید: مهم‌ترین خانه‌ای که از میان ۳ الی ۴ خانه قاجاری با نقوش زیبا و آرایه‌های آجری نفیس و نایاب بودند، بنای متعلق به خاندان مرتضوی است که به‌طور کامل تخریب شد. علاوه‌بر تخریب سردر زیبای آجری، در ورودی این خانه به درون سابات باز می‌شد که هم‌اکنون نه‌تنها خانه که سابات منتهی شده به آن نیز کاملا از بین رفته است.
این اتفاق اما اعتراض بسیاری از فعالان میراث ‌فرهنگی استان خوزستان را برانگیخت. چنانچه از سازمان‌هایی چون یونسکو درخواست کردند که به این موضوع ورود پیدا کند و مانع از تخریب‌ها شود. گهستونی معتقد است خانه مرتضوی درکنار سابات قاجاری مرتضوی دارای یک ورودی بوده که شامل تمامی ویژگی‌های معماری سنتی نظیر طاق و قوس و آجرکاری می‌شد. این درحالی است که به‌گفته این فعال میراث‌فرهنگی، بسیاری از بناهای بافت قدیم دزفول متولی خاصی جهت پیگیری پرونده‌های ثبت ملی ندارند. گهستونی می‌گوید: جای تعجب است که چرا مسوولان وقت در استانداری و فرمانداری مانع اجرای صورت‌جلسه‌ای که عاقبتی جز تخریب آثار تاریخی ندارد، نمی‌شوند. این در حالی است که متولیان میراث فرهنگی خوزستان مخالف تخریب بناهای با ارزش در بافت تاریخی دزفول هستند و حتی با پیگیری‌های دوستداران میراث فرهنگی مانع تخریب بیشتر بناها شده‌اند. چنانچه پیش‌تر معاون فرهنگی اجتماعی اداره اوقاف دزفول گفته بود: «عملیات توسعه صحن را آغاز کردیم، ولی اداره میراث فرهنگی کار را متوقف و از ادامه کار جلوگیری کرد.» پیش از این نیز حجت‌الاسلام و المسلمین انصاری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول، به مناسبت هفته وقف در یکی از خطبه‌های نماز جمعه دزفول برای اولین بار خبر توسعه صحن حرم سبزقبا(ع) را اعلام کرده بود. او تاکید کرده بود که طی چند هفته آینده خانه‌های خریداری شده به صحن حرم افزوده خواهد شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیش از این اخباری مبنی بر تخریب برخی خانه‌های تاریخی در چند شهر دیگر نظیر میبد یزد نیز منتشر شد که با پیگیری‌های اداره میراث فرهنگی مربوطه عوامل تخریب شناسایی شدند.
به نظر می‌رسد برای توسعه اماکن متبرکه از جمله بقعه سبز قبا می‌توان با طراحی دقیق به گونه‌ای رفتار کرد که به میراث فرهنگی و بناهای تاریخی صدمه‌ای نرسد و ضمن توسعه و نوسازی اماکن متبرکه از آنها نیز به گونه‌ای حفاظت شود. شایسته است دراین موارد، کار گروه‌های کارشناسی ناظر به بافت‌های تاریخی مشارکت داده شوند.