قرارگاه تاکنون نزدیک به 330 کیلومتر خطوط مترویی کشور را ساخته یا در دست ساخت دارد

وجود شبکه ایمن و سراسری راه‌ها، علاوه بر این که سبب توزیع عادلانه کالا و خدمات به تمام نقاط کشور می‌شود بهره‌مندی کل کشور از توان و ظرفیت اقتصادی را در پی خواهد داشت که این موضوع باعث رونق اقتصادی و مشارکت جمعی در توسعه و پیشبرد اهداف اقتصاد ملی خواهد شد. در دید کلان نیز تقویت ارتباط و تعاملات اقتصادی با جهان، امری حیاتی محسوب می‌شود که نیازمند شبکه‌های ارتباطی ایمن و سراسری است تا صادرات و واردات کالا و خدمات با کشورهای دیگر بخصوص کشورهای همجوار‌ به نحو مطلوب انجام شود. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) نیز با درک این مهم وارد این عرصه شد و در حوزه‌های مختلف از جمله احداث آزادراه، بزرگراه، خطوط ریلی درون و برون‌شهری، پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح، تونل‌های ترافیکی و قطار سریع‌السیر کارنامه زرینی از خود باقی گذاشته است.

در همین زمینه گفت‌وگویی با مهندس محمدرضا رحمانی مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) انجام شد تا از اقدامات و دستاوردهای سپاه در این حوزه بیشتر مطلع شویم. 

مهندس رحمانی لطفاً بفرمایید هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در چه حوزه‌هایی فعالیت دارد و تاکنون چه دستاوردهایی برای کشور به ارمغان آورده است؟

هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در گرایش‌های راه، راه‌آهن، مترو، پل و تقاطع غیرهمسطح، تونل راه و راه‌آهن، ابنیه، سازه‌های فضایی فعالیت دارد و تاکنون توانسته در هر یک از این گرایش‌ها، پروژه‌های قابل توجهی را اجرا کند که عبارتند از:

 طراحی و اجرای بیش از ۳۳۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در کشور (معادل ۱۳ درصد ظرفیت ساخته‌شده)

 طراحی و اجرای بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر راه آهن در کشور (معادل ۳۰ درصد ظرفیت ساخته‌شده)

 طراحی و اجرای بیش از ۲۰۰ پل و تقاطع غیرهمسطح به طول حدودی ۷۴ کیلومتر

 اجرای بیش از ۱۵۰ کیلومتر تونل راه و راه‌آهن در کشور

 طراحی و اجرای بیش از ۳۳۸ کیلومتر خطوط مترو در کشور (معادل ۴۰ درصد ظرفیت ساخته‌شده)

 طراحی و اجرای بیش از ۱۲۰ ایستگاه مترو در کشور

 اجرای راه‌آهن سریع‌السیر به عنوان اولین قطار پرسرعت کشور

 توسعه سرانه تخت‌های بیمارستانی در مناطق کم‌برخوردار در ۸ استان کشور با ظرفیت بالغ بر ۵۴۰۰ تختخواب (معادل ۴ درصد ظرفیت ساخته‌شده)

 طراحی و اجرای ۲.۱ میلیون مترمربع ابنیه ساختمانی خاص در کشور

 افزایش بیش از ۲.۱ میلیون مترمربع به ظرفیت فرودگاهی کشور

 طراحی و اجرای بیش از ۱.۰۰۰.۰۰۰ مترمربع سازه فضای کار

مهمترین پروژه‌های اجراشده و در دست اجرای قرارگاه در حوزه راه‌آهن کدام پروژه‌ها هستند؟

