گروه گردشگری: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور از رونمایی از مسیرهای جدید در مهرماه سال‌جاری خبر داد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ مرتضی رحمانی موحد روز گذشته در جلسه هم‌اندیشی معاونان میراث فرهنگی و گردشگری سازمان، با اشاره به اینکه دفتر برنامه‌ریزی این معاونت آمادگی معرفی و طراحی مقاصد جدید گردشگری را دارد، یادآور شد: مسیرهای متفاوت گردشگری در این معاونت طراحی شده و روز ۵ مهرماه همزمان با روز جهانی گردشگری از این مسیرها رونمایی خواهد شد. وی ادامه داد: دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری هم در این مسیر ملزم به معرفی آثار تاریخی و ایجاد بسته‌های سفر متناسب با ذائقه‌های مختلف هستند. رحمانی‌موحد با اشاره به اینکه راهنمایان تور در چرخه گردشگری دارای ارزش بسیار زیادی است، یادآور شد: نحوه ارزیابی و نامگذاری خانه‌های تاریخی که تغییر کاربری داده می‌شوند یکی از مصادیق همکاری معاونت گردشگری و میراث فرهنگی است.

وی با تاکید بر اینکه باید منابع و ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی را به جاذبه گردشگری تبدیل کرد افزود: در صورتی که منابع میراث فرهنگی به صورت مکتوب و مدون در اختیار معاونت گردشگری قرار گیرد، معرفی این آثار به‌طور جدی در دستور کار ما قرار می‌گیرد. معاون گردشگری تاکید کرد: مبحث کویر یکی از محورهای اصلی نمایشگاه گردشگری امسال است و نگاه متفاوت و خاصی به این مقوله شده است.

همچنین معاون میراث فرهنگی در این جلسه، با اشاره به اینکه ایجاد مسیرهای گردشگری زیارتی فرهنگی یکی از پتانسیل‌های مهم برای توسعه گردشگری است، تصریح کرد: دو معاونت میراث فرهنگی و گردشگری می‌توانند مسیر گردشگری زیارتی و فرهنگی را در کشور هموار کنند، چراکه این امکان در بسیاری از شهرهای ما موجود است.

محمد حسن طالبیان ادامه داد: یکی دیگر از ظرفیت‌های همکاری بین دو معاونت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در آثار در نوبت ثبت جهانی است. در حال حاضر ۴۰ پرونده در انتظار ثبت جهانی داریم که این آثار نیازمند ایجاد امکانات گردشگری است. وی ادامه داد: ایجاد مسیرهای جدید گردشگری باید با روند ثبت جهانی آثار تاریخی و فرهنگی کشور همسو باشد، در حال حاضر، میراث طبیعی و بحث اکوتوریسم به‌ویژه بیابان‌گردی در دنیا مطرح است و ما می‌خواهیم بدون آسیب زدن به طبیعت از این ظرفیت برای تعریف مقاصد جدید گردشگری استفاده شود.

در این جلسه بر تبدیل ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی به جذابیت‌های گردشگری تاکید شد.