ایسنا: رئیس جامعه‌ هتلداران ایران افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی نرخ برخی هتل‌ها را تکذیب کرد و گفت: نرخ هتل‌ها از ابتدای سال تاکنون فقط یکبار و در حد ۲۰ درصد افزایش یافته و بیشتر از این هم افزایش نرخ صورت نگرفته است. جمشید حمزه‌زاده در واکنش به اعتراض برخی آژانس‌های گردشگری نسبت به گرانی هتل‌ها، اظهار کرد: این موضوع را قبول ندارم، اگر آژانس‌ها از قیمت‌ها شاکی هستند و معتقدند زیاد شده، مستندات خود را ارائه کنند تا بررسی کنیم و مطمئن باشند ما به اعتراض‌های مستند آنها رسیدگی می‌کنیم. او ادامه داد: نرخ هتل‌ها معمولا به دو شکل تعیین می‌شود؛ گروهی از هتل‌ها که با تایید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین نظر جامعه‌ هتلداران نرخ‌گذاری می‌شوند و گروه دیگری که گواهی‌نامه استاندارد دارند و مشمول نرخ‌گذاری آزاد هستند، البته قیمت این گروه از هتل‌ها با هماهنگی تشکل صنفی هر استان تعیین می‌شود. نرخ آزاد هم به این معنی نیست که خدمات را به قیمت دلخواه بفروشیم. قیمت در این گروه از هتل‌ها حتما باید به تایید تشکل صنفی استان متبوع برسد و سپس اعلام شود.

به گفته‌ حمزه‌زاده، قبلا هتل‌ها به تورهای گردشگری تخفیف‌هایی را می‌دادند که اکنون به‌دلیل افزایش تقاضا، آن تخفیف‌ها کمتر یا کلا حذف شده و حالا آژانس‌ها گمان می‌کنند نرخ هتل‌ها گران شده و صدای اعتراض آنها بلند شده است. او اظهار کرد:‌ بسیاری از کشورها، قیمت را براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌کنند، در ایران هم این‌طور است. قطعا حجم تقاضا روی قیمت تاثیر دارد؛ اما شما یک هتل را نشان دهید که بیشتر از نرخ مصوب (با ۲۰ درصد افزایش از ابتدای سال) از مسافران پول گرفته باشد. مسلما هتل حق دارد و می‌تواند تخفیف خود را حذف کند و خدماتش را با قیمت واقعی بفروشد.

رئیس جامعه‌ هتلداران همچنین درباره‌ تغییر شرایط رزرواسیون در برخی هتل‌ها با توجه به افزایش حجم تقاضا که مورد اعتراض آژانس‌دارها نیز بود، گفت: قانون رزرواسیون نوشته‌شده نیست و کاملا توافقی تعیین می‌شود. او همچنین درباره‌ نظارت بر هتل‌ها توضیح داد: نظارت بر هتل‌ها در اصل با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که در کنار آن، ما هم نظارت داریم. اگر آژانس‌ها معتقدند نرخ، گران یا خدمات، بی‌کیفیت است، مستندات بدهند تا ما هم بررسی کنیم، چون تمام تلاش ما برای بهتر شدن کیفیت خدمات است.