از مهم‌ترین پروژه‌های قرارگاه در این حوزه می‌توان به راه‌آهن چابهار - زاهدان به طول ۶۳۴ کیلومتر، راه‌آهن کرمانشاه - خسروی به طول ۳۳۰ کیلومتر، راه‌آهن گرگان- اینچه‌برون به طول ۱۱۰ کیلومتر و راه‌آهن سریع‌السیر به طول ۴۱۰ کیلومتر اشاره کرد. پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان استراتژیک‌ترین و بزرگترین پروژه ریلی کشور محسوب می‌شود که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا خواهد کرد این خط آهن به طول ۶۳۴ کیلومتر از شهرهای چابهار، نیک‌شهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور می‌کند که طول آن با احتساب ایستگاه‌ها به ۷۵۰ کیلومتر می‌رسد. در سال جاری قطعه خاش- زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر به بهره‌برداری رسید. از مهمترین اهداف این پروژه، توسعه حمل و نقل ریلی در راستای ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال کشورهای آسیای میانه و مرکزی به آب‌های آزاد و تسهیل و توسعه ترانزیت کالا از سواحل مکران و بندر شهید بهشتی چابهار است.

همچنین زیرسازی قطعه اول و دوم و روسازی قطعه سوم راه‌آهن خواف- هرات مجموعاً به طول ۱۳۸ کیلومتر از دیگر پروژه‌های قرارگاه در این حوزه می‌باشد که مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

از جمله ملموس‌ترین پروژه‌های قرارگاه برای مردم جامعه، پروژه‌های گرایش پل و تقاطع غیرهمسطح این مجموعه است. لطفاً اشاره‌ای هم به مهمترین پروژه‌های قرارگاه در این حوزه داشته باشید؟  

قرارگاه در این حوزه پروژه‌های بسیاری را در استان‌های مختلف کشور اجرا کرده است. پل طبقاتی بزرگراه شهید صدر تهران به عنوان اولین پل تک‌پایه کشور به طول ۱۱ کیلومتر از مهمترین پروژه‌های قرارگاه در این حوزه است. این پروژه از حد فاصل تقاطع بزرگراه‌های مدرس- صدر در شمال غرب شروع می‌شود و تا تقاطع بزرگراه‌های بابایی - امام علی(ع) در شمال شرق تهران امتداد می‌یابد. عملیات اجرایی این پروژه ظرف مدت دو سال و بدون قطع آمد و شد در محل اجرای پروژه کار بسیار مشکلی بود که با اراده متخصصان جوان ایرانی در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) انجام شد. پل شهید محمدعلی جناح در تهران به طول ۱.۵ کیلومتر، پل کاروانسرای سنگی ۱ و ۲ در تهران، پل ولیعصر شیراز، پل و تقاطع غیرهمسطح قدس قزوین و تقاطع‌های غیرهمسطح مختلف در شهر کرمان و اراک نمونه‌ای از توانمندی و تخصص قرارگاه در این حوزه است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و لزوم ایجاد تونل در بسیاری از مسیرهای راه و راه‌آهن، آیا قرارگاه در احداث تونل هم توانسته به این حوزه خدمت کند؟  

بله. قرارگاه با در اختیار داشتن ماشین‌آلات و تجهیزات منحصر به فرد از جمله دستگاه‌های حفاری مکانیزه تمام مقطع (TBM) در قطرهای مختلف توانسته است در کنار نیروی انسانی متخصص و کارآمد خود، به خلق شگفتی‌های زیادی در حوزه حفاری تونل راه و راه‌آهن بپردازد. برای مثال می‌توان به احداث دو رشته تونل رفت و برگشت در آزادراه اراک- خرم‌آباد اشاره کرد که طول آن جمعاً به ۶۱۸۰ متر می‌رسد و به عنوان بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور شناخته می‌شود و نقش میانبر را در مسیر بروجرد به خرم‌آباد ایفا می‌کند. این تونل‌ها با دارا بودن پارکینگ‌های توقف اضطراری و تجهیز به تمامی سامانه‌های الکترونیکی هدایت ترافیک، تهویه و اطفای حریق، سطح بالایی از ایمنی ترافیکی را ایجاد کرده‌اند. همچنین طراحی و احداث تونل راه‌آهن دورود- خرم‌آباد به طول ۴۵۰۰ متر به عنوان طویل‌ترین تونل راه‌آهن کشور، تونل نیایش به طول ۳ کیلومتر، تونل دو قلوی شهید حکیم در مجموع به طول ۲ کیلومتر، تونل امامزاده هاشم(ع) به طول ۳ کیلومتر و تونل کوهسار فضیلت شیراز به طول ۶۰۰ متر نیز از دیگر پروژه‌های مهم قرارگاه در این حوزه محسوب می‌شود.

