اهلیت آژانس کارگزار خارجی باید تایید شود

گروه گردشگری: بروز اتفاقاتی چون تعرض به حقوق گردشگران ایرانی که درروزهای اخیر در ترکیه اتفاق افتاد، آسیب زیادی به حوزه آسیب‌پذیر و حساسی چون گردشگری می‌زند، چرا که نبود قراردادهایی مانع و جامع و عدم تضمین امنیت و آرامش خاطر در سفرهایی که پیش‌رو است، بیش از پیش مانع از اقبال عمومی مردم ما به استفاده از تورها برای سفرهای خود می‌شود. کارشناس امور نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان تهران به «دنیای‌اقتصاد» درباره چگونگی روند رسیدگی به تخلفات گردشگران و تورها و مرجع رسیدگی به آن گفت: ما در واقع برای اینکه اساسا مشکلی به وجود نیاید، سه تیپ قرارداد تنظیم کردیم که در آن همه حقوق و تکالیف آژانس‌ها و مسافر دقیقا ذکر شده است؛ قرارداد تورهای خارج از کشور، تورهای داخل کشور و تور امارات متحده عربی. تورها موظفند این قراردادها را پایه کار خود قرار داده وبر اساس آن پیش بروند.

وی در ادامه تاکید کرد: برای کشوری مثل امارات به‌دلیل شرایط خاص آن، قوانین سفت و سخت‌تری وجود دارد، اما روح کلی حاکم بر قراردادها یکی است و هر گونه تغییری در مفاد قرارداد بعد از امضای طرفین باید به اطلاع مسافر برسد؛ به جز شرایطی که در موارد خاص در مقصد به وجود می‌آید، مانند بلایای طبیعی و... برای پیگیری حقوق آژانس و جلوگیری از تخلف مسافر معمولا ضمانتی از مسافر گرفته می‌شود که درصورت مشاهده تخلف، کفیل جریمه خواهد شد.

مطمئنا قوانین مشابهی نیز درمورد آژانس و تخلفات آن وجود دارد که مسافر حق پیگیری آن را دارد. این کارشناس در ادامه یکی از موانع روند رسیدگی به مشکلات مسافران را عدم اطلاع آنها از قوانین و حقوق‌شان دانست و گفت: مواردی پیش می‌آید که مسافران برای شکایت مراجعه و تخلفی از آژانس را گزارش می‌کنند درحالی‌که هیچ قراردادی با آژانس نبسته‌اند، تلفنی صحبت کرده و به توافق رسیده و پولی واریز کرده‌اند و حالا سندی برای پیگیری ادعای خود ندارند.

عنبر در رابطه با مشکلاتی که در خارج از کشور برای مسافران ایرانی به وجود می‌‌آید مانند مورد اخیری که درترکیه اتفاق افتاد اظهار کرد: تعداد زیادی از مسافرانی که دچار مشکل شدند از آژانس‌های کوچک‌تر به این آژانس معرفی شدند. ما بخش‌نامه صادر کردیم که کلیه دفاتر باید مسافران را اسکان دهند و وقتی مسافر برگشت رضایت او را بگیرند و اگر با کارگزار ترک به مشکل برخوردند این نباید به سرگردانی مسافر بیانجامد. در واقع اگر لازم باشد آژانس باید مسافر را با هزینه مجدد اسکان داده و بعد به رفع اختلاف خود با هتل بپردازد.

وی درباره کارگزارانی که در خارج از کشور طرف قرارداد آژانس‌ها می‌شوند، گفت: برای انتخاب این کارگزارها باید ساز و کار مشخصی وجود داشته باشد و به تایید کنسولگری برسند. مواردی دیده شده که کارگزار اهلیت لازم را برای میزبانی مسافران ما ندارد و این موضوعی است که باید از سوی اداره کل امور بین‌الملل سازمان یا اداره کل نظارت و ارزیابی معاونت گردشگری پیگیری شود و ما به‌عنوان اداره استانی با توجه به رابطه مستقیم‌تری که با آژانس‌ها داریم می‌توانیم برای معرفی و شناسایی مقاصد مناسب‌تر، طرف مشاوره این ارگان‌ها باشیم.

وی در پایان با تاکید بر لزوم افزایش دقت مسافران برای گرفتن جزئیات خدمات سفر خود از اسم هتل گرفته تا خطوط ایرلاین گفت: به این ترتیب تا حد زیادی راه تخلف آژانس‌ها بسته می‌شود و ازسوی دیگر با اعمال نظارت دقیق از سوی سازمان‌های متولی می‌توان احتمال رخداد وقایعی از این دست را به حداقل رساند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» چندی پیش، تعدادی از ایرانی‌ها با یک آژانس دارای مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ترکیه سفر کردند. آنها پس از یک روز اقامت در هتل، با شوک بزرگی مواجه شدند؛ تخلیه‌ اتاق‌ها از وسایل مسافران و حتی دست‌درازی خدمه‌ هتل به گاوصندوق داخل اتاق‌ها. علاوه‌بر این، یک شرکت هواپیمایی ترکیه نیز به‌دلیل عدم تعهد آژانس ایرانی در پرداخت پول، از انتقال مسافران ایرانی به ایران سرباز زد. بدیهی است همه این رخدادها باید پیگیری شوند تا حتی‌الامکان از تکرار آن جلوگیری شود.