رسول اف از اقتصاد نوین رفت

گروه بازار پول- مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک اقتصاد نوین روز گذشته برگزار شد. دکترجلال رسول اف مدیرعامل مستعفی بانک اقتصاد نوین صندلی مدیریت نخستین بانک خصوصی پس از انقلاب را به طاهری بهبهانی عضو اسبق هیات‌مدیره بانک ملی سپرد. رسول اف در سال ۸۴ پس از بازنشستگی در بانک کشاورزی بلافاصله برای اداره بانک اقتصاد نوین دعوت به کار شد.

در سال ۸۴ اقتصاد نوین، بانک کوچکی با ۲۶ شعبه و ۱۰۰۰میلیارد ریال سرمایه اولیه بود.

در حال حاضر سرمایه‌ ثبت شده این بانک ۲۵۰۰ میلیارد ریال است و ۲۰۰ شعبه فعال دارد. حجم سپرده‌های بانک اقتصاد نوین در سال ۸۴ معادل ۱۲هزار و ۴۷میلیارد ریال بود که این رقم در پایان سال ۸۶ به ۶۲هزار و ۵۴۷میلیارد ریال رسید. مانده تسهیلات اعطایی این بانک در پایان سال ۸۴ معادل ۹هزار و ۴۶میلیارد ریال بود که این رقم در پایان سال ۸۶ به رقم ۵۳هزار و ۶۱۲میلیارد ریال افزایش یافت. از جلال رسول اف در محافل بانکی به عنوان یک مدیر موفق یاد می‌شود. در یک سال گذشته بارها شایعه استعفای رسول اف از مدیریت بانک اقتصاد نوین بر سر زبان‌ها می‌افتاد اما هر بار شایعه فروکش می‌کرد و او به فعالیت خود ادامه می‌داد. برخی منابع نزدیک به هیات‌مدیره بانک اقتصاد نوین از اختلاف نظر وی با برخی از سهامداران عمده بانک خبر می‌دادند.

گفته می‌شود وی با برخی سهامداران عمده این بانک بر سر مسائلی از جمله رعایت سقف فردی برای دریافت تسهیلات بانکی اختلاف نظر داشته است. چندی پیش بخشی از سهام بانک اقتصاد نوین که به عنوان وثیقه نزد بانک کشاورزی نگهداری می‌شد به علت تعویق درپرداخت مطالبات این بانک توقیف شد. شنیده‌ها حاکی است این موضوع اختلاف‌ نظرها را در این بانک تشدید کرده است. یک منبع آگاه در بانک مرکزی به خبرگزاری ایلنا گفته است: رسول‌اف به دلیل اختلاف‌نظر بر سر نسبت کفایت سرمایه، رعایت سقف فردی سهامداران و سایر ضوابط مربوط به رعایت نسبت‌های بانکی با یکی از اعضای هیات‌مدیره بانک اختلاف‌نظر داشته و همواره به دلیل پایبندی به اصول بانکداری، دیدگاهش با فرد مذکور محل اختلاف بوده است لذا مجبور به استعفا شده است. این منبع آگاه گفته است: اختلاف رسول‌اف جنبه سلیقه‌ای نداشته؛ چرا که رسول‌اف از جمله مدیران موفق بانکی است که اصول بانکی را قربانی نظرات شخصی نمی‌کند. برپایه گفته این مقام بانک مرکزی، از آنجا که بانک‌های خصوصی کشور امید نظام بانکی ایران هستند، بانک مرکزی در صدد است که با کمترین حاشیه این جابه‌جایی صورت می‌گیرد تا لطمه‌ای به سهامداران و سپرده‌گذاران وارد نشود. گفته می‌شود بانک مرکزی پیش از این مانع رفتن رسول‌اف از بانک اقتصاد نوین می‌شد و به همین دلیل استعفاهای مکرر وی راه به جایی نمی‌برد. رسول‌اف در سال جاری با مرگ فرزند خود در سقوط هواپیمای خطوط قرقیزستان داغدار شد. اگر چه وی مدت‌ها پس از این حادثه هم به کار خود ادامه داد، اما این واقعه نیز شاید در رفتن رسول‌اف از بانک اقتصاد نوین بی‌تاثیر نبوده است.

روایت روابط‌عمومی اقتصاد نوین از مراسم تودیع و معارفه

مدیرعامل جدید بانک اقتصاد نوین طی مراسمی با حضور اعضای هیات‌مدیره، مشتریان، مدیران عامل شرکت‌های وابسته، معاونان، مدیران، روسای ادارات و تعدادی از سهامداران اقتصاد نوین معرفی شد.در این مراسم سید عبدالحسین ثابت نایب‌رییس هیات‌مدیره بانک اقتصاد نوین ضمن اشاره به خدمات ارزنده دکتر رسول‌اف در بانک اقتصاد نوین گفت: تلاش همکاران بانک با مدیریت دکتر رسول‌اف موجب شد که بانک اقتصاد نوین در سه سال اخیر به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد.وی با اظهار تشکر و قدردانی از اقدامات دکتر رسول‌اف در این بانک گفت: اصرار ایشان به استعفا موجب پذیرش خواسته ایشان شد.