با توجه به نقش مهم مترو در نقل و انتقالات شهری، بفرمایید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در این حوزه چه دستاوردهایی داشته است؟

در حوزه مترو نیز اجرای چندین پروژه مترو در تهران و سایر شهرهای کشور به طول ۳۳۸ کیلومتر با ۱۲۰ ایستگاه از افتخارات قرارگاه به شمار می‌رود که تعدادی از آنها اجرا و تعدادی در دست اجرا می‌باشد. از میان این پروژه‌ها می‌توان به خط ۲ قطار شهری مشهد به طول ۱۴ کیلومتر، خط ۳ متروی مشهد به طول ۲۸ کیلومتر، خط ۲ متروی تبریز به طول ۲۲ کیلومتر، خط ۲ متروی شیراز به طول ۱۷ کیلومتر، خط ۷ متروی تهران به طول ۲۷ کیلومتر، خط ۸ متروی تهران به طول ۵۲ کیلومتر و خط A متروی قم به طول ۱۴ کیلومتر اشاره کرد.

خط ۱۰ متروی تهران به طول ۴۳ کیلومتر با ۳۵ ایستگاه و همچنین خط ۴ مترو مشهد به طول ۱۷.۵ کیلومتر با ۱۵ ایستگاه از جمله پروژه‌هایی هستند که عملیات اجرایی آنها در سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.

*در ابتدا اشاره‌ای به توسعه سرانه تخت‌های بیمارستانی توسط قرارگاه داشتید. لطفاً در این باره هم توضیح دهید.

یکی از حوزه‌هایی که برای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه برخوردار است حوزه سلامت جامعه است. بر این اساس، تفاهم‌نامه‌ای مابین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و وزارت بهداشت امضا شد و این وزارتخانه احداث پروژه‌های بیمارستانی و سایر ابنیه بهداشتی، درمانی و آموزشی در نقاط مختلف کشور را بر اساس نیازسنجی به قرارگاه واگذار نمود. افزایش ظرفیت پذیرش بیماران، کمک به افزایش سطح سلامت و افزایش ظرفیت آموزشی- پزشکی از اهداف این طرح می‌باشد.

گرچه پیش از این نیز پروژه‌های دیگری در این حوزه توسط قرارگاه انجام شده بود اما بر اساس این تفاهم‌نامه، به صورت نظام‌مند، احداث چندین پروژه بیمارستانی در دستور کار قرارگاه قرار گرفت که می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 بیمارستان شهدای تجریش تهران

 بیمارستان پوست رازی تهران

 بیمارستان تبریز

 بیمارستان خرم‌آباد

 بیمارستان ارومیه

 بیمارستان یزد

 بیمارستان شهید باهنر کرمان

 بیمارستان دیر بوشهر

 بیمارستان محمدرسول الله (ص) شیراز

یکی دیگر از شاهکارهای مهندسی قرارگاه که همواره پیش چشم مردم تهران است پل طبیعت می‌باشد. لطفا در باره این پروژه هم توضیح دهید.

یکی از حوزه‌های کاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، حوزه سازه‌های فضایی است که برای احداث بناهای ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از پروژه‌های قرارگاه در این حوزه می‌توان به پل طبیعت اشاره کرد. پل طبیعت، پلی تفریحی و گردشگری در شهر تهران و در غرب اراضی عباس‌آباد و بر فراز بزرگراه مدرس می‌باشد که مساحت آن ۷ هزار مترمربع و در ۳ طبقه ساخته شده است. وزن سازه فلزی پل در حدود ۲ هزار تن، طول آن در حدود ۲۷۰ متر و حداقل عرض آن ۱۰ و حداکثر ۴۰ متر می‌باشد و حداکثر ارتفاع آن از سطح زمین ۳۴ متر است. پل طبیعت افتخارات متعدد ملی و بین‌المللی را در حوزه فنی و معماری کسب کرده که عناوین سازه برتر فولادی کشور، خشت طلایی سازمان ملل و جایزه مدیریت پروژه از مؤسسه PMI از جمله آنهاست.

