مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان هرمزگان (سهامی‌عام) صبح روز شنبه سیزدهم بهمن‌ماه سال‌جاری در محل تالار بانک سپه در تهران برگزار شد.
مجمع این شرکت با حضور بیش از ۹۷درصد از سهامداران رسمیت یافت و علیرضا حیدرآبادی‌پور،‌ ریاست جلسه را عهده‌دار شد، ضمن اینکه علی‌اکبر دیلمانی‌زاد و محمدعلی احمد‌زاد اصل ناظران جلسه بودند و مرتضی سیدصالحی هم منشی هیات‌رییسه مجمع سیمان هرمزگان بود.

بنابراین گزارش، پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره از سوی مهندس محمدربانی، مدیرعامل شرکت، صورت‌های مالی و ترازنامه شرکت برای سال مالی منتهی به 30 آبان 1386 به تصویب حاضران رسید. همچنین مقرر شد که به ازای هرسهم 170تومان سود خالص پرداخت شود.
انتخاب موسسه حسابرسی هشیار به مند به عنوان حسابرس قانونی و روزنامه دنیای‌اقتصاد به عنوان روزنامه کثیرالانتشار از دیگر مصوبات مجمع سیمان هرمزگان بود.

خلاصه‌ای از گزارش هیات‌مدیره به مجمع عمومی
با حمد و سپاس فراوان به درگاه خداوند متعادل به استحضار می‌رساند در سال مورد گزارش، شرکت سیمان هرمزگان به لطف خداوند و در سایه تلاش کارگران و مهندسین و مدیران به موفقیت‌های خوب و ارزشمندی دست یافته است، اگر چه شرکت بلکه صنعت سیمان با چالش‌های مهمی از جمله تثبیت قیمت سیمان و بی‌نقشی تولیدکننده در قیمت‌گذاری و توزیع، تفاوت فاحش قیمت فروش محصول با نرخ آزاد و محدودیت در معاملات و خریدهای خارجی دست به گریبان بوده است. برخی از موفقیت‌ها و نکات برجسته فعالیت‌های شرکت به این شرح است:
- عرضه بیش از دومیلیون تن سیمان به بازار
- تبدیل سوخت کوره‌ها از مازوت به گاز طبیعی
- توجه اساسی به بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده
- بهره‌برداری صحیح از معادن و بهبود تنظیم مواد خام
- و توجه به نیروی انسانی فعال و حفظ پرسنل متخصص

تولید و فروش:
الف: کلینکر
با توجه به ظرفیت اسمی کارخانه که ۱۸۰۰۰۰۰تن در سال می‌باشد، تولید کلینکر در سال مالی مورد اشاره ۱۹۶۷۱۱۶ تن معادل ۳/۱۰۹درصد بوده است که نسبت به دوره قبل ۸/۱درصد افزایش و در طول سال‌های فعالیت کارخانه یک رکورد محسوب می‌شود. متوسط تولید روزانه هر کوره براساس تعداد روزهای کارکرد ۳۲۱۱تن بوده است.
ب: سیمان
فروش سیمان به میزان ۲۰۲۷۵۴۴تن معادل ۴/۱۱۰درصد ظرفیت اسمی و با ۴درصد افزایش نسبت به دوره قبل که در طول دوره فعالیت شرکت یک رکورد محسوب می‌شود.
ج: تولید سیمان پوزولانی
شرکت موفق گردید با خرید و نصب تجهیزات لازم و استفاده از امکانات موجود از مهرماه، سیمان پرتلند پوزولانی را نیز تولید و به بازار عرضه نماید. لذا از مجموع سیمان فروش رفته ۳۴۱۸۳تن معادل ۶۸/۱درصد سیمان پوزولانی بوده است. لذا این امکان فراهم شده است که یک‌سوم تولید روزانه به صورت پرتلند پوزولانی تولید شود، لکن با توجه به مشکلات بازاریابی اولیه و مقاومت‌هایی که از طرف خریداران به علت عدم شناخت از این سیمان وجود داشته تولید و عرضه سیمان پرتلند پوزولانی به تدریج افزایش می‌یابد.
پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1386 بتوانیم مطابق ظرفیت ایجاد شده روزانه بیش از 2000 تن را به صورت پرتلند پوزولانی به بازار عرضه نماییم. تاثیر این اقدام در کاهش قیمت تمام شده بر اعضای محترم مجمع پوشیده نیست.

توزیع:
استحضار دارند که سیمان در «سبد حمایتی» قرار دارد و توزیع آن مطابق برنامه‌ها و سهمیه‌بندی است که از طرف وزارت بازرگانی به کارخانجات سیمان ابلاغ می‌شود. حوزه توزیع سیمان کارخانه سیمان هرمزگان، طبق دستورالعمل مزبور استان‌های هرمزگان، کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و فارس است.
حدود 70درصد تولید به استان هرمزگان و بقیه به سایر استان‌ها اختصاص داده شده است. با توجه به ضوابط موجود، شرکت نقش مستقیمی در توزیع و قیمت فروش سیمان ندارد.

معادن:
در سال مالی ۸۶-۸۵ جمعا ۳۰۵۵۰۰۰ تن خاک از معادن مارل و آهک استخراج و به سنگ‌شکن منتقل شده است (به طور متوسط روزانه ۱۰۰۰۰تن). استخراج و بارگیری و حمل مواد از معدن توسط پیمانکار انجام می‌شود، مطالعات تفضیلی معادن که در دوره قبل به اتمام رسیده بهره‌برداری از معادن و تنظیم مواد خام برای پخت را در شرایط مطلوب‌تری نسبت به قبل قرار داده است.
تبدیل سوخت کوره:
براساس قراردادی که در سال ۱۳۸۲ با شرکت ملی گاز ایران بسته شد، در اوایل سال مالی گاز به کارخانه تحویل و لذا از فروردین‌ماه برای سوخت کوره‌ها از «گاز طبیعی» استفاده می‌شود. این امر علاوه بر کاهش هزینه سوخت و کاستن از هزینه‌های تعمیر و نگهداری و تسهیل در تامین سوخت اثر جانبی قابل توجهی نیز به همراه داشته و آن حذف ماشین‌آلات آلکالی بای‌پاس از پروسه خط تولید است.
توضیح اینکه مزاحمت ناشی از سولفور نسبتا زیاد در مواد اولیه کارخانه، در مرحله پخت با سولفور موجود در مازوت تشدید
می‌شود.
بنابراین جهت کاهش اثر این مواد مزاحم در فرآیند تولید، طراح سیستم آلکالی بای‌پاس را پیش‌بینی و ماشین‌آلاتی نیز برای این سیستم نصب و راه‌اندازی شده که تا قبل از تغییر سوخت از آن بهره‌برداری می‌شد. با توجه به اینکه گاز برخلاف مازوت فاقد سولفور می‌باشد، پس از تغییر سوخت مشاهده شد که اصولا نیازی به وجود آلکالی بای‌پاس نبوده و لذا از پروسه تولید خارج شد.
این امر باعث شد حدود ۱درصد مواد اولیه که قبل از ورود به کوره، از سیستم خارج و به صورت ضایعات به محوطه بیرون کارخانه انتقال می‌یافت، اصولا وجود نداشته باشد.
اضافه می‌نماید تجمع این مواد در محوطه همواره یکی از نگرانی‌های زیست‌محیطی و مورد توجه سازمان محیط‌زیست استان بوده که اینک به کلی برطرف شده است.

مصرف انرژی:
مصرف انرژی الکتریکی در سال ۸۶-۸۵ برای هر تن سیمان ۳/۹۷کیلووات ساعت بوده است که نسبت به رقم سال قبل، ۶/۴درصد کاهش داشته است.
مصــــرف انرژی حرارتــی (سوخت) اگرچه کاهش نداشته، لکن تبدیل سوخت به گاز طبیعی هزینه‌های سوخت را کاهش داده است.

بهای تمام شده محصول:
بهای تمام شده سیمان تولیدی شرکت در سال مورد گزارش معادل ۱۶۵۵۰۳ریال بالغ شد که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته معادل ۴درصد افزایش نشان می‌دهد.

نصب سنگ‌شکن:
نصب سنگ‌شکن 1200تنی خط II به‌رغم ایجاد مشکلات با پیمانکار نصب‌کننده، توسط پرسنل و کارشناسان کارخانه انجام گردید و با حضور کارشناس شرکت فروشنده تا پایان سال 1386 راه‌اندازی خواهد شد.

انجام تغییرات در آسیاب مواد جهت رسیدن به ارقام گارانتی ظرفیت:
با توجه به اینکه آسیاب‌های مواد کارخانه به ظرفیت و ارقام گارانتی نرسیده است، براساس توافق با فروشنده یعنی شرکت پلی زیوس آلمان، هم‌زمان با تعمیرات اساسی کوره II در آذرماه بخش عمده‌ای از اصلاحات با حضور کارشناس فروشنده انجام و فقط تعویض فن آسیاب به علت اشتباه فروشنده در ارسال فن مربوطه، به بعد از سال‌مالی موکول شده است. با اصلاح ظرفیت آسیاب انتظار می‌رود شاهد شرایط بهتری از نظر کمی و کیفی برای تامین مواد خام برای کوره و نیز کاهش مصرف انرژی الکتریکی باشیم.
اصلاح شبکه آبرسانی داخلی:
شبکه آبرسانی داخلی خط تولید به گونه‌ای اجرا شده بود که اولا آبرسانی در دو خط تولید از هم تفکیک نشده، ثانیا ارتباط منابع سه‌گانه آب به گونه‌ای بود که امکان قطع آب از یک منبع و برداشت از منبع دیگر وجود نداشت، لذا تمیز کردن و شست‌و‌شوی منابع آب که حداکثر هر ۳سال یک بار باید انجام شود از ابتدای راه‌اندازی میسر نشده بود.
به‌علاوه انجام تعمیرات روی خطوط آبرسانی بدون قطع کامل آب که مستلزم توقف کامل همزمان کوره‌ها می‌باشد، ممکن نبود. در سال مورد گزارش با همت مسوولان و کارشناسان بخش آبرسانی، این نقیصه مرتفع و شبکه آبرسانی کارخانه به حالت طبیعی برگشت و منابع آب نیز شست‌و‌شو و تعمیرات خطوط لوله هم انجام شد.

کارگاه نوسازی و ساخت:
در ادامه روند تعمیر و راه‌اندازی و بهسازی ماشین‌افزارهای کارگاه نوسازی کارخانه، این برنامه در سال‌مالی ۸۶-۸۵ ادامه و تکمیل گردید به گونه‌ای که کلیه ماشین‌ها در وضع مطلوبی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و با خرید تجهیزات جدیدی بالغ‌بر ۳۰۰میلیون ریال امکانات خوبی برای نوسازی ساخت قطعات موردنیاز خط تولید ایجاد شده است که با توجه به شرایط خاص منطقه خمیر و محدودیت شدید امکانات بیرونی، بسیار مفید و به‌علاوه کارآیی و بهره‌وری پرسنل مربوطه را افزایش داده است.

نیروی انسانی:
با توجه به شرایط ویژه منطقه بندر خمیر به‌رغم رشد توسعه صنعتی استان متاسفانه این شهرستان از نظر امکانات رفاهی - بهداشتی و آموزشی همچنان جزو مناطق بسیار محروم تلقی می‌گردد، در این شرایط جذب و نگهداری نیروی انسانی متخصص به‌ویژه در بخش‌های مدیریتی و کارشناسی از دغدغه‌های مدیریت می‌باشد. در این زمینه نیز اقداماتی صورت گرفته که به اهم آنها اشاره می‌شود:
- حمایت و پشتیبانی مالی و رفاهی از ۴ واحد آموزشی در سطح ابتدایی و راهنمایی که اکثر فرزندان پرسنل ساکن در شهرستان خمیر در آنها تحصیل می‌کنند.
- احداث یک باب ساختمان در شهرک‌های مسکونی و تحویل آن به شرکت تعاونی مصرف کارکنان و فعال شدن شرکت تعاونی مصرف در جهت عرضه مایحتاج و لوازم ضروری خانواده‌های کارکنان که بحمدا... تاثیر مثبتی در روحیه همکاران و خانواده آنان داشته است.
- پیشیبانی و حمایت از فعالیت‌های شرکت تعاونی مسکن کارکنان.
- تحت‌پوشش قرار دادن کارکنان و خانواده آنها در بیمه‌های تکمیلی و افزایش مراقبت‌های پزشکی با انجام معاینات دوره‌ای کامل کارکنان.
- بهره‌برداری از استخر سرپوشیده جهت استفاده کارکنان و خانواده آنها و حمایت‌های لازم در جهت پرداختن کارکنان به رشته‌های موردعلاقه ورزشی با هماهنگی اداره تربیت‌بدنی شهرستان.
- برنامه‌ریزی آموزشی برای همکاران براساس نیازهای آموزشی واحدها و برگزاری دوره‌های آموزشی.
- بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل کارکنان و اجرای آن از ابتدای آبان‌ماه سال ۸۶ که بخش عمده‌ای از مشکلات غیرهمسان بودن دستمزدها را حل نموده است.
موارد فوق بخشی از اقدامات انجام‌شده در مورد نیروی انسانی شاغل بوده است که البته با عنایت به اینکه همکاران ما در شرکت از سرمایه‌های با ارزش و عمده شرکت محسوب می‌شوند، همچنان باید در جهت حفظ و حراست از این سرمایه ارزشمند تلاش نموده و تمهیدات لازم را در جهت رشد و ارتقای مادی، رفاهی و فرهنگی آنان اتخاذ نماییم.

فعالیت‌های بعد از دوره‌ مالی تا تشکیل مجمع:
۱ - تکمیل برنامه اصلاحی آسیاب مواد II
با ارسال فن آسیاب مواد توسط شرکت آلمانی، برنامه اصلاحی آسیاب همزمان با تعمیرات اساسی خط II در آذرماه انجام و کارشناس ذی‌ربط آلمانی جهت بررسی و تحویل گارانتی‌ها در کارخانه حضور یافته است.
۲ - فروش سیمان پوزولانی به تدریج افزایش یافته و به روزانه ۱۵۰۰تن بالغ شده است، همچنین دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد برای این سیمان به مراحل پایانی نزدیک شده و لذا تحویل یک سوم سیمان تولیدی کارخانه به صورت پرتلند پوزولانی ان‌شاءا... تا اسفندماه محقق خواهد شد.
3 - راه‌اندازی سنگ‌شکن:راه‌اندازی بدون‌بار سنگ‌شکن با موفقیت انجام گرفته و طبق توافق و برنامه اعلام شده کارشناس خارجی در اواسط بهمن‌ماه جهت راه‌اندازی با بار و تحویل موقت در کارخانه حضور خواهد یافت.
۴ - طرح توجیهی فنی - مالی توسعه کارخانه به ظرفیت ۳۳۰۰تن در روز تهیه گردیده و مکاتبات لازم با مسوولان ذی‌ربط انجام شده و در صورت امکان استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی، اجرایی خواهد شد.