نایب‌رییس هیات‌مدیره بانک اقتصاد نوین درباره مدیرعامل جدید این بانک گفت: آقای طاهری بهبهانی از همکاران با سابقه نظام بانکی است که حضور ایشان در بانک اقتصاد نوین در تداوم اقدامات انجام شده موجب اعتلای بیش از پیش نخستین بانک خصوصی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.در ادامه این مراسم دکتر جلال رسول‌اف با بیان اینکه در این گونه جلسات علاقه‌ای به ارائه گزارش کار ندارد، گفت: دستاوردها و موفقیت‌های حاصله نتیجه تلاش همکاران بانک در تمام سطوح است و این موفقیت‌ها متعلق به مجموعه بانک اقتصاد نوین است.وی با اشاره به برخی موضوعات استراتژیک بانک گفت: در سال‌جاری دو بار تعدیل مثبت در مورد EPS بانک داشتیم.

دکتر رسول‌اف درباره منابع بانک نیز گفت: منابع بانک در وضعیت با ثبات قرار دارد که این موضوع بدون توسل به جذب منابع گران‌قیمت محقق شده است.وی همچنین به اخذ مجوز افزایش سرمایه بانک اقتصاد نوین اشاره کرد و گفت: مجوز افزایش ۳هزار میلیارد ریالی بانک از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ شده است.وی گفت: سرمایه پایه بانک در پایان شهریورماه امسال به ۴هزارو ۵۸۱میلیارد ریال رسید که این رقم در زمان شروع کار در بانک اقتصاد نوین ۵۰۰میلیارد ریال بود. دکتر رسول‌اف همچنین به رشد فزاینده شبکه شعب بانک اقتصاد نوین اشاره کرد و گفت: بانک اقتصاد نوین در حال حاضر با ۲۰۰ شعبه گسترده‌ترین شبکه شعب را در میان بانک‌های خصوصی کشور در اختیار دارد.وی گفت: مجوز راه‌اندازی ۲۵ شعبه دیگر از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دست پیگیری است و این شعب تا پایان بهمن‌ماه به شبکه گسترده بانک خواهند پیوست. وی از رشد کیفی خدمات در شبکه شعب این بانک خبر داد و گفت: ۶۰ شعبه بانک اقتصاد نوین تا پایان سال گواهینامه ۹۰۰۱-ISO اخذ می‌کنند. دکتر رسول‌اف از انجام کنترل داخلی بانک بر مبنای استانداردهای کمیته بال در بانک اقتصاد نوین خبر داد و گفت: کنترل داخلی بانک موجب شد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بانک اقتصاد نوین قدردانی کند. علاوه بر این بانک اقتصاد نوین به عنوان نخستین بانک خصوصی کشور برای اولین‌بار توسط یک موسسه بین‌المللی معتبر مورد ارزیابی قرار گرفته است که این ارزیابی در عرصه‌های بین‌المللی بسیار تاثیرگذار است.وی با اشاره به این که مدیریت ریسک بانک اقتصاد نوین به عنوان یک الگو در نظام بانکی مورد استناد قرار گرفته است، گفت: مدیریت ریسک بانک اقتصاد نوین به عنوان یکی از مزیت‌های استراتژیک بانک اقتصاد نوین همچنان بدون رقیب است. وی همچنین از راه‌اندازی حسابرسی خصوصی در بانک اقتصاد نوین خبر داد و گفت: بانک اقتصاد نوین تنها بانک کشور است که حسابرسی خصوصی راه‌اندازی کرده است، تاکنون ۱۴۰ شعبه بانک اقتصاد نوین مورد حسابرسی خصوصی قرار گرفته است. در ادامه مراسم معرفی مدیرعامل جدید بانک اقتصاد نوین، سید احمد طاهری بهبهانی مدیرعامل جدید بانک اقتصاد نوین طی سخنانی اظهار داشت: کسب جایگاه بانک برتر توسط بانک اقتصاد نوین از سوی نشریه معتبر بنکر نشان‌دهنده اقدامات زیربنایی در بانک اقتصاد نوین است.وی گفت: انتظار از دکتر رسول‌اف این است که همچنان ارتباط خود را با مجموعه بانک اقتصاد نوین حفظ کند، تا این بانک‌ همچنان از تجربیات ارزنده ایشان بهره‌مند باشد.

سوابق مدیرعامل جدید

سید احمد طاهری بهبهانی مدیرعامل جدید بانک اقتصاد نوین فعالیت بانکی خود را از بانک ملی ایران آغاز کرده است. مدیریت منطقه حوزه خلیج‌فارس بانک ملی ایران، مدیریت منطقه خوزستان بانک ملی ایران، مدیریت منطقه حوزه‌های انگلستان،‌ مدیترانه و شعبه مرکزی لندن بانک ملی ایران، مدیرعامل قائم مقام بانک IOIB (صادرات فعلی لندن) نایب‌رییس وام‌های سندیکایی و روابط کارگزاری بانک میانه امارات متحده عربی، مدیرعامل شرکت کویتی Etemad co، نایب‌رییس و مدیر ارشد اجرایی حوزه انگلستان بانک خاورمیانه امارات متحده عربی، رییس کل مشتریان هدف بانک خاورمیانه امارات متحده عربی، مدیر ارشد اجرایی حوزه انگلستان بانک عمان، رییس روابط کارگزاری بانک عمان، رییس هیات‌مدیره و مشاور مدیرعامل بانک اسلامی دبی و مشاور مالی بانک خصوصی ایرانی از جمله سوابق بانکی مدیرعامل جدید بانک اقتصاد نوین است.