سعید قربانی آبشار مارگون جزو بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین آبشارهای ایران است و به علت شباهت آن به مار، در اصطلاح محلی به مارگون معروف شده است؛ این آبشار از نظر زیبایی، بزرگی و حجم آب خروجی با آبشارهای لاتون گیلان، شوی خوزستان و وروار کرمان رقابت می‌کند. مارگون در شمال شهرستان سپیدان حد فاصل شیراز و یاسوج و در جوار روستایی به همین نام واقع شده است. سپیدان و مناطق اطراف آن به‌دلیل کوهستانی بودن و داشتن ارتفاعی بالای ۲۰۰۰ متر از آب‌وهوایی سرد برخوردار است و به‌همین دلیل مجموعه پیست اسکی سپیدان نیز که در فصل زمستان بازدیدکنندگان بی‌شماری را به خود می‌بیند در این منطقه بنا شده است. همچنین گاه در زمستان قندیل‌های یخی نیز در این آبشار تشکیل می‌شود.

ارتفاع تقریبی این آبشار ۷۰ متر و عرض آن به ۱۰۰ متر می‌‌رسد. با توجه به ارتفاع زیاد آبشار، آب خروجی در ارتفاعات پایین‌تر به‌صورت پودر درآمده و زیبایی با شکوهی را برای بازدیدکنندگان به‌وجود می‌آورد.

برای بازدید از این آبشار می‌توان هم از یاسوج رفت و هم از شیراز، از یاسوج دو مسیر و از شیراز یک مسیر به قرار زیر وجود دارد که تمام مسیرها تا آبشار آسفالته و

خوب است:

یاسوج - کاکان - مارگون به طول ۶۵ کیلومتر

یاسوج - سپیدان - مارگون به طول ۱۲۵ کیلومتر

شیراز - سپیدان - مارگون به طول ۱۳۰ کیلومتر

از تهران تا یاسوج ۷۳۸ کیلومتر و از تهران تا شیراز ۹۲۴ کیلومتر است.

یکی از نکاتی که آبشار مارگون را از دیگر آبشارها متمایز می‌سازد ورود خودرو تا فاصله ۵۰۰ متری آبشار است؛ در صورتی که برای بازدید از دیگر آبشارها باید حداقل ۳ تا ۴ ساعت پیاده‌روی انجام داد که به تجهیزات اضافی نیاز دارد.

از امکانات این آبشار می‌توان به پارکینگ خودرو، سرویس بهداشتی و دکه خواربارفروشی اشاره کرد؛‌ همچنین محوطه‌ای مسطح برای کسانی که قصد برپا کردن کمپ و شب‌مانی دارند در نزدیکی آبشار قرار دارد.