لئون مک کارون، فیلمساز و گردشگر انگلیسی تجربه سفر خود به ایران را در قالب مستندی با عنوان «کارون» تدوین و آماده اکران کرده و تجربیات خود از سفر به ایران را در قالب یک گزارش با عنوان «پنج نکته که با سفر به ایران دریافتم» در وب‌سایت انگلیسی «wanderlust» منتشر کرده است.

به گزارش میراث آریا، این پنج ویژگی که مک کارون شرح داده شامل؛ بزرگی ایران، استقبال گرم، محافظه‌کارتر بودن مناطق روستایی نسبت به شهرها،تعارف کردن و جذابیت مردم ایران است. براساس این گزارش، او ایران را کشور بزرگی می‌داند که وسعت آن تقریبا هفت برابر بریتانیا و به بزرگی ایالت آلاسکا است. کارون می‌گوید: «با توجه به تبلیغات و تصوری که از ایران در رسانه‌های جهان وجود دارد بسیاری براین باورند که ایرانی‌ها ازگردشگران غربی استقبال نمی‌کنند، اما بیشتر مردمی که من دیدم به گرمی استقبال کردند و حتی بسیاری از ایرانی‌ها آمریکایی‌ها را هم دوست دارند.»

او ادامه می‌دهد: «تام آلن (همکار فیلمبردارم) و من با پای پیاده به عمق کوه‌های زاگرس سفر کردیم و در این منطقه مراقب حساسیت‌های فرهنگی که وجود دارد بودیم. فرهنگ نجیبانه و مهمان‌نوازی ایرانی‌ها به قدری است که تقریبا امکان وقوع هر نوع حادثه بدی با خارجی‌ها را به مرز صفر می‌رساند.» کارون تعارف را یکی از مقررات سردرگم‌کننده و منحصر به فرد ایرانی‌ها می‌داند و یادآور می‌شود که این رفتار عجیب در همه جای ایران یک هنجار است. تعارف یعنی اینکه مثلا اگر بخواهید چیزی بخرید فروشنده ابتدا به شما خواهد گفت که نمی‌خواهد پولی دریافت کند و به اصرار می‌گوید پول نمی‌گیرد اما نباید شما باور کنید و باید به پرداخت پول اصرار کنید تا پس از دو سه مرتبه اصرار دو طرفه در نهایت فروشنده پول را بگیرد.