گنبد مینا یا آسمان‌نمای بزرگ تهران نیز از دیگر پروژه‌های قرارگاه در این حوزه است که به عنوان بزرگ‌ترین آسمان‌نمای آسیای غرب، در جنوب اراضی عباس‌آباد واقع شده است و در فضایی به وسعت هزار و ۸۰۰ مترمربع در دو بخش گالری و سالن نمایش به ظرفیت ۱۵۰ نفر احداث شده است. گنبد مقبره‌الشهدای شهرک شهید محلاتی تهران، تالار قرآن همدان، موزه دفاع مقدس زاهدان و تبریز از جمله پروژه‌های حوزه سازه‌های فضایی قرارگاه است.

مسکن همواره یکی از چالش های دولت ها در ادوار مختلف بوده است ، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در این حوزه چه اقداماتی انجام داده است.

با توجه به حضور پر تعداد بخش خصوصی در عرصه ساخت مسکن، پیش از این قرارگاه در این گرایش فعال نبوده است؛ اما با توجه به نیاز فعلی کشور به تولید انبوه مسکن در اقصی‌نقاط ایران اسلامی و بر اساس ارزیابی و تحقیقات انجام‌شده در یک سال اخیر، قرارگاه با استفاده از ظرفیت داخلی با الگوبرداری از نمونه‌های بین‌المللی و بومی‌سازی داخلی با هدف همکاری با دولت، تولید مسکن با روش صنعتی را آغاز نموده است. برای این منظور طراحی‌هایی صورت گرفته و تجهیزات لازم تأمین شده است و با اخذ مجوزات لازم از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دو پروژه ۵ هزار واحدی مهرگان شهر قزوین و ۳ هزار واحدی ایوانکی سمنان را شروع کرده است. از ویژگی های خاص این روش سرعت اجرای کار به همراه تضمین قیمت و کیفیت است.

آیا هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه در حوزه مسئولیت اجتماعی هم فعالیت‌هایی داشته است؟

بله. هلدینگ راه وشهرسازی قرارگاه همچون سایر هلدینگ‌های این مجموعه، بر اساس رسالت مردم‌داری و مردم‌یاری در شعاع ۷۰ کیلومتری پروژه‌های عمرانی خود در سراسر کشور به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی توجه ویژه‌ای دارد که از مهمترین این اقدامات می‌توان به این موارد اشاره کرد:

حوزه فعالیت‌های اجتماعی:

 تهیه و توزیع ۸۵۰ سری جهیزیه بین زوج‌های شناسایی‌شده در مناطق محروم کشور

 تهیه و توزیع ۸۰ هزار بسته آموزشی در آغاز سال تحصیلی و توزیع آن در بین دانش‌آموزان روستاهای نقاط محروم اطراف پروژه‌های فعال

 تهیه و توزیع ۵۰ هزار بسته معیشتی در غالب رزمایش کمک مؤمنانه

 امدادرسانی در حوادث غیرمترقبه کشور اعم از سیل، زلزله در نقاط حادثه‌خیز استان‌های کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، فارس، لرستان و تهران

حوزه فعالیت‌های عمرانی :

 بیش از ۴۰۰ مورد مرمت راه روستایی

 احداث و مرمت مدرسه و فضای آموزشی ۵۰ مورد

 احداث و مرمت خانه بهداشت ۴۰ مورد

 احداث و مرمت مسجد،  حسینیه، خانه عالم ۵۰۰ مورد

Untitled-1 copy