خبرگزاری میراث فرهنگی- در حالی سال گذشته ایرآسیای مالزی که یکی از برترین خطوط هوایی ارزان‌قیمت جهان به شمار می‌رود، بدون هیچ توضیحی پروازش به ایران را به صورت یک‌طرفه قطع کرد که امروز شرکت‌های خدمات مسافری خبر از پرواز هواپیماهای مالزی در نوروز 93 داده‌اند و بلیت به مسافران می‌فروشند. این در حالی است که این موضوع را سازمان هواپیمایی کشور تکذیب کرده و می‌گوید همه اینها تبلیغ بوده و هنوز هیچ‌گونه درخواستی به سازمان هواپیمایی کشور اعلام نشده است.

کمتر از 2 هفته پیش، خبرگزاری رسمی و دولتی ایران به نقل از مدیرعامل «ایرآسیا ایکس» اعلام کرد که از اسفندماه سال جاری پرواز هواپیماهای مالزی به ایران برقرار خواهد شد. جالب اینکه شرکت‌های خدمات مسافری نیز اقدام به فروش بلیت‌های شرکت‌های هواپیمایی مالزی کردند، اما سازمان هواپیمایی از همه جا بی‌خبر بود و این موضوع را تکذیب کرده و می‌گوید چنین چیزی امکان ندارد؛ چرا که تاکنون هیچ درخواستی از سازمان هواپیمایی مورد‌نظر دریافت نشده است.
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، شرکت هواپیمایی ایرآسیای مالزی که از جمله برترین خطوط هوایی ارزان‌قیمت جهان به شمار می‌رود، کلیه پروازهای خود به تهران و بالعکس را از تاریخ 14 اکتبر سال گذشته به بعد لغو کرده و امکان خرید بلیت از این خط هوایی دیگر مقدور نبوده است.
طبق این گزارش، با توجه به جمعیت قابل توجه ایرانیان به‌ویژه دانشجویان ایرانی در مالزی و همچنین حجم زیاد مسافرت‌ها به این کشور استوایی این خط هوایی ارزان‌قیمت از زمان آغاز به‌کار خود همواره یکی از مهم‌ترین راه‌های مسافرت ایرانیان به مالزی و بالعکس بوده است. توقف پروازهای این خط هوایی مشکلاتی برای ایرانیان مقیم مالزی به وجود آورد، اما برخی تحلیلگران صنعت حمل و نقل هوایی علت این قطع ارتباط را چون بسیاری از ایرلاین‌های دیگر مشکلات اقتصادی و ارزی ایران عنوان کردند.
اما به تازگی اخبار جدیدی مبنی بر برقراری مجدد پروازهای مالزی به ایران به گوش می‌رسد به شکلی که مدیرعامل ایرآسیا ایکس گفت 2 پرواز به مقصد ایران در اسفند ماه در نظرگرفته این در حالی است که خدمات پروازی به مسافران از کوالالامپور به تهران پس از قطع رابطه هوایی دو کشور توسط شرکت‌های هواپیمایی هما و ماهان انجام می‌شود.
«مراد اسماعیلی» دبیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌های فرودگاه‌های سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی، پرواز ایر آسیای مالزی به ایران را تکذیب کرده و گفت: «هیچ‌گونه درخواستی از سوی سازمان هواپیمایی کشور مالزی برای پرواز در خطوط هوایی ایران دریافت نکردیم و تا زمانی که درخواستی نباشد، هیچ آژانسی اجازه فروش بلیت شرکت‌های هواپیمایی مالزی را نخواهد داشت.»
وی در پاسخ به این سوال که گویا مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرآسیا در رسانه‌های رسمی ایران برقراری پرواز را از اسفند ماه سال جاری اعلام کرده است، گفت: «من اخبار مبنی بر برقراری این پروازها را تکذیب می‌کنم. در واقع چنین چیزی صحت ندارد چطور ممکن است وعده‌ای داده شود بدون اینکه سازمان هواپیمایی کشور در جریان باشد.»
او در پاسخ به این سوال که شرکت‌های خدمات مسافری در حال فروش بلیت برای این شرکت هواپیمایی هستند، تاکید کرد: «چنین چیزی حقیقت ندارد و شرکت‌های مورد نظر به دنبال تبلیغ و فروش بلیت‌های خود هستند چنانچه این موضوع مشاهده شود مجوز شرکت‌های مورد نظر به حالت تعلیق درخواهد آمد.»
او در پاسخ به این انتقاد که چرا ایرلاین‌های خارجی هر زمان که دوست داشته باشند پروازهای خود را به صورت یک‌طرفه قطع یا به صلاحدید خود پروازها را برقرار می‌کنند درحالی که در هیچ‌کجای دنیا این‌گونه نیست، پاسخ داد: «لغو یا برقراری پروازها به مسائل بازرگانی شرکت‌های هواپیمایی بستگی دارد.
در واقع می‌توان این‌گونه عنوان کرد که سودده بودن یک مسیر، میزان تردد و برقراری یا لغو پروازها را تعیین می‌کند درحالی که این موضوع یک‌طرفه نبوده و در بین اکثر کشورها مرسوم است. مثلا در گذشته ایران پنج پرواز به مالزی داشت، اما امروز 2 پرواز به این کشور دارد.»
به گفته او، اگر در قطع پرواز ایرلاین‌های خارجی مسافران متضرر شوند در این صورت بازگشت دوباره آنها مشروط و همراه با تعهد خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، هر چند سازمان هواپیمایی کشور این پروازها را تکذیب می‌کند و تا حدی هم منطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که مجوز ورود و فعالیت هوایی در کشور با نظارت مستقیم سازمان هواپیمایی کشور انجام می‌شود، اما هنوز معلوم نیست چرا در رسانه‌های کشور به نقل از مدیران شرکت هواپیمایی ایرآسیا چنین وعده‌ای داده شده است.