آثار باستانی خوروین به جا مانده از ۳هزار سال پیش، در حالی یک ماه قبل به کشور بازگردانده شد که پیش از این نیز میراث‌های ملموس دیگری در سال‌های مختلف به ایران بازگردانده شده بودند. دو شمشیر فولادی، سنگ قبر ۹۰۰ ساله، اشیای تاریخی جیرفت، شمشیر صفوی، سکه‌های ساسانی، گل‌نبشته‌های تخت جمشید و... از مهم‌ترین آثاری بودند که طی این سال‌ها به ایران بازگشته است. «خبرآنلاین» در گزارشی به تشریح دو مورد از این آثار بازگردانده شده پرداخته است.

اشیای تاریخی جیرفت در گالری برکت

خرداد ۸۴ اعلام شد گالری انگلیسی برکت از بازپس دادن اشیای تاریخی جیرفت که پیش از این به انگلستان قاچاق شده بود، خودداری کرده است. با قاچاق اشیای تاریخی جیرفت به انگلستان، سه پرونده در مراجع حقوقی لندن توسط ایران مطرح شد که به دنبال پیگیری‌های بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صدور رای به نفع ایران از سوی مراجع حقوقی لندن، اسفند سال ۸۳، دو محموله شامل ۳۰ قطعه از آثار تاریخی - فرهنگی، از گمرک فرودگاه این شهر ترخیص و به سفارت ایران تحویل داده شد که در موزه ملی به نمایش گذاشته شد. اما یک محموله دیگر از اشیای جیرفت که قرار بود از طریق سایت اینترنتی برکت (گالری برکت) در معرض حراج و فروش قرار گیرند در دادگاه بدوی لندن مطرح شد تا با ارائه رای نهایی، این آثار به کشور بازگردانده شود. این محموله یک عدد کاسه مکشوفه از جیرفت است که قرار بود در حراجی «ساتبی» لندن به فروش گذاشته شود. اما به‌دلیل خودداری این گالری از استرداد آثار ایرانی، شکایت سازمان در دادگاه بدوی لندن ثبت شد و سرانجام با تحقیقات و پیگیری ایران این اثر هم به کشور بازگشت.این اشیا در حفاری‌های غیرمجاز توسط شبکه‌های پنهان در جیرفت، جندی‌شاپور و محوطه باستانی لرستان پیدا شده بودند.

گل نبشته‌های تخت جمشید

گل‌نبشته‌های تخت جمشید آثاری هستند که در طول سال‌های ۱۳۱۳ـ۱۳۱۲ در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به سرپرستی ارنست هرتسفلد، باستان‌شناس فقید آلمانی کشف شدند. گل‌نبشته‌ها که تعدادشان به حدود ۳۰ هزار قطعه می‌رسد، با موافقت دولت وقت و به‌منظور انجام مطالعات بلندمدت، به موسسه شرق‌شناسی انتقال یافت. این الواح که گل‌نبشته‌های عصر هخامنشی با خطوط میخی و عیلامی بود به خوانده شدن توسط خط شناسان و کارشناسان موسسه شرق‌شناسی شیکاگو نیاز داشت.۳۰ هزار گل نبشته که بسیاری از آنها قطعه‌های ریز خرد شده بودند در آبان سال ۱۳۱۴ یعنی دو سال بعد از کشف آنها به‌طور موقت به بنگاه شرقی امانت داده شد و در ۵۰ صندوق به آمریکا حمل شد. بازگرداندن بخشی از این الواح تاکنون در سه مرحله انجام شده است. نخستین بار سال ۱۳۲۷ (۱۹۴۸ میلادی) تعداد ۱۷۹ لوح گلی توسط پروفسور جورج کامرون؛ دومین بار سال ۱۳۳۰ (۱۹۵۱ میلادی) در سه صندوق حاوی حدود ۳۵۵۰۰ قطعه ریز و شکسته‌شده و سومین مرحله در بهار ۱۳۸۳ (۲۰۰۴ میلادی) تعداد ۳۰۰ گل‌نبشته دیگر از متن‌های ترجمه شده روی تخت جمشید ازسوی دانشگاه شیکاگو توسط دکتر گیل استاین، مدیر موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو و همچنین دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به ایران بازگردانده شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، علاوه‌بر موارد گفته شده، آثار دیگری نیز که از ایران خارج شده بوده به کشور بازگردانده شده است. با این‌همه هنوز آثار بسیاری از میراث ملموس تاریخی و باستانی کشورمان در موزه‌ها و کلکسیون‌های شخصی در خارج از کشور وجود دارند که باید برای بهره‌برداری‌های علمی و گردشگری به کشور بازگردانده شوند.