آژانس‌ها گواهینامه توریسم سلامت می‌گیرند

گروه گردشگری: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تدوین، تصویب و ابلاغ شیوه‌نامه صدور گواهینامه حرفه‌ای گردشگری سلامت ویژه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری دارای مجوز بند «ب» خبر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، مرتضی رحمانی موحد در دومین نشست تخصصی- منطقه‌ای شورای راهبری گردشگری سلامت استان‌های غرب و جنوب غرب کشور که پنج‌شنبه گذشته در اهواز برگزار شد؛ گفت: یکی از اهداف پایه‌ای شورای راهبری گردشگری سلامت، تدوین دستور‌العمل‌ها و آیین‌نامه‌های لازم به‌منظور ساماندهی امور اجرایی موردنیاز به شمار می‌آید. از این رو تدوین شیوه‌نامه گواهینامه حرفه‌ای گردشگری سلامت ویژه دفاتر خدماتی مسافرتی دارای مجوز بند «ب» با هدف فراهم آوردن شرایط مناسب به‌منظور ایجاد رقابت سالم میان دفاتر خدمات مسافرتی و تعیین شاخص‌های موردنیاز جهت نظارت و همچنین ایجاد انگیزه و ترغیب سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران در ارائه خدمات و سرویس با کیفیت بالا در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام همچنین می‌تواند با ایجاد وحدت رویه از رفتارهای سلیقه‌ای در این زمینه جلوگیری کند و گردشگران درمانی را در انتخاب دفاتر دارای مجوز رسمی یاری دهد. مهم‌تر از آن موجبات هماهنگی میان دفاتر و دپارتمان پذیرش بیماران بین‌الملل را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کنار جلوگیری از فعالیت غیرقانونی فراهم خواهد آمد.

معاون گردشگری خاطرنشان کرد: صرفا دفاتری که گواهینامه حرفه‌ای موضوع این شیوه‌نامه را اخذ کرده‌اند جهت ارائه خدمات سفر به مراکز درمانی و سلامت معرفی خواهند شد و می‌توانند برای جذب گردشگران این حوزه اقدام به اطلاع‌رسانی، بازاریابی و تبلیغات در داخل و خارج از کشور کنند.

رحمانی موحد با تاکید بر اینکه نیاز به حضور و فعالیت پزشک مسوول فنی سلامت در دفتر دارای گواهینامه مذکور الزامی خواهد بود؛ ادامه داد: بررسی وضعیت مراحل اخذ پذیرش جهت بیماران از مراکز درمانی مجاز یا دارای دپارتمان پذیرش بیماران بین‌الملل، نظارت بر تهیه، تنظیم و نگهداری پرونده کلیه گردشگران سلامت مراجعه‌کننده و سرویس‌گیرنده از مراکز درمانی و سلامت در کنار همکاری با دستگاه‌های متولی سلامت و پاسخگویی به شکایات، بخشی از وظایف تعریف شده پزشک مسوول فنی سلامت دفتر دارای گواهینامه حرفه‌ای گردشگری سلامت ویژه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری دارای مجوز بند «ب» به شمار می‌آید.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ساماندهی گردشگران سلامت ورودی از عراق را با بازارسازی و بازاریابی بخش خصوصی و نیز پشتیبانی شورای راهبری گردشگری سلامت امکان‌پذیر دانست.

وی دو مبحث بازارسازی و بازاریابی را از مهم‌ترین وظایف دفاتر خدمات مسافرتی و موسسات مربوطه در ساماندهی گردشگران سلامت ورودی از عراق عنوان کرد و یادآور شد: چنانچه بتوانیم خود را جای گردشگران عراقی قرار دهیم و پیش‌بینی کنیم که در جایگاه متقابل، ما چه نوع خدمات و امکاناتی را با توجه به فرهنگ و شئون خود از کشور مورد نظر تقاضا می‌کردیم؛ راحت‌تر می‌توانیم با نگاهی گسترده، تصمیم‌گیری و ارائه خدمت کنیم.

این مقام مسوول گفت: استان‌های فعال و مستعد در جذب گردشگران سلامت از کشورهای همسایه باید به سرعت مکانیزم اجرایی خود را با سه مرحله، «پیش از ورود»، «ورود» و «ارائه خدمت و مراجعت» مسافران تنظیم و ساختار منظمی برای تعریف بسته‌های درمانی، زمان‌بندی دقیق تا پایان درمان مربوطه و افزایش رضایتمندی آنان تعریف کنند.

بیش از ۲ میلیون گردشگر عراقی تا پایان سال

نماینده اداره کنسولی وزارت امور خارجه نیز در این نشست با ارزیابی آمار ورود گردشگران عراقی به کشور از ابتدای سال ۹۱ تا‌کنون، ورود بیش از ۲ میلیون گردشگر از این کشور را تا پایان سال جاری پیش‌بینی کرد. مجتبی کریمی گفت: طبق آمار موجود، وزارت امور خارجه در سال ۹۱، یک میلیون و صد هزار ویزا در عراق صادر کرده است که این تعداد در سال ۹۲ به تعداد یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفر افزایش یافته است.

این مقام مسوول همچنین از صدور ویزای الکترونیک در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: پیش از این تجربه صدور ویزای الکترونیک در فرودگاه اهواز به دلیل نداشتن مصوبه هیات دولت متوقف شد که به زودی با تقدیم لایحه مربوطه به دولت این امر مجددا تداوم خواهد یافت.

همچنین نماینده اداره کنسولی وزارت خارجه از تنوع روادید قابل استفاده خبر داد و گفت: صدور ویزای نوع T به منظور انجام امور درمانی با قیمت مناسب و ویزای نوع M، برای خانم‌های ایرانی که همسر خارجی دارند با مدت زمان طولانی در دستور کار قرار گرفته است.

کریمی با بیان اینکه این امکان، فرصت مطلوبی برای توسعه گردشگری سلامت کشور به شمار می‌آید، گفت: در حال حاضر کشورهای همسایه همچون امارات با دارا بودن کمتر از ۲۰ بیمارستان تخصصی، عزم خود را جهت جذب گردشگران این حوزه جزم و بسیار موفق عمل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نیاز است ضمن ورود به بازار رقابتی موجود زمان‌بندی دقیقی جهت برنامه‌ریزی از لحظه صدور ویزا تا پذیرش گردشگر به‌عنوان بیمار، دریافت خدمات درمانی، مداوا و بازگشت به مبدا انجام گیرد، گفت: این اقدام به یاری دفاتر خدمات مسافرتی به‌عنوان مجری و شورای راهبردی گردشگری سلامت در قالب حامی و برنامه‌ریز محقق خواهد شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، نخستین نشست تخصصی- منطقه‌ای شورای راهبری گردشگری سلامت پیش از این در تبریز برگزار شده بود.