شماره روزنامه ۶۰۱۰
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۹۶ دنیای اقتصاد

اخبار فرهنگ و هنر - روزنامه شماره ۵۹۹۶

  • استارت پایتخت در بهار تهران

    دنیای اقتصاد: تلویزیون قصد جدی برای ساختن پایتخت ۷ دارد. گویا مذاکرات هم بی‌نتیجه نبوده و حتی خبرهایی از آغاز پیش‌تولید سری هفتم سریال پایتخت هم به صورت غیررسمی و درگوشی در حال انتشار است. پیش از این شایعه شده بود که تیم سازندگان پایتخت قرار است سریالی جدید را با حال‌وهوای پایتخت در شبکه نمایش خانگی بسازند، برخی شایعه‌ها هم حاکی از ساخت فیلم سینمایی پایتخت بود. خلاصه هرازگاهی شایعه جدیدی درباره این سریال محبوب تلویزیونی دهان به دهان می‌چرخید و مخاطبان را امیدوار به تماشای آن می‌کرد.
  • یک نقاشی ناتمام؛ ۳۲ میلیون دلار!

    دنیای اقتصاد: گوستاو کلیمت باز هم رکورد میلیونی در حراجی ثبت کرد تا جایگاهش را به عنوان یکی از گران‌ترین هنرمندان تاریخ نقاشی جهان تثبیت کند. اثری ناتمام از او که ۱۰۰ سال تصور می‌شد گم شده است، در حراجی در وین به قیمت ۳۰میلیون یورو (۳۲میلیون دلار) به فروش رفت؛ یعنی دقیقا دوهزار میلیارد تومان، نزدیک به دو برابر کل فروش بازار هنرهای تجسمی ایران در سال ۱۴۰۲. حراجی «ایم کینسکی» می‌گوید سرنوشت دقیق این نقاشی گم‌شده و این‌که پس از سال ۱۹۲۵ چه بر سر آن آمده «نامشخص» است.
  • قتل سلبریتی تیک‌تاک در عراق

    اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد. مقامات امنیتی عراق می‌گویند ام فهد، اینفلوئنسر معروف شبکه اجتماعی تیک‌تاک در بغداد، به ضرب گلوله کشته شد. او به خاطر انتشار ویدئو‌هایی در حال رقص با موسیقی عراقی در شبکه اجتماعی تیک‌تاک معروف بود و ده‌ها هزار دنبال‌کننده داشت. وزارت کشور عراق هم در بیانیه‌ای تایید کرد «زنی که در شبکه‌های اجتماعی مشهور است، توسط ضاربان ناشناس» کشته شده است.
  • مستند زندگی علی جهاندار در راه شبکه خانگی

    دنیای اقتصاد: فیلم مستند «یک جهان آواز» ساخته مجتبی سعادت درباره زندگی و فعالیت علی جهاندار خواننده، مدرس آواز و ردیف‌دان ساخته شد. فیلم‌برداری این مستند در شهرهای رودبار، شمام، تهران و کرج انجام شده است. علی جهاندار یکی از مهم‌ترین شاگردان استاد محمدرضا شجریان بود و از آلبوم‌های او می‌توان به صبح مشتاقان، نقش پندار و دختر گلفروش اشاره کرد.
  • «همرنگی با جماعت» در بازار کتاب

    دنیای اقتصاد: کتاب «همرنگی با جماعت» نوشته کاس آر. سانستین با ترجمه بهروز گرانپایه منتشر شد. نویسنده در این کتاب معتقد است که همرنگی با جماعت تحت تاثیر موج‌های اطلاعاتی یا مبتنی بر اعتبارِ افراد ذی‌نفوذ رخ می‌دهد. به این معنا که اطلاعاتی درست یا غلط در یک گروه کوچک، در یک اجتماع محلی، یا جامعه پخش می‌شود یا فرد معتبر و ذی‌نفوذی سخنی می‌گوید و یک ایده یا رفتار به سرعت از فردی به شخص دیگر گسترش می‌یابد، که به‌طور بالقوه می‌تواند منجر به تغییرات اساسی شود. این همراهی و دنباله‌روی، گاهی (یا زمانی که آگاهانه و صادقانه و همسو با چاره‌اندیشی برای مسائل مردم باشد) موثر و سودمند، اما عموما در مسیر تغافل اجتماعی است. مردم به‌طور معمول تحت‌تاثیر این موج‌ها قرار می‌گیرند و دنباله‌روی دیگران می‌شوند. دچار جوزدگی یا تبعیت کورکورانه می‌شوند یا مصلحت‌اندیشانه از ابراز مخالفت و مقابله با جو پرهیز می‌کنند. گاهی دانش و اطلاعات درستی هم دارند اما به دلایلی آن را بیان نمی‌کنند و این خطرناک است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر