تجلیل از اقدامات نجفی، درخواست کمک از بخش خصوصی
گروه گردشگری- پرستو فخاریان: جلسه معارفه و تکریم رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش از ظهر دیروز در سالن آمفی تئاتر این سازمان برگزار شد. میهمان ویژه این مراسم معاون اول رئیس‌جمهور اسحاق جهانگیری بود و معاونان، مدیران، مدیران کل استان‌ها و همچنین جمعی از فعالان میراث فرهنگی و محمود دعایی مدیر مسوول روزنامه اطلاعات، الیاس حضرتی، مدیرمسوول روزنامه اعتماد و همچنین منوچهر جهانیان، معاون گردشگری سازمان در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز در آن حضور داشتند.
معارفه مسعود سلطانی‌فر، عضو سابق شورای شهر تهران، زیر سایه ابهاماتی در خصوص علت استعفای محمدعلی نجفی برگزار می‌شد؛ اما رئیس مستعفی سازمان، علت استعفایش را تشریح کرد و از رسانه‌ها خواست به شایعات دامن نزنند. در این مراسم کارمندان و مدیران سازمان میراث فرهنگی با اهدای هدیه و لوح تقدیر، از خدمات نجفی تقدیر به عمل آوردند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» در ابتدای مراسم یادشده حسینی مکارم، معاون توسعه و مدیریت سازمان با اشاره به خدمات و اقدامات نجفی در ۶ماهه مسوولیتش گفت: نجفی ثابت کرد که کیفیت مدیریت از طول عمر آن مهم‌تر است. وی با بیان این موضوع که عمران وقتی به دکتر نجفی سپرده شد همچون کشتی به گل نشسته‌ای بود، تصریح کرد: تنزل هرسه بخش سازمان، مشکلات نیروی انسانی، خروج معاونت‌ها از پایتخت، عدم پاسخگویی مرکز اطلاع‌رسانی و مسائلی از این دست مشکلاتی بود که در بدو امر، ایشان با آن روبه‌رو بود. وی ادامه داد: بدیهی بود با انتخاب دکتر روحانی به ریاست‌جمهوری کشور، انتظارات از این سازمان هم بالا برود و به همین خاطر رئیس‌جمهور این سمت را به آقای نجفی سپرد. حسینی مکارم از نجفی به عنوان مدیر دوره گذار از بی‌ثباتی و آشفتگی به دوره ثبات یاد کرد و افزود: ایشان به سازمان آرامش تزریق کردند و در این مدت کوتاه با سیاست‌گذاری‌های خود سازمان را از بحران خارج کردند.
معاون توسعه و مدیریت سازمان ضمن اشاره به انتخاب‌های مناسب نجفی برای همکاران خود، احیای شورای‌عالی سازمان، ساماندهی مرکز آموزش عالی سازمان، اقداماتی پیرامون تسهیل روادید، امکان‌سنجی در خصوص صنایع دستی کشور و... را از اقدامات نجفی در این مدت خواند و اظهار کرد: اعتبار دکتر نجفی باعث شد که در بودجه ۹۳سازمان، ۵۶درصد افزایش داشته باشیم. حسینی مکارم، رئیس جدید سازمان را مدیری خوشنام و موفق عنوان کرد و از سوابق مدیریتی وی نام برد.
نجفی: با روحانی اختلافی ندارم
پس از آن، محمدعلی نجفی، رئیس مستعفی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به این موضوع که سلطانی‌فر، رئیس جدید سازمان را در جریان کارهای انجام شده در این سازمان قرار داده است، گفت: ما اقدامات زیربنایی را در این مدت آغاز کرده‌ایم و البته تمام و کامل نشده است و نیاز به زمان و کار بیشتری دارد. وی این اقدامات را به قرار گرفتن قطار روی ریل پیشرفت تشبیه کرد و افزود: همان‌طور که قطار آرام و متداوم حرکت می‌کند، این سازمان نیز پیش خواهد رفت و ما امیدواریم که با حضور آقای سلطانی‌فر این قطار سرعت بگیرد.
نجفی در تشریح علت استعفایش توضیح داد: از همان ابتدا که آقای روحانی به بنده پیشنهاد همکاری با دولت را داد، از ایشان خواستم که در سمت‌هایی به بنده مسوولیت بدهند که کار سبک‌تری داشته باشد. با این حال هنگام پذیرش سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر این باور بودم که می‌توانم از لحاظ جسمی از عهده کار برآیم. وی ادامه داد: متاسفانه از اوایل آذر مشکلات جسمی‌ام بیشتر شد و این قضیه را همان موقع با آقای جهانگیری درمیان گذاشتم و تاکید کردم نگران آن هستم که نتوانم وظایفم را به درستی انجام دهم. اما ایشان گفتند در شرایطی نیستیم که جای بحث در این باره باشد. نجفی با تصریح این مطلب که برخلاف آنچه مطرح می‌شود، این تغییر ناگهانی نبوده است، ادامه داد: برای جانشینی در این سمت، ۸نفر مطرح شدند که نهایتا آقای مسعود سلطانی فر برگزیده شدند.
او از فضای رسانه‌ای در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته انتقاد کرد و افزود: به این خاطر خبر استعفای بنده روز چهارشنبه گذشته مطرح نشد که با میهمانان ترکیه‌ای دیدار داشتیم. وی شایعه اختلافش با روحانی را قویا تکذیب و همکاری با این دولت را افتخار و وظیفه خود عنوان کرد. رئیس مستعفی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، با تاکید بر این موضوع که این سازمان ظاهر و باطنش باید فرهنگی باشد، گفت: همه اعضای ما، حتی حراست ما، باید فرهنگی باشند. وی ابراز امیدواری کرد که با رفتن او از سازمان برای دیگر همکاران نگرانی ایجاد نشود. نجفی همچنین تصریح کرد: سیاستی در این سازمان تغییر نکرده است؛ گرچه آقای سلطانی‌فر هم سیاست‌های خود را دارند، اما بحث عمده همانی است که ما شروع کرده بودیم.
معاون اول رئیس‌جمهور: هویت ملی ما در گرو اقدامات این سازمان است
در بخش دیگری از مراسم اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از خواست دولت مبنی بر بهره گرفتن از حضور نجفی در دولت سخن گفت. جهانگیری با اشاره به اهمیت مساله گردشگری و میراث فرهنگی اظهار کرد: این سازمان وظیفه مهمی بر دوش دارد و هویت ملی ایرانیان در گرو اقدامات این سازمان است. وی با بیان اینکه وظیفه ما انجام دادن صحیح این رسالت است، گفت: در موضوع صنایع دستی این دغدغه وجود دارد که بازار مناسب در داخل و خارج ایجاد شود؛ البته گاه برخی حرف‌هایی درباره صادرات چند ده میلیارد دلاری می‌زنند که اشتباه است ولی می‌توان در این زمینه صادرات داشت.
وی موضوع گردشگری را دارای اهمیت اقتصادی بیشتری دانست و تصریح کرد: به‌دلیل موقعیت ایران می‌توانیم سهم عمده‌ای در این زمینه داشته باشیم، البته دغدغه‌هایی در بخش زیرساخت‌ها وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به انتقاداتی که اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در دیدارش با رئیس‌جمهور داشته، افزود: وی انتقاداتی در خصوص زیرساخت‌های گردشگری ما داشت که بجا بود. وی ادامه داد: این بحث‌های جدی‌ای است که می‌طلبد سرمایه‌گذارهای خارجی و داخلی به آن ورود پیدا کنند و دولت هم باید امکاناتی را فراهم آورد تا برای بخش خصوصی ایجاد انگیزه شود. جهانگیری با تاکید بر اینکه می‌توان از توانایی کشورهای شرق آسیا و همچنین بخش خصوصی در زمینه خدمات‌دهی به گردشگران استفاده کرد، خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال زائران کشورهای اسلامی به‌ویژه عراق علاقه‌مند به حضور در ایران هستند و پول زیادی را نیز برای این سفر خرج می‌کنند که می‌توان از آن استفاده کرد. وی در ادامه سخنان خود به مشکلات اقتصادی دولت اشاره کرد.
سلطانی‌فر: به همکاری بخش خصوصی نیاز داریم
رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در سخنرانی پایانی مراسم، با یاد کردن از اقدامات زیربنایی نجفی در ۶ماه خدمتش، تصریح کرد: در هر سه عرصه قدم‌های خوبی برداشته شده است، ولی کارهای زیادی در ادامه داریم. سلطانی‌فر با اشاره بر ضرورت تمرکز جدی بر احیای میراث فرهنگی، گفت: در این زمینه نیازمند تخصیص اعتبار و سرمایه‌گذاری هستیم. وی از ۲۰۰هزار سایت باستانی در کشور یاد کرد و افزود: در بحث گردشگری به‌رغم پتانسیل‌های فراوان هنوز نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید از آن بهره ببریم. رئیس جدید سازمان، برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه گردشگری را از مطالبات رئیس‌جمهور از ابتدای کارش عنوان و خاطرنشان کرد: به شدت نیاز داریم که بخش خصوصی در هر سه حوزه، با ما همکاری کند و ما هم به عنوان دولت وظیفه داریم این بسترسازی را انجام دهیم. وی در پایان گفت: ما دست یاری خود را به سوی دلسوزان و کارشناسان امر دراز می‌کنیم و امیدواریم همگی به ما کمک کنند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» مهدی حجت، قائم‌مقام این سازمان، غایب بزرگ مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بود و این درحالی بود که مسعود سلطانی‌فر در حاشیه این مراسم به خبرنگاران از خواستش مبنی بر کمک گرفتن از تجارب ارزنده حجت در تمام حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خبر